×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بررسی علل تغییر در روابط ترکیه ـ عربستان سعودی

اختلاف موجود در بین کشورها در مورد پرونده های سیاسی منطقه ای، به خصوص در مورد اخوان المسلمین، علت اصلی وجود اختلاف در بین عربستان سعودی و ترکیه در گذشته بوده است. سیاست عربستان سعودی در مقابل مصر، این بوده است که از مصر سیسی در برای نابودی اخوان المسلمین حمایت کند، که ترکیه از این عمل به عنوان کودتا نام برده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، در سایه جاه طلبی های متناقض میان ریاض و آنکارا در زمان ملک عبدالله سعودی، روابط ترکیه و عربستان سعودی فراز و نشیب های زیادی را طی کرد، به طوری که حتی منجر به قطع روابط آن ها در مقاطعی نیز گردید. اما امروزه و پس از وفات ملک عبدالله تغییراتی در این روابط پدید آمده است، بطوری که ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان، که در زمان ولیعهدی اش مسئول پرونده ترکیه و عربستان بود، در راستای بهبود دو کشور گام برمی دارد.
برهمین اساس نیز رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان دیروز به عربستان سعودی سفر کرد ، که این دیدار تنها چند روز پس از دیدار امیر قطر از ریاض اتفاق افتاد. منابع خبری اعلام کرده اند که هدف از این دیدار برقراری روابط نزدیک با عربستان در امور سیاسی، اقتصادی و نظامی می باشد، و از همین رو نیز هر دو طرف سعی خواهند کرد که در مورد پرونده های مختلف منطقه ای بویژه گروه های تکفیری فعال در منطقه از جمله سوریه هماهنگی هایی را داشته باشند.

دلایل تغییر در روابط ترکیه و عربستان
ـ تلاش برای نزدیکی روابط بین کشورهای مصر، قطر وعربستان سعودی، ترکیه را در شرایط انزوای سیاسی قرار داده است، به خصوص پس از این که این کشور سعی کرد نقش منطقه ای خود را در سایه سیاست های اردوغان باز یابد، از طرفی هم گفته می شود که تمایل کشورهای خلیج فارس و به خصوص قطر و عربستان سعودی به بهبود روابط به ترکیه، موجب شده است که این کشورها با همکاری با یکدیگر، نقش خود را با اصلاح سیاست های اشتباه خود بازسازی کنند.
ـ از طرفی دیگر، پس انتخاب سلمان به پادشاهی عربستان، وضعیت به سمت ارتباط دو کشور در جریان بوده است، بخصوص این که سلمان در زمان مسئولیت ولی عهدی خود، در سفر به آنکارا در سال ٢٠١٣، قراردادهای نظامی را بین عربستان و ترکیه، به امضاء رسانه بود.  در دیدار اخیر وزرای کشور ترکیه و عربستان إفکان ألأ با محمد بن نایف در ریاض نیز هر دو طرف بر تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.
ـ اختلاف موجود در بین کشورها در مورد پرونده های سیاسی منطقه ای، به خصوص در مورد اخوان المسلمین، علت اصلی وجود اختلاف در بین عربستان سعودی و ترکیه در گذشته بوده است. سیاست عربستان سعودی در مقابل مصر، این بوده است که از مصر سیسی در برای نابودی اخوان المسلمین حمایت کند، که ترکیه از این عمل به عنوان کودتا نام برده است. اما امروزه در سایه تحولات منطقه و کشورهای عربی، عربستان سعودی به دنبال این است که با اخوان المسلمین ارتباط برقرار کند، چرا که معتقد است با همکاری آنان، در اداره این پرونده ها به موفقیت می رسد، ضمن آنکه عربستان خواهان ارتباط بیشتر با قطر می باشد، چرا که از این کشور به عنوان پدر اخوان المسلمین نام برده می شود، و از سویی نیز ترکیه یک هم پیمان قوی برای قطر محسوب می شود، و از این جاست که اهمیت دیدار تمیم بن حمد، امیر قطر از عربستان و سپس رییس جمهور ترکیه از این کشور، مشخص می شود.

ـ منافع عربستان در یمن، به خصوص پس از به قدرت رسیدن انصارالله در این کشور، و پس از که حزب اصلاح یمنی که وابسته به اخوان می باشند، شکست خورد، با ترکیه گره خورد، در این میان عربستان سعودی تنها مانده به دنبال قدرتی مثل ترکیه می گردد که در سایه اخوان المسلمین به منافع خود در یمن دست پیدا کند.

ـ شرایط منطقه ای به عربستان این اجازه را داده است، که بتواند نقش خود را احیا کند، به خصوص این که این کشور در مورد کمرنگ کردن نقش منطقه ای و بین المللی ایران موفق نبوده و ایران در حال مذاکره با طرف آمریکایی می باشد، موضوعی که سبب شده است تا عربستان سعودی در سیاست خارجی خود، تجدید نظر کند. در همین راستا نیز پادشاه جدید عربستان اولویت خود را بر روابط با ترکیه گذاشته است، چرا که این روابط می تواند می تواند، تاثیر زیادی بر پرونده های عراق، سوریه و یمن داشته باشد. ضمن آنکه رییس جمهور ترکیه  نیز به دنبال این است که نقش منطقه ای خود را باز یابد، و از طرفی نیز این کشور خواهان برقراری ارتباط با عربستان است برای این که مصر به دنبال فروپاشی اخوان المسلمین بوده و ترکیه با استفاده از رابطه خود با عربستان می خواهد مانع از تحقق این مساله شود..

بنابراین می توان گفت که ، منافع مشترک دشمنان دیروز، آنان را امروز دور هم جمع کرده است، به نحوی که همگی آنها درصددند تا با تغییر نقش ها سیاست های اشتباه خود را جبران کنند و در نهایت از نفوذ ایران در منطقه بکاهند. اما سوال مهمی که در اینجا پدید می آید این است کهچگونه این هم پیمانی جدید می تواند، کشورهایی که ناتوانی آنان اثبات شده است را دور هم جمع کند؟

منبع: الوقت

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false