×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چرا آمریکا به دنبال جانشین ولیعهد شدن محمد بن نایف بود؟

دستگاه اطلاعاتی آمریکا نه تنها متعب را به اندازه محمد بن نایف مورد اعتماد نمی داند بلکه برای همراه کردن بیشتر عربستان با سیاست های منطقه ای خود، نیز نمی توانست به آن اتکا کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، عربستان کشوری مهم برای آمریکا محسوب می شود. این کشور علاوه بر بازوی نفتی آمریکا نقش رهبری کشورهای همسو با آمریکا در خاورمیانه را نیز بازی می کند. حکومت بدوی عربستان گرچه هزینه های به آمریکا در افکار عمومی دنیا نیز تحمیل می کند ولی آمریکا برای ادامه نفوذ در منطقه گزینه دیگری به جز این کشور در اختیار ندارد. از سوی دیگر سفر بالافاصله اوباما به عربستان تنها ساعاتی پس از فوت ملک عبدالله نشانه اهمیت این کشور برای آمریکایی ها و عمق نگرانی دولت اوباما از آینده دولت سعودی محسوب می شود.

بر اساس آنچه در برخی رسانه ها نیز مطرح شد از چند ماه قبل هیاتی آمریکایی در ریاض مستقر بوده و آخرین تحولات در میان آل سعود را رصد کرده و متانسب با آن به واشنگتن مشورت داده است.

این در حالیست که ملک عبدالله در چند سال اخیر در پرونده سوریه و حتی پرونده هسته ای ایران با رییس جمهور آمریکا اختلافاتی پیدا کرده بود. بخشی از آل سعود معتقد بودند که دولت آمریکا در قضایا سوریه بسیار ضعیف عمل می کند و قاطعیت یک ابرقدرت را ندارد. ضمن آنکه آمریکا از چند ماه قبل از اصرزار برای رفتن بشار اسد از سوریه نیز عقب نشینی های را آغاز کرده بود.

به همین دلایل ملک عبدالله با نتانیاهو برای فشار به اوباما حتی هم داستان شده بود و میزان همکاری این دو نفر در کارشکنی در پرونده هسته ایران نیز به اوج خود رسید.

با این وجود دولت اوباما نیز خودسری عربستان در پرونده سوریه را تحمل نکرد و گفته می شود یکی از دلایل کنار گذاشته شدن بندر بن سلطان از ریاست سازمان اطلاعات خارجی عربستان و همچنین پرونده سوریه با فشار آمریکا بوده است. البته اینک پادشاه جدیدسعودی نیز بندر بن سلطان را از شورای امنیت ملی نیز برکنار و خالد الحمیدان را جانشین وی اعلام کرد. بندر بن سلطان نیز پس از برخی اختلافات با سازمان اطلاعاتی آمریکا، اینک شاهزاده ای منزوی در عربستان به شمار می آید.

دستگاه اطلاعاتی آمریکا نفوذ گسترده ای در میان خاندان آل سعود دارد، رد پای این سازمان در انتصابات اخیر نیز در حاکمیت سعودی پس از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز به خوبی قابل مشاهده است.
 

چرا آمریکا به دنبال جانشین ولیعهد شدن محمد بن نایف بود؟
 

ملک عبدالله تمایل بسیاری داشت که فرزندش متعب به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شود، وی متعب را در سال های اخیر به مناصب مهمی گمارده بود تا علاوه بر بسط نفوذش در میان آل سعود، به عنوان قوی ترین شاهزاده نسل دوم نیز در عربستان معرفی شود.

اما دستگاه اطلاعاتی آمریکا نه تنها متعب را به اندازه محمد بن نایف مورد اعتماد نمی داند بلکه برای همراه کردن بیشتر عربستان با سیاست های منطقه ای خود، نیز نمی توانست به آن اتکا کند.

محمد بن نایف بیش از یک دهه سابقه همکاری پیچیده اطلاعاتی با آمریکا را دارد. به اعتقاد کارشناسان محمد بن نایف جعبه سیاه آمریکا در مبارزه با القاعده و برخی پرونده های منطقه ای مانند سوریه و یمن به شمار می آید. القاعده بیش از یک دهه است که اولویت اول امنیت ملی آمریکا بوده و محمد بن نایف در این زمینه یک همکار بسیار مناسب برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا محسوب میشده است.

تجربه امنیت داخلی و همچنین امنیت خارجی محمد بن نایف از او به عنوان یک چهره امنیتی با تجربه برای آمریکا در داخل و خارج از عربستان ساخته است.

از سوی دیگر محمد بن نایف نشان داده که بر خلاف بندر بن سلطان هدفمندتر در تجهیز مخالفین سوریه عمل می کند. پیش بینی می شود که وی زمینه بیشتری برای  آموزش مخالفین بشار اسد در عربستان را فرآهم کند و همسو تر از گذشته عربستان سعودی در پرونده سوریه با آمریکا همراه شود.

از سوی دیگر محمد نایف فردی مدیر در اداره امور داخلی عربستان شناخته می شود. وی از مدیریت قوی تری برای مقابله با ناآر امی داخلی عربستان برخوردار است و میزان ارتباط و تعامل محمد بن نایف با قبایل عربستان بیشتر از متعب بن عبدالله می باشد.
 

چرا آمریکا به دنبال جانشین ولیعهد شدن محمد بن نایف بود؟
 

محمد بن نایف چون از نسل دوم شاهزادگان سعودی محسوب می شود، می تواند چشم انداز بی ثباتی در عربستان را برای آمریکایی ها برطرف کند.

به همین دلایل وی برای دغدغه های امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود. از همین رو است که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان که با انتصاب پسرش به عنوان وزیر دفاع و رییس گارد سلطنتی تلاش می کند او را در در آینده به عنوان جانشین ولیعهد و حتی ولیعهد آینده پس از خود معرفی کند نیز در برابر آمریکا برای انتصاب محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد نتوانست مقاومت کند.

مشرق

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false