×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
چرخش سیاست عربستان در قبال امارات

با روی کار آمدن دوباره جناح «سُدیری‌ها» در عربستان، متحدان نزدیک امارات در سعودی که این کشور سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی آنها کرده بود، کنار زده شدند و روزهای خوش روابط ابوظبی و ریاض به اتمام رسید.

به گزارش "چغادک نیوز"، «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات عربی متحده و «محمد بن راشد» ولی عهد ابوظبی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد دبی از غائبان بارز تشییع جنازه «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق سعودی (وفات در ۳ بهمن) بودند. در میان مقامات اماراتی شرکت کننده در این مراسم تنها حاکمان شیخ‌نشین‌های «شارجه»، «عجمان» و «رأس الخیمه» دیده شدند که این موضوع سوال‌های بسیاری را در ذهن افراد مختلف ایجاد کرد.

بنا به گزارش «الاخبار»، محمد بن زاید بر عدم حضور محمد بن راشد در تشییع جنازه پادشاه سابق عربستان و حضور تنها ۳ حاکم ذکر شده  از مجموع ۷ شیخ‌نشین امارات (ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین) اصرار داشته است.

جابجایی پُست‌ها در عربستان، ضربه نهائی به امارات

بر اساس اعلام منابع آگاه صدور اوامر پادشاهی در روز دفن پادشاه عربستان و جابجایی پُست‌ها در یک هفته بعد، کاملا برخلاف میل امارات بود و ضربه‌ای سخت به این کشور وارد شد. «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه جدید در دستوراتی «خالد التویجری» را از ریاست دیوان پادشاهی و «بندربن سلطان» از ریاست شورای امنیت ملی  برکنار کرد و «محمد بن نایف» از جناح قدرتمند «سُدیری‌ها» را به عنوان ولی ولی‌عهد تعیین کرد. اینگونه شد که جناح سدیری‌ها قدرت را در مقابل جناح «شمِّری‌ها» یعنی طیف پادشاه سابق به دست گرفتند.

ناخشنودی امارات از غلبه جناح سدیری‌ها بر قدرت در عربستان به یک سلسله عوامل سیاسی و شخصیتی برمی‌گردد. محمدبن زاید دوست و متحد قدیمی متعب بن عبدالله و بندر بن سلطان است و از طریق این دو شخصیت نزدیک به پادشاه سابق، سخنش در برخی مواضع و تصمیم‌های ریاض تأثیر داشت. امارات امید داشت که متعب بن عبدالله کرسی پادشاهی را در عربستان به ارث ببرد البته قبل از اینکه «انقلاب سفید سدیری‌ها» رویای این کشور را بر باد دهد.

اختلافات دیرینه مقامات اماراتی با جانشین ولی‌عهد کنونی عربستان

اسناد ویکی‌لیکس اثبات می‌کند اختلافی دیرینه میان محمدبن زاید و محمد بن نایف جانشین ولی‌عهد جدید وجود دارد. از جمله اینکه ولی‌عهد ابوظبی در دیداری با «ریچارد هاس» مدیر شورای روابط خارجی آمریکا، نایف بن عبدالعزیز (پدر محمد بن نایف) را تحقیر کرد. وی گفته بود: زمانی که نایف را می‌بینم به این نظریه داروین ایمان پیدا می‌کنم که نسل انسان از میمون است.

تنها غائب بودن مسئولان اماراتی از مراسم تشییع جنازه پادشاه سابق دلیل اختلافات بین دو کشور نیست. بلکه نحوه پوشش رسانه‌ای اوامر پادشاه جدید عربستان توسط وبگاه خبری «ارم» امارات (نزدیک به خانواده حاکم) دلیلی دیگر بر این اختلافات است. خبرگزاری که به وسیله رئیس دفتر پادشاهی امارات اداره می‌شود در درستی تعیین محمد بن نایف به عنوان جانشین ولی‌عهد شک ایجاد کرد و گفت: سلمان با هیأت بیعت دراین موضوع مشورت نکرد و انتخاب محمد بن نایف از بین گزینه‌های بسیار نوه‌های دربار پادشاهی توجه کارشناسان را برانگیخت.

«دیوید هرست» تحلیلگر انگلیسی در این‌باره اعلام کرد اقدام وبگاه خبری «ارم» تصادفی نبود و مثلث خالد التویجری ومحمد بن زاید وبندر بن سلطان به محض اینکه خبر بیماری عبدالله بن عبدالعزیز اعلام شد، اقدام به یک کمپین رسانه‌ای مشترک برای ایجاد شک در ولایت‌عهدی سلمان آغاز کردند. این سه نفر از خلال اقدام خود به دنبال تضمین انتقال منصب جانشین ولی‌عهد به متعب بن عبدالله بودند. هرست در ادامه برای اثبات گفته خود به تحقیق وبگاه خبری «اسرار عربیه» اشاره می‌کند که در آن مشخص می‌شود «یوسف الحسینی» مجری برنامه تلویزیون مصری عمدا علیه سلمان بن عبدالعزیز و پسرش محمد تحریک می‌کند .

نزدیکی «السیسی» با سه ضلع مثلث مخالف سلمان، علت غیبت وی از تشییع جنازه پادشاه عربستان

بسیار از تحلیلگران معتقدند علت غیبت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر از تشییع جنازه عبدالله بن عبدالعزیز آنطور که ادعا شد بدی شرایط آب و هوایی نبوده و اینها بهانه‌های واهی است بلکه دلیل واقعی این غیبت نزدیکی عبدالفتاح السیسی به سه ضلح مثلث ذکر شده یعنی خالد التویجری ومحمد بن زاید وبندر بن سلطان بوده و پس از ممنوعیت شرکت در تشییع جنازه از طرف محمد بن زاید ، السیسی نیز در این مراسم شرکت نکرد.

الاخبار در نهایت اعلام می‌کند که به هر حال هنوز زود است که درباره نتیجه تحولات روابط بین مراکز قدرت ذکر شده ریاض، ابوظبی و قاهره صحبت کرد اما آنچه مشخص است آن است که تغییرات کنونی بر سیاست سعودی در قبال بیشتر اعضای شورای همکاری که به آن نزدیکی بیشتری داردند، تاثیر خواهد گذاشت .

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false