×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تشکیل کمیته راهبردی حمایت از نساجی در وزارت صنعت

مدیر کل نساجی وزارت صنعت از تشکیل کمیته راهبردی حمایت از صنعت نساجی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبرداد و گفت: قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه به معنی باز شدن مرزها بر روی محصولات ترکی نیست.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از تسنیم گلناز نصراللهی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه قرار داد ترجیحی ایران و ترکیه به معنی باز شدن مرزها بر روی محصولات ترکی نیست، اظهارداشت: تعرفه واردات پوشاک ۲۰۰ درصد آن هم با ارز متقاضی است که با تعرفه ۴۰ درصدی قرارداد ترجیحی به ۱۲۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۰ درصد پوشاک از مبادی غیر رسمی و بیشتر ۹۰ از کشورهای امارات و چین به کشور وارد می شوند، افزود: صنعت پوشاک و نساجی با واردات کالاهای با کیفیت به کشور مشکلی ندارند اما نکته قابل تأمل ورود کالاهای بی کیفیت و ضربه آنها به تولیدات ملی است.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت به سیاست های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با افزایش حجم واردات محصولات نساجی اشاره کرد و افزود: قرار است کمیته راهبردی حمایت ازتولیدات صنایع نساجی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل و در آینده اقدامات مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالاهی نساجی در سطح عرضه صورت گیرد.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت با اعلام اینکه صنایع نساجی در کل دنیا ۷۹۰ میلیارد دلار صادارت است، گفت:  صنعت نساجی ایران در حال حاضر با فعالیت ۹ هزار و ۸۰۰ واحد  با احتساب فرش  یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادارت و بدون فرش یک میلیارد دلار صادرات را دارد.

نصراللهی با اشاره به اینکه در سال های اخیر به طور متوسط ۳۰۰ میلیون دلار واردات ماشین آلات صنایع نساجی برای نوسازی واحدهای تولیدی صورت گرفته است، اظهارداشت: علی رغم تمام صحبت ها مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی کشور فقط ۳۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده اند اما بنده معتقدم این رقم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

نصراللهی در ادامه صحبت‌‌های خود با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نساجی کشور این روزها با مشکلاتی از جمله افزایش هزینه های تولید و حتی اعلام آنالیز قیمت‌ها روبه رو هستند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر در زمینه مد و طراحی  اقدامات مناسبی صورت گرفته است اما این امر با توجه به پتانسیل های داخلی کافی نبوده و باید توسعه بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به اجلاس اخیر کشورهای دی ۸ در تهران، گفت: هر یک از اعضای این سازمان در حوزه نساجی بسیار توانمند هستند و ایران در صدد است برای توسعه صنعت نساجی خود همکاری بیشتری را با این کشورها در قالب قراردادهای ترجیحی داشته باشد.

* تعرفه واردات مواد اولیه نساجی به صفر برسد

در ادامه این نشست خبری علیمردان شیبانی نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اعلام اینکه تحریم ها نه تنها کاغذ پاره نبودند بلکه بیشتر از ورق های آهنی به صنعت نساجی کشور لطمه وارد کرده اند، افزود: اگر کج سلیقه‌گی ها در برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه صورت نمی‌گرفت شاید صنعت نساجی بهتر می توانست در این نمایشگاه توانمندی خود را به بازدید کنندگان معرفی کند.

وی با اشاره به این که کاهش حجم تولید پنبه در کشور ۶۰ هزار تن است در حالی که نیاز داخل حدود ۱۸۰ هزار تن است، گفت: امیدواریم تعرفه واردات مواد اولیه تولیدکنندگان نساجی در آینده به صفر برسد.

شیبانی در مورد نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه که فردا به صورت همزمان برگزار خواهد شد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: رقابت با صنعتگران ترکیه به هیچ عنوان امر ناپسندی نیست اما ای کاهش مسئولان کشور شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان داخلی همانند صنعتگران دیگر کشورها قرار دهند

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false