کاهش ۵ درصدی بهره مالکانه معادن، خوب اما ناکافی است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کاهش ۵ درصدی بهره مالکانه معادن، خوب اما ناکافی است

مدیرعامل بورس تهران گفت: کاهش ۵ درصدی بهره مالکانه دولت از معادن هر چند امیدوار کننده است، اما برای بهبود اوضاع این شرکت ها و بازار سهام کافی نیست.

به گزارش "چغادک نیوز"، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی  هفته گذشته کاهش ۵ درصدی حق انتفاع دولت از معادن را به تصویب رساند تا بدین ترتیب موضوع چالش برانگیز بهره مالکانه معادن که یکی از عوامل افت بورس تهران در یک سال گذشته بود با تخفیف ۵ درصدی اعضای کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته می شود.
این در حالی است که پیش از این وزیر اقتصاد و دارایی در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار برگرداندن پروانه بهره برداری معادن به شرکت های گل گهر و چادرملو شده بود و ۴۰۰۰ نفر از سهامداران سنگ آهنی هم با امضای نامه ای سرگشاده از حسن روحانی خواسته بودند که بهره مالکانه معادن سنگ آهن را حذف کند.
بر این اساس، مدیرعامل بورس اوراق بهادار که درباره آخرین تحولات مربوط به بهره مالکانه معادن با خبرنگاران سخن می گفت، ضمن تقدیر و تشکر از اقدام مثبت اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در کاهش بهره مالکانه معادن تا ۲۵ درصد تاکید کرد: کاهش ۵ درصدی بهره مالکانه دولت از معادن هر چند امیدوار کننده است، اما برای بهبود اوضاع این شرکت ها و بازار سهام کافی نیست.
حسن قالیباف اصل پرداخت عوارض ۲۵ درصدی بهره مالکانه را بسیار مناسب‌تر از عوارض ۳۰ درصدی دانست، اما دریافت بهره مالکانه به موجب بودجه سال ۹۴ را تنها یک برنامه کوتاه مدت توصیف کرد که موجب دید کوتاه مدت سرمایه گذاران به این صنعت و عدم توانایی برنامه ریزی بلندمدت می شود.
این مقام اجرایی بازار سهام بار دیگر از دولت و مجلس درخواست کرد به منظور جلب اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری دربورس، مساله بهره مالکانه را از بودجه سالانه برای همیشه خارج کنند.
وی معتقد است تعیین هرگونه عوارض برای صنعت سنگ ‌آهن نباید منجر به حذف مزیت های این صنعت در اقتصاد کشور شود،در حالی که از یک سال گذشته تاکنون طرح های توسعه تولید کنندگان سنگ آهن به دلیل کمبود نقدینگی با سرعت پائینی پیشرفت می کند.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه عرضه  اولیه سهام شرکت های سنگ آهنی گل گهر و چادرملو در بازار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: این شرکت ها در معرفی مزیت های خود به سهامداران در امیدنامه های خود، به برخورداری از مالکیت پروانه بهره برداری از معادن تاکید کرده بودند.
وی بازگرداندن پروانه بهره مالکانه معادن چادرملو و گل  گهر به این شرکت ها را راهکار مناسبی برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی به این صنعت عنوان و خاطر نشان کرد:‌ هرگونه تصمیم گیری در خصوص معادن سنگ آهن باید به موجب قانون معادن صورت گیرد؛ به تعبیری واضع تر تنها بر اساس قانون معادن باید با شرکت های سنگ‌آهنی رفتار شود، نه این که هر ساله در قالب برنامه بودجه سالانه برای این شرکت ها تصمیم گیری شود.
به گفته بالاترین مقام اجرایی بازار سهام؛ به موجب قانون معادن شرکت های سنگ آهنی تنها ملزم به پرداخت حقوق  دولتی هستند که بر این اساس باید ۱۰ درصد از بهای ماده معدنی را در سر معدن به دولت پرداخت کنند.
قالیباف اصل در ادامه بار دیگر بر لزوم حذف بهره مالکانه معادن برای احترام به حقوق سرمایه گذاران بازار سهام، بازگردادن پروانه بهره برداری معادن به بهره برداران و همچنین توجه به قانون معادن در برخورد با تولید کنندگان سنگ آهن تاکید کرد.
این گزارش می افزاید: هفته پیش محمدرضا پور ابراهیمی نماینده کرمان از احتمال خروج موضوع بهره مالکانه سنگ آهنی ها از بودجه سالانه خبر داده بود.
این عضو شورای عالی بورس به برنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم بررسی احکام غیر بودجه ای در قوانین اصلی و مادر اشاره کرده بود که به موجب آن قرار است ؛ مساله تعیین نرخ بهره مالکانه نیز در قانون معادن مورد بررسی قرار گیرد.
این نمایند مجلس که تعیین بهره مالکانه ۳۰ درصدی از سنگ آهنی ها را غیرمنطقی خوانده بود، بر لزوم توجه به شرایط اقتصادی صنایع در تصمیم گیری ها تاکید کرده بود.

 تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false