×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ترویج تک خوانی زنان؛ راهبرد غربی سازی فرهنگ

جناب وزیر در اختتامیه جشنواره فجر بیان کردند که «ما به رعایت موازین و قانون در حوزه موسیقی موظف هستیم» که این فرمایش ایشان را باید موضعی مطلوب و قابل تقدیر دانست اما آیا اتخاذ مواضع مطلوب در حد شعار می تواند وضعیت فرهنگی کشور را بهبود بخشد؟

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از "ناصرون " در ماه های اخیر مقوله تک خوانی زنان و برخی مواضع مسئولان شائبه های فراوانی را در کشور موجب شده است. انتشار اخبار فراوان و مستند، مبنی بر برگزاری کنسرت های متعدد با تک خوانی زنان در شهرهای مختلف شدت گرفته که به علت فقدان تأیید آموزه های  فقهی و دینی از مقوله ذیل باید منتظر تبعات و چالش های فراوانی بود.

از این رو خیزش مراجع عظام تقلید در برابر معضلات فرهنگی کشور و هشدار به مسئولان از جمله اقدامات ارزشمندی است که نشان دهنده بصیرت و هوشیاری علمای اسلامی در مواجهه با فرهنگ وارداتی غرب است.
بی شک مقوله موسیقی به طور عام و تک خوانی زنان به صورت خاص در آموزه های اسلامی دارای پشتوانه محکمی نیست، بلکه عکس آن متصور است و هشدارهای فراون در آموزه های دینی  ضرورت مواجهه احتیاط آمیز و لزوم رعایت حدود و موازین شرعی را دو چندان کرده است. علمای اسلامی در مواجهه با موج اخیر در رواج تک خوانی زنان با اقدامی قاطع مسئولان را از انجام هر گونه اقدام شائبه برانگیز بر حذر داشتند و لزوم انطباق موسیقی و ابعاد مختلف آن با موازین شرعی و قانونی نظام اسلامی را خواستار شدند.

مراجع معظم تقلید و علمای اسلامی به صورت اعم، هر گونه موسیقی و خوانندگی را که مناسب با مجالس لهو نباشد و غنا نیز در آن مشاهده نشود و ایجاد لذت، شهوت و مفسده ننماید را بی اشکال دانسته اند، لیکن اوضاع بی درو پیکر  موسیقی در کشور همچون، اشعارسخیف، رواج بی حد و حصر آهنگ های مبتذل و… خود بیانگر لزوم تبیین و تفکیک میان موسیقی فاخر و غیرفاخر وارداتی و غربی است. تکخوانی زنان از جمله آسیب های عرصه موسیقی است و باید ادعا نمود این نوع رویکرد که متأسفانه در برخی مسئولان در قالب حمایت از تک خوانی زنان دیده می شود، به هیچ عنوان منطبق با آموزه های اسلامی و فقهی نیست، بلکه این موج ناسالم بر آمده از فرهنگ منحط غربی است، که اگر نخبگان دینی جامعه در راستای تبیین مفاسد بی شمار آن اقدام نکنند هر آن امکان قبح زدایی از این مقوله  وجود خواهد داشت.

بدیهی است پارادوکس موجود در گفتار وزیر محترم ارشاد مبنی بر تکذیب اعطای مجوز برای تک خوانی زنان با رفتار این وزارتخانه در عمل کاملا متفاوت و متضاد است. از یک سو جناب وزیر در گفت و گو با برنامه شناسنامه در رسانه ملی می گوید؛ در این یک سال و اندی به دلیل برخی ملاحظات مطلقا اجازه تک خوانی به خانم ها در جمع آقایان داده نشده است و علیرغم شایعاتی که وجود دارد یکی دو مورد برای گروه های خانم ها بود که در بین آن خواننده زن بوده است، که این دو مورد برای خانم ها اجرا شده و برای غیر خانم اصلا اجرا نداشته است.

حال با این اوصاف پرسش ما از جناب وزیر این است که بر خلاف فرمایش جنابعالی،  وجود استنادات موثق در دوران تصدی گری شما بر وزارت فرهنگ، از قبیل تصاویر و فیلم، از کنسرت هایی که خواننده زن در ملأعام انجام داده را چگونه می توان انکار نمود؟ آیا این کنسرت ها را که متأسفانه بر خلاف ادعای شما و در ملأعام صورت گرفته که آخرین آن ها را می توان در اعتراض نماینده شهرستان بوکان نسبت به خوانندگی زنان در کنسرت این شهرستان مشاهده نمود را می توان  ندید و در رسانه ملی اینگونه ادعا نمود؟

به راستی  اعتراض شدید اللحن مراجع معظم تقلید به عنوان متخصصین در فهم دین و مجتهدین در امر فقاهت دینی به تک خوانی زنان در جامعه را چگونه می توان انکار نمود؟ آیا بهتر نیست به جای انکار، در راستای ترمیم آن برآییم و با دیدار مراجع در راستای مشورت پذیری هر چه بیشتر و استفاده از رهنمودهای عالمان دلسوخته عمل نماییم؟ آیا بهتر نیست به جای برگزاری برخی شوهای تصویری با برچسب تئاتر و سینما در راستای تقویت محتوای فرهنگی اینگونه تئاترها… اقدام نماییم؟

هم چنین جناب وزیر در اختتامیه جشنواره فجر بیان کردند که «ما به رعایت موازین و قانون در حوزه موسیقی موظف هستیم» که این فرمایش ایشان را باید موضعی مطلوب و قابل تقدیر دانست اما آیا اتخاذ مواضع مطلوب در حد شعار می تواند وضعیت فرهنگی کشور را بهبود بخشد؟

به نظر می رسد مسئولان فرهنگی کشور این اصل کلیدی که شاخصه اصلی فرهنگ را باید در دین جستجو نمود را با عینک تسامح و تساهل می نگرند؛ برای تقویت فرهنگ اسلامی به آموزه های غربی روی آورند که خبط سنگین این رویکرد اظهر من الشمس می باشد.

باید گفت لزوم تشکیل کارگروهی از نخبگان و اندیشمندان برای واکاوی فقهی و دینی مقوله هایی همچون موسیقی و نحوه تقویت کارآمدی این پدیده مهم برای نقش آفرینی هر چه بیشتر در تحقق فرهنگ ایرانی اسلامی امری انکار ناپذیر است. ازاین رو امید است متولیان فرهنگی در عمل و نه در سخن با بهره گیری از آموزه های دینی در راستای تحقق موسیقی فاخر و اجتناب از برخی شاخصه های موسیقی وارداتی غرب همچون تک خوانی زنان اقدام نمایند.

محمد پای بست

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false