همه انسان‌ها به موعظه و هشدار نیاز دارند / جوانی ستاره‌ای است که فقط یک‌بار در آسمان عمر طلوع می‌کند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
همه انسان‌ها به موعظه و هشدار نیاز دارند / جوانی ستاره‌ای است که فقط یک‌بار در آسمان عمر طلوع می‌کند

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ائمه اطهار(ع) که متوجه گذر عمر و فرصت اندک برای برداشتن توشه ابدیت بودند، مرتب به مردم هشدار و موعظه می‌دادند و خود را هم نیازمند موعظه می‌دانستند، بنابراین باید توجه کنیم که هیچ‌کس حتی مراجع عظام تقلید نیز بی‌نیاز از موعظه نیست.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از "منبری ها"مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر از شب گذشته در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر با حضور حجت‌الاسلام علی‌اصغر قائمی آغاز شد. این جلسات به مدت ۴ شب با موضوع "سبک زندگی اسلامی از منظر سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)" با سخنرانی این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام قائمی به مقدمه ای درباره سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: هر کس به کلام حضرت علی(ع) که فرمودند" آه که سفری طولانی با زاد و توشه‌ای کم در پیش داریم"  دقت کند و به آن فکر کند و در نهایت به این باور برسد که ما در عالم دنیا فرصتی بسیار محدود و راهی بی‌نهایت در پیش داریم و البته باید توشه‌ای بی‌نهایت را هم در همین فرصت کم به دست آوریم، چنین شخصی دیگر وقت خود را تلف نمی‌کند.

وی بیان داشت: ما برای اینکه بدانیم چگونه می‌توان در وقت کم، بیشترین استفاده را برداشت کنیم، ناچاریم به زندگی بهترین انسان‌ها نگاه کنیم و سبک زندگی را از سیره اهل‌بیت (ع) فرابگیریم.

حجت‌الاسلام قائمی افزود: مولا علی(ع) دائماً یک نکته را تکرار می‌کردند و برنامه ایشان این بود که وقتی در مسجد کوفه نماز عشا را تمام می‌کرد، قبل از متفرق شدن مردم برگشته و سه مرتبه صدا می‌زدند که آهای مردم! آماده شوید خداوند شما را رحمت کند، ندا داده‌اند که باید کوچ کنید و از عالم دنیا بروید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به فرموده حضرت علی(ع) ای مردم! شما که می‌دانید عاقبت باید از این دنیا بروید، پس چرا این‌قدر دل‌بسته دنیا می‌شوید؟ بلکه باید سعی کنید از این دنیا به دنیای دیگر با بهترین چیزی که در اختیار شما است منتقل شوید و آن بهترین توشه، یعنی تقوای الهی است.

وی اظهار داشت: بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم که اینجا مسافریم و این سفر پایانی دارد، لحظه‌به‌لحظه با هر نفس و هر قدم خود به مرگ نزدیک می‌شویم و این شب و روزی که بر ما می‌گذرد، در شکستن عمر ما سرعت دارند.

حجت‌الاسلام قائمی با اشاره به شعر حسان شاعر معاصر گفت: عمر ما به‌سان دفترچه‌ای است که ورقه‌های آن دائم کنده می‌شود و ورقه‌های کنده‌شده آن همان شب و روزهای گذشته عمر ما است، اما هیچ‌کس از تعداد ورقه‌های باقی‌مانده دفترچه عمر خود خبر ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ائمه اطهار(ع) که متوجه گذر عمر و فرصت اندک برای برداشتن توشه ابدیت بودند، مرتب به مردم هشدار و موعظه می‌دادند و خود را هم نیازمند موعظه می‌دانستند، بنابراین باید توجه کنیم که هیچ‌کس حتی مراجع عظام تقلید نیز بی‌نیاز از موعظه نیست.

وی در ادامه با اشاره به درخواست امیرالمؤمنین(ع) از یار خود ابوذر برای موعظه کردن ایشان گفت: درست است که امیرالمؤمنین عالم و آگاه واقعی نسبت به همه مسائل است، اما از ابوذر می‌خواهد که او را موعظه کند چراکه در شنیدن اثری است که در خواندن و فهمیدن نیست، بنابراین همان‌طور که یک گیاه دائم به آب و نور نیاز دارد، ما نیز دائماً به جلسات ذکر و یاد اهل‌بیت(ع) نیاز داریم، وگرنه دل‌ها می‌میرند و از معرفت فاصله می‌گیرند.

حجت‌الاسلام قائمی بیان داشت: قرآن کریم موعظه و تذکر را برای مؤمنین سودمند می‌داند و جبرئیل امین نیز در موعظه به وجود مبارک پیامبر(ص) سه جمله عجیب می‌گوید و آن سه جمله این است که یا رسول‌الله هر چه زندگی کنی، عاقبت آن مرگ است و همه حتی پیامبر خدا می‌میرند؛ از طرفی، هرکس و هر چیزی را که دوست داشته باشی، عاقبت آن جدایی است و در قیامت هر کس فقط با عمل خود محشور می‌شود؛ و در آخر هم بدان که هر عملی را چه کوچک و چه بزرگ انجام داده‌ای، عاقبت با عملت ملاقات می‌کنی و اعمالت پیش روی تو حاضر هستند.

وی تصریح کرد: ما برای سبک زندگی به معرفت نیاز داریم و دل ما همانند ظرف است و بهترین ظرف، ظرفی است که ظرفیت بیشتری داشته باشد، البته که اگر کسی بخواهد و تشنه کسب معرفت از اهل‌بیت(ع) باشد، قطعاً ائمه اطهار(ع) به او می‌آموزند و او را سیراب از معارف می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام در سبک زندگی کلاس‌هایی دارد و بعضی‌ها در همان کلاس اول مانده‌اند.

حجت‌الاسلام قائمی ادامه داد: حضرت علی(ع) مردم را به سه دسته تقسیم می‌کنند که دسته اول که بسیار نادر هستند، کسانی هستند که آن‌قدر تجسس و تفحص می‌کنند تا عالم ربانی می‌شوند، و دسته دوم انسان‌هایی هستند که به دنبال یادگرفتن راه نجات خود بوده و گمراه نیستند، اما دسته سوم، گروهی خطرناک هستند که به دنبال هر بادی حرکت می‌کنند و هیچ استقلالی در عقیده خود برای زندگی ندارند.

حجت‌الاسلام قائمی در پایان تأکید کرد: به هر انسانی فقط یک‌بار فرصت عمر داده می‌شود و این فرصت هم تجربه است و هم عمل، پس باید از تاریخ و روش گذشتگان درس عبرت گرفته و خوب عمل کنیم و مهم‌ترین بخش این عمر هم جوانی است که جوانی ستاره‌ای است که فقط یک‌بار در آسمان عمر طلوع می‌کند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false