×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
۷۰ درصد بودجه پژوهشی جهاد دانشگاهی از بازار فناوری تامین می شود

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: ۷۰ درصد از بودجه پژوهشی جهاد دانشگاهی از درآمدهای اختصاصی حاصل از بازار فناوری و پژوهشی کشور تامین می شود.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از ایرنا دکتر حمید امین اسماعیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: بودجه پژوهشی جهاد دانشگاهی طی دو سال اخیر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است که حدود ۳۰ درصد آن (معادل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان) سالانه از طریق منابع دولتی در قالب برنامه بودجه و حدود ۷۰ درصد آن (معادل حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان) از منبع درآمدهای اختصاصی حاصل از بازار فناوری و پژوهشی کشور تامین می شود.

وی در مورد کسب درآمد از بازار فناوری توضیح داد: جهاد دانشگاهی طرح ها و پیشنهاداتی را متناسب با نیاز دستگاه های اجرایی کشور به آنها ارایه می دهد و پس از بررسی و تایید پیشنهاد، بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح پژوهشی، از طرف دستگاه مربوطه تامین و به جهاد ارایه می شود.

سازمان جهاد دانشگاهی از جمله نهادهای فعال کشور در حوزه پژوهش و فناوری است که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلفی همچون صنعت نفت و گاز، صنعت ریلی و حوزه پزشکی برنامه های بسیاری را به انجام رسانده است.

این نهاد فعالیت های پژوهشی خود را از حدود سال ۱۳۶۱ به طور رسمی آغاز کرد و در سال های گذشته همواره تلاش کرده است پژوهش های کاربردی و معطوف به رفع نیازهای کشور را اجرایی کند.

در دوره اول فعالیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی طی سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸، بیشتر پژوهش ها در بخش های مختلف فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی با هدف رفع نیازهای کشور در بخش دفاع مقدس صورت گرفت.

در آن دوره زمانی حدود ۷۰ درصد از فعالیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی شامل بیش از ۵۰۰ پروژه تحقیقاتی در رابطه با رفع نیازهای دفاع مقدس در بخش های مختلف بود.

در دوره دوم از سال ۱۳۶۸ همزمان با پایان جنگ تحمیلی فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه غیرنظامی و سازندگی کشور متمرکز شد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با یادآوری تدوین برنامه جامع پژوهشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در این برنامه مقرر شده است جهاد دانشگاهی طی سه سال آینده به چند هدف مهم ازجمله ایجاد قطب های علم و فناوری و صدور کالاهای ساخت جهاد به سایر کشورها دست یابد.

 

** ایجاد چند قطب علم و فناوری

امین اسماعیلی دستیابی به این اهداف را ازجمله برنامه های پژوهشی جهاد طی یک سال گذشته عنوان کرد و توضیح داد: یکی از اهداف مهم برنامه جامع پژوهشی جهاد دانشگاهی ایجاد چند قطب علم و فناوری دارای مرجعیت مانند پژوهشگاه رویان در کشور است.

وی افزود: به همین منظور طی یک سال گذشته حوزه هایی برای رسیدن به این هدف تعیین و برخی زیرساخت های لازم تهیه شده است.

 

** صدور کالاهای ساخت جهاد به سایر کشورها

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: جهت گیری هایی به منظور صدور کالا، خدمات و دانش فنی پژوهشگران ایرانی در سازمان تدوین و تلاش شده است بر اساس تکنولوژی و دانش فنی موجود کالاها و خدمات ساخت جهاد دانشگاهی به خارج از ایران صادر شود.

 

** اجرای طرح آمایش پژوهشکده های جهاد

امین اسماعیلی گفت: در اجرای این طرح تلاش شده است مجموعه واحدها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی با توجه به نیاز مناطق و مزیت های بومی آنها تجدید ساختار شود و جهت گیری های آنها در راستای رفع آن نیازها سازماندهی شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: علاوه بر اجرای این برنامه ها، تلاش شده است طی یک سال اخیر برخی برنامه های در دست اجرای سال های پیش مانند ساخت مته های حفاری دندانه ای و دستگاه لوله مغزی سیال به نتیجه برسد.

 

** ساخت مته های حفاری دندانه ای

به گفته امین اسماعیلی، برای نخستین بار در کشور انواع خاصی از مته های حفاری دندانه ای در جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این مته ها برای حفاری در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: حدود دو ماه پیش این مته ها در حضور مسوولان وزارت نفت به عنوان کارفرمای اجرای این طرح پژوهشی رونمایی شد.

 

** طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی سیال

امین اسماعیلی گفت: طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی سیال نیز به اجرا رسیده و در نمایشگاه تجهیزات نفت و گاز خوزستان با حضور معاون وزیر نفت رونمایی و تحویل وزارت نفت به عنوان کارفرما شده است.

وی توضیح داد: این دستگاه در حوزه استخراج نفت و مخازن زیرزمینی کاربرد قابل توجهی دارد و می تواند در ازدیاد برداشت و رفع مشکلاتی که اغلب در برداشت نفت ایجاد می شود، کاربرد داشته باشد.

به گفته امین اسماعیلی، این سیستم به ویژه در شرایط تحریم که با مشکلات زیادی در تامین آن مواجه هستیم به شدت مورد نیاز کشور است.

 

**** طرح های حوزه کشاورزی جهاد دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: برخی طرح ها و پروژه های جهاد در حوزه کشاورزی به اتمام رسیده که از جمله آن می توان به تدوین دانش فنی خط تولید پودر ژل آلوئه ورا در مقیاس نیمه صنعتی اشاره کرد.

امین اسماعیلی با بیان اینکه خط تولید این ماده در مقیاس نیمه صنعتی راه اندازی شده است، توضیح داد: تولید نیمه صنعتی حد واسط بین تولید آزمایشگاهی و صنعتی است که طی آن حدود یک تا دو تن از ماده حاصل شده، تولید و به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: از پودر ژل آلوئه ورا در صنایع غذایی، آرایشی و برخی حوزه های دیگر می توان استفاده کرد.

 

** ایجاد مراکز رشد و پژوهشی

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به راه اندازی یک مرکز رشد عمومی برای حمایت از محققان و نوآوران تازه کار در استان مرکزی و تاسیس یک مرکز تخصصی درمان ناباروری در شهر اهواز استان خوزستان به منظور همکاری با مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: این مراکز طی چند ماه اخیر به بهره برداری رسیده است.

امین اسماعیلی افزود: همچنین واحد تبریز جهاد دانشگاهی در حوزه نیروگاه ها و طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات سیستم های هیبریدی، توانسته این سیستم ها را طراحی و تولید کند.

 

** بیش از هزار پروژه در دست اجرا

به گفته معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به طور کلی بیش از هزار پروژه در دست اجرا در جهاد دانشگاهی وجود دارد که سالانه ۲۰ درصد از آنها به اتمام می رسد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false