×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ابراز اطمینان به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران/ ایران یک قدرت منطقه ای است

'نادهم زهاوی' عضو کمیته سیاست خارجی پارلمان انگلیس با تاکید بر نقش مهم ایران در منطقه، نسبت به بازگشایی هرچه سریعتر سفارت انگلیس در تهران ابراز اطمینان کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"،

 به نقل از ایرنا 'نادهم زهاوی' نماینده حزب محافظه کار از حوزه انتخابیه 'استارتفورد' انگلیس در گفت وگو اختصاصی با ایرنا گفت: ایران قدرت مهم منطقه ای است و بایستی همواره تاریخ ایران و مردمش را به یاد بیاوریم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 'پنج به علاوه یک' گفت: ایران درحال حاضر درگیر مذاکرات هسته ای است و علائم واقعی و مثبت وجود دارد که یک توافق حساس و خوب میان دو طرف قابل دستیابی است.

نماینده پارلمان انگلیس افزود: فکر می کنم این مهم است که انگلیس و سایر اعضای گروه ۵+۱ به تهران فرصت اضافی دادند که برای توافق به نتیجه برسند.

وی افزود: این مهم است که ما این را درست انجام دهیم درغیر این صورت به جای توافق خوب، توافق بد صورت خواهد گرفت و توافق بد به معنای آن است که نتایج مثبتی برای مردم ایران و جامعه جهانی نخواهد داشت. هدف این است که ایران را به جامعه جهانی بازگردانیم منوط به اینکه ایران به تعهدات خود عمل نماید و نسبت به آنها جدی باشد.

نماینده پارلمان انگلیس اضافه کرد: من خوشبین هستم که 'حسن روحانی' رییس جمهوری و 'محمدجواد ظریف' وزیر خارجه ایران و تیم مذاکره کننده اش می توانند به توافق خوبی دست یابند وبه همین خاطر است که بهتراست به ایران در این مقطع ؛ زمان بیشتری داده شود که به توافقی خوب برای همه از جمله منطقه، جامعه جهانی و مخصوصا مردم ایران دست یابیم.

وی درباره وضعیت کنونی روابط انگلیس و ایران گفت: ما اعلام کردیم که سفارتخانه مان را در تهران بازگشایی می کنیم و کاردار غیر مقیم مان را منصوب نموده ایم و ایران هم متقابلا همین کار را انجام داده. ما باید این کار را درست انجام دهیم. درنظر داشته باشید که سفارتخانه ما آسیب دیده است و لذا باید این ملاحظه را داشته باشیم که اگر بازمی گردیم، بازگشتمان براساس مسیری درست باشد.

عضو کمیته سیاست خارجی پارلمان انگلیس درخصوص زمان بازگشایی سفارت این کشور در تهران گفت: این موضوع درحال پیگیری است. درحال حاضر موضوعاتی مطرح است پیرامون اینکه ما سفارتخانه مان را به منظور ارائه خدمات کامل تجهیز نمائیم و مقامات ایرانی درحال حاضر این موضوعات را بررسی می کنند و من مطمئن هستم که سفارتمان را بزودی در تهران بازگشایی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سووال آیا واقعا مشکل فنی مانع بازگشایی سفارت شده است گفت: دقیقا همینطوراست. اینها تجهیزاتی است که ما برای ارتباطات و ارائه خدمات کامل به آنها نیاز داریم و مقامات ایرانی باید به ما اجازه راه اندازی آن را بدهند که ما بتوانیم کاملا خدماتمان را ارائه دهیم.

'نادهم زهاوی' همچنین در پاسخ سووالی درخصوص تماس های پارلمانی ایران وانگلیس و ضرورت این تعاملات گفت: ما با نمایندگان ایران که برای شرکت در کنفرانس افغانستان به لندن آمده بودند، در کمیته سیاست خارجی پارلمان انگلیس ملاقات داشتیم و صحبت های خوبی هم در این دیدار صورت گرفت.

وی افزود: در جریان این دیدار، ما درخصوص کل منطقه بویژه درمورد سفارتخانه هامان و درخصوص ارتباطات های دو کشور صحبت کردیم.

کنفرانس افغانستان در اواخر ماه نوامبر میلادی و با حضور بیش از ۵۹ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و به منظور بررسی همکاری های اقتصادی منطقه ای و توسعه بخش خصوصی در افغانستان برگزار گردید. 'ابراهیم رحیم پور' معاون امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در راس هیاتی در این کنفرانس حضور داشت.

این نماینده پارلمان انگلیس اضافه کرد: موضوعات زیادی است که می توان در مورد آنها بحث نمود و نتایج خوبی نیز می تواند از یک توافق خوب حاصل شود اگر دو طرف مصمم باشند.

'نادهم زهاوی' که عراقی تبار است همچنین در این گفت وگو در ارتباط با کنفرانس نفت و گاز کردستان – عراق که اواخر هفته گذشته در لندن برگزار شد گفت: زمان برگزاری این کنفرانس برای عراق و اقلیم کردستان مهم بود.

وی افزود: برگزاری این کنفرانس یک قدم مثبت بود چرا که دولت انگلیس، حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را دو شریک مهم در منطقه می داند.

زهاوی با اشاره به پیام 'نیچروان بارزانی' نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق به این کنفرانس گفت: من فکر می کنم پیام بارزانی مهم بود چون وی درباره تقویت روابط اقتصادی اقلیم کردستان با ترکیه و نیز در خصوص تقویت رابطه آن با ایران صحبت کرد.

وی افزود: این خیلی مهم است که اقلیم کردستان و دولت فدرال دست در دست یکدیگر با هم همکاری کنند. آقای العبادی نخست وزیر عراق تاکنون فعالیت های قابل توجهی را درخصوص اتحاد کشور میان شیعیان، سنی ها و کردها و البته سایر اقلیت ها نظیر مسیحیان، ترکمن ها انجام داده است.

نماینده پارلمان انگلیس افزود: فکر می کنم رهبران عراق و کردستان می توانند با هم همکاری کنند و موضع دولت انگلیس حمایت از یک توافق پایدار و طولانی میان این دو است.

کنفرانس نفت و گاز عراق – کردستان که با حضور شماری از مقامات عراقی و حکومت اقلیم کردستان عراق و کارشناسان اقتصادی در لندن گشایش یافت روز پنجشنبه گذشته خاتمه یافت.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false