آغاز پاییز آمریکا؛ کشور کودتا در سال ۲۰۲۱ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آغاز پاییز آمریکا؛ کشور کودتا در سال ۲۰۲۱

به گزارش چغادک نیوز، «اسماعیل بندیدریا» مدیر مسئول سایت‌ خبری ترکیه‌ای yazilimedya.com طی مقاله ای تحت عنوان “آغاز پاییز آمریکا؛ کشور کودتا در سال ۲۰۲۱”، به بررسی حمله طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور تروریست آمریکا به کنگره این کشور و روند انحطاط دموکراسی در آمریکا پرداخته است.

تا سال ۲۰۲۰ اوضاع درست برعکس بود

دولت تروریست ایالات متحده آمریکا تا این سال همواره در سایر کشورهای جهان اقدام به انجام کودتا کرده و هر دولتی را که نمی خواست سرنگون و هرکس را که می خواست به قدرت می‌رساند. حتی تا همین چند ماه گذشته دولت ترامپ کار را از این هم فراتر برده و قصد داشت تا دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور محبوب ملت ونزوئلا را سرنگون و مخالف وی «خوان گوایدو» را که به عنوان عامل سیا نیز شناخته می شود، به قدرت برساند؛ اما وقتی کودتا شکست خورد ترامپ در کمال وقاحت گفت: من مادورو را که منتخب مردم ونزوئلاست به رسمیت نمی شناسم، بلکه گوایدوی طرفدار آمریکا را به رسمیت می شناسم.

ترامپ قصد داشت همین کار را در ترکیه، عراق و ایران هم صورت دهد، اما موفق به این کار نشد.

***

در واقع کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ یکی از اقدامات دولت آمریکا در ترکیه بود. و باز کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ هم یکی دیگر از تلاش های ناموفق دولت آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی در ترکیه بشمار می رود که آثار آن هنوز هم باقی است.

در ایران هم کودتای ۱۳۳۲ با نام “آژاکس” که علیه دولت قانونی مصدق صورت گرفت و باعث سرنگونی وی و روی کار آمدن دوباره محمدرضاشاه شد، نیز کودتایی آمریکایی بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز آمریکا بارها اقدام به انجام کودتا در ایران کرد، ولی هر بار با شکست مواجه شد… کشورهای آمریکای لاتین، قاره آفریقا و سایر نقاط جهان هم همواره شاهد کودتاهای آمریکایی بودند. در واقع آمریکا تعداد بیشماری کودتای موفق و ناموفق دز سطح جهان انجام داده است.

اما این دنیا، دنیایی است که برخی نتیجه اعمال خود را در همین جا می‌بینند. ترامپ هم در زمره این کسان است. در آمریکا شورشی علیه دولت انجام شد و ساختمان کنگره از سوی ده ها هزار معترض یا همان شورشی مورد حمله قرار گرفت و بدین ترتیب در آمریکا روند یک کودتای نظامی آغاز شد.

***

آری، در آمریکا روند یک کودتای نظامی شروع شد. به عقیده نگارنده این نکته را باید در گوشه ذهنمان نگاه داریم. چرا؟

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد این حادثه که جلوی چشم جهانیان رخ داد، بصراحت گفت: «حق طلبی از کسانی که رأی مرا ربودند، حق من است.» بایدن که از سوی ترامپ متهم شده بود، حمله به کنگره را شورش علیه دولت ارزیابی کرد.

یکی از این جملات را کسی گفت که خود رئیس جمهور آمریکاست. ولی دیگری هم رئیس جمهور همین کشور شده است! حالا دیگر با آمریکایی روبرو هستیم که دو سرکرده دارد و به دو قسمت تقسیم شده است. به عبارتی از این به بعد شاید باید به آمریکا “دو آمریکا” گفت. هر چند که این وضعیت مدت ها بود که در مورد آمریکا بالقوه صادق بود، اما حالا بالفعل چنین شده است. یعنی حالا هم دولت و هم ملت آمریکا به دو قطب مخالف تقسیم شده‌اند.

***

آنچه که امروز آمریکا را به این حال و روز انداخته، در واقع همان سبک زندگی حیوانی مبتنی بر “منفعت طلبی و لذت طلبی” به طرز آمریکایی است که باز توسط خود آمریکا طراحی و توسعه یافته و بلای جان سایر ملل جهان شده است. به عبارتی آمریکا در همان چاهی افتاد که خود کنده است. حالا دیگر همان جانور ساخته و پرداخته آمریکا به جان خودش افتاده است… درست مانند اتحاد شوروی، آمریکا هم وارد روند سقوط شده است.

انگار شعار “نه شرقی، نه غربی” در حال تحقق است، تا نظر شما چه باشد.

***

و جالب اینکه کسانی که این دو کشور را به ورطه سقوط و انحطاط کشاندند، رهبران شماره یک خود این کشورها، یعنی جانوران مخلوق خودشان بودند.

تصورش را بکنید، ترامپ و همقطار و یاور واقعی اش بایدن که کشورشان را به این حال و روز انداختند، به مدت چهار سال تمام به عنوان دولت مردان عاقل به جهان معرفی شدند و تمامی مظالم، دیوانگی ها، دروغ ها و ادعاهایی که ترامپ به خورد سایر کشورها داد به عنوان “سیاست دولت ایالات متحده آمریکا” پذیرفته شد.

آیا اینک آمریکا از این کشورها و در راس آنها ترکیه، سوریه، عراق و ایران به خاطر اینها عذرخواهی می کند؟

بله، حق با شماست. به نظر خنده دار می آید. اما باز یقین دارم که شما هم با من در این مورد هم عقیده هستید. حتی می گویم این چهار کشور به اتفاق از ترامپ به همین دلیل به سازمان ملل شکایت کنند و نیز به دلیل خساراتی که به آمریکا هم زده، دوره ریاست چمهوری ترامپ را مردود بشماریم. نظر شما در این باره چیست؟

***

شاید برخی نمی خواهند این را باور کنند، زیرا به عقیده آنها آمریکا نه سرنگون می شود، نه قابل سرنگون کردن است، چونکه آمریکا قدرتی الهی و غیرقابل سرنگونی است!

اما همان میتینگی که در سایر کشورها غیرعادی تلقی شده و بلافاصله منجر به حمله ده ها هزار نفر به ساختمان کنگره آمریکا و شورش مردم شد، همین وجهه ای که برای آمریکا تصور می کنید را نابود کرد.

بهرحال، نظر شما محترم است، ولی بدانید که آمریکا واقعا از “بهار آمریکایی” به سرعت در سراشیبی “پاییز آمریکایی” غلت می خورد. به عقیده من اگر مایلید که زیر این ساختار پوسیده له نشوید، هر چه زودتر خود را به کناری کشیده، نجات دهید.

آیا می دانید که همان ترامپی که با التماس بایدن پشت میکروفون قرار گرفت و شورشیان طرفدار خود را به آرامش دعوت کرد، بعد از این سخنرانی به اتفاق خانواده اش در کاخ سفید به تماشای حمله به کنگره نشست؟

***

آمریکای تجزیه‌گر اینک خود به دو قسمت تجزیه شد

حالا دیگر ایالات متحده آمریکا متحد نیست، بلکه تبدیل به دو قدرت جدا و متضاد می شود. حدس زدن تحقق این امر در این کشور تا نیمه های سال جاری خیلی هم دشوار به نظر نمی رسد. اما این دو قدرت جدید پدیدار شده برخلاف تحلیل برخی ها ناشی از برخورد دو قدرت ملی گرا و بین الملل گرا  نیست. نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که هر دو قدرت زاییده یک ذهنیت و ایده‌لوژی “زورگو، سلطه گر و لذت طلب” هستند و اینک عرصه برای “درگیری شر با شر” فراهم شده است.

و دقیقا به همین دلیل است که باید از این روند تجزیه آمریکا پرهیز کرد و سایر کشورها باید این تهدید را تبدیل به فرصت نموده و بالاخص کشورهای همسایه شکاف های ایجاد شده توسط آمریکا را به سرعت پر کرده و روند وحدت در قدرت و استقلال خود را تسریع کنند. زیرا به نظر می رسد سالی پر تنش پیش روی داشته باشیم… جنگ آب، قحطی، بیماری و فقر،… در افق دیده می شود. هر کس که در دیدن این واقعیت ها و یا اخذ تدابیر لازم تاخیر کند، بی شک تاوان سنگینی خواهد پرداخت.

***

هم نهاد و هم گزاره ایالات متحده آمریکاست

این واقعیت ها را نباید به حساب تقدیر گذاشت، همچنین به حساب بازی آمریکا! در واقع آمریکا در این بازی هم نهاد است و هم گزاره. می پرسید چگونه؟ برای اینکه هر دو طرف دعوا رئیس جمهور آمریکا هستند.

سخنرانی عامل شورش مردم آمریکا را ترامپ انجام داد و کسی که باعث این سخنرانی شد، بایدن بود که متهم به ربودن ۸۰ هزار رای شده بود.

کدامیک از طرفین راست می گوید؟ هیچ کدام.

کدامیک از طرفین حقه باز است؟ هر دو.

هر دو تا دیروز شریک یکدیگر بودند و حالا هم یکی رئیس جمهور سابق و دیگری رئیس جمهور جدید است.

***

آغاز گلاسنوست آمریکا!

ترامپ می گوید: دز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تقلب شد، آرای مردم ربوده شد. ۸۰ میلیون رای مرا دارودسته بایدن ربودند.

می بینید! آمریکایی که یک وقتی ترکیه، سوریه، ایران، عراق و بسیاری دیگر از کشورهای جهان را با دروغ تقلب در انتخابات متهم می کرد، اینک خود با واقعیت این دروغ روبرو شده است.

***

همه اینها کار مشترک هر دو رئیس جمهور است

عده ای همواره از تعبیر “دوره ترامپیسم” دم می زنند. اگر رئیس جمهور این دوره ترامپ باشد، نباید فراموش کنیم که همین آقای جو بایدن دستیار و یاور وی و حتی مرشدش بود. اینها هر کاری کردند، به اتفاق یکدیگر و به خاطر آمریکا کردند.

ویژگی شخصیتی ترامپ و دکترینی که بزغم خودش شکل داد، در دوره اخیر به شدت مطرح شد. این در حالی است که ویژگی های بیمارگونه ترامپ مانند تحقیر دیگران، خودخواهی مفرط، لوس بازی، پول پرستی، روحیه تخاصمی،… ویژگی هایی بودند که دارودسته بایدن به وفور در راستای اهداف خود مورد استفاده قرار دادند. ولی فکرش را هم نمی کردند که روزی همین ویژگی ها چه ضربه هولناکی به خود آنها وارد خواهد ساخت. مسئله همین است.

***

آمریکا، کشور هرج و مرج ها!

نیرو های نظامی آمریکا در پایتخت این کشور کنترل اوضاع را بدست گرفتند. شورشی که به دعوت ترامپ آغاز شد، وارد مرحله جالبی می شود. وقایعی که با حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آغاز و با شلیک پلیس به معترضان ادامه یافت، آمریکا را به معنای واقعی کلمه وارد روند کودتا کرده است.

شاید بپرسید مگر این امر در آمریکا ممکن است؟

آیا می دانید تا همین چند روز پیش دولت ترامپ دستور داده بود بیماران ضعیف را به حال خود رها کنید تا بمیرند؟ بله، آمریکا چنین کشوری است.

***

آمریکا در خون هایی که ریخته غرق می‌شود

امروز خون صاحبان اصلی آمریکا، همان هایی که اعم از زن و مرد، پیر و جوان، صرفا به خاطر حرص طلای دزدان دریایی اروپایی بی رحمانه قتل عام و مورد نسل کشی واقع شدند، گریبان ایالات متحده آمریکا را گرفته است.

این جانیان بعد از آنکه سرخپوستان را قتل عام و سرزمین آنها را تصاحب کردند هم برای اینکه بدون کار و زحمت بخورند و بیاشامند، انسان های بی دفاع را از قاره افریقا ربوده و به عنوان برده به آمریکا آورده و حتی این مسئله را در قانون اساسی خود گنجاندند. و امروز خون برده های سیاهپوستی که از سوی سفیدپوستان بی شرف اروپایی بر زمین ریخته شده، آمریکا را در خود غرق می کند… خون فلوید سیاهپوست، خون سردار سلیمانی، خون ابو مهدی مهندس، خون مظلومان فلسطینی، خود کودکان لبنانی، خون زنان و کودکان ویتنامی، خون کودنان کامبوجی، خون کودکان سوری،… آه این کودکان و زنان عراقی و افغان که از سوی سربازان اشغالگر و تروریست آمریکایی مورد تجاوز قرار گرفتند، گریبان آمریکا را گرفته است… خون هزاران کودک معصوم ترک و کردی که آمریکا بدست پ ک ک بر زمین ریخته گریبان آمریکا را گرفته است… آه کودکان ایرانی که به دلیل تحریم های ظالمانه و ناحق آمریکا از داروهای مورد نیاز خود محروم شده اند، گریبان آمریکا را گرفته است… کودکان هیروشیما، ناکازاکی، تهران، تبریز، بغداد، نجف، تل عفر، کشمیر، کابل، کرده، اورفا،… خون این کودکان کنگره آمریکا را در برگرفت.

***

دولت و ملت آمریکا به دو قسمت تجزیه شده است

اینک اختلاف بین پنتاگون و سیا بر همگان آشکار شده است. اینها دیگر یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند. برخی ناظران سیاسی از احتمال دستگیری هیلاری کلینتون و بیل کلینتون سخن می گویند. ترامپ هم بدون دستگیری تحت فشار قرار می گیرد، ولی از موضع خود عقب نشینی نمی کند، که در این صورت احتمال می رود از سوی دارودسته بایدن بلایی سر ترامپ بیاید.

بله، در آمریکا کودتایی صورت گرفت، ولی به نظر می آید کودتایی به مراتب بزرگتر و سهمگین تر در راه است. بایدن هم عملا رئیس جمهور آمریکا نخواهد شد. به احتمال زیاد دولتی کودتاگر به ریاست مایک پنس در راه است… دولت ایالات متحده نژادپرستان آمریکا و یا به عبارتی دولت ایالات متحده سفیدپوستان آمریکا!

اگر کسانی که به ساختمان کنگره یورش بردند مسلح بودند، آیا پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا باز هم تا این حد ضعیف واکنش نشان می دادند؟ یادتان هست که در ماجرای فلوید سیاه پوست واکنش پلیس چگونه بود!

***

آمریکا؛ کشور تهدیدهای خونین و شانتاژها

می دانید که جلوی اقامتگاه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به دلیل مخالفت با ترامپ سر بریده یک خوک رها شده بود. همچنین باز روی دیوار اقامتگاه میچ مک کانل سناتور ایالت کنتاکی عبارت ” پول من کجاست؟” نوشته شده بود؛ سؤالی که ترامپ و یا به عبارتی طرفدارانش می پرسیدند. حال باید دید آیا در آمریکا دادگاهی برای رسیدگی به این امور برگزار می‌شود یا نه. فعلاً که خبری نیست.

ترامپ که با سخنرانی تحریک‌آمیز خود باعث حمله به ساختمان کنگره شده بود، به اتفاق خانواده اش در کاخ سفید جمع شده و به تماشای کشته‌شدن انسان‌ها و درگیری پلیس با معترضین نشسته و به رقص و پایکوبی پرداختند. آمریکا چنین کشوری است.

***

حمله به کنگره کار فضایی ها بود!

کوین مک کارتی هم با ذکر اینکه برخی می خواهند آمریکا را اینگونه نشان دهند، تلاش کرد که بی رحمی دولت آمریکا و نیروی پلیس را لاپوشانی کند. وی مدعی شد که اعتراضات شدید مردم که در واقع شورش بود، کار آمریکایی ها نبوده است!

این هم از دروغ های شاخدار بود. زیرا همه کسانی که به ساختمان کنگره حمله کردند آمریکایی بودند، آن هم از نوع سفیدترین و نژادپرست ترینشان. همه آنها شهروندان آمریکا بودند. هیچ یک از آنها از فضا نیامده بودند. یعنی آنقدر آمریکایی خالص بودند که نمی شود حمله را به حساب این و یا آن کشور گذاشت.

***

شلیک پلیس به قصد کشت

در حمله صورت گرفته به ساختمان کنگره، پلیس آمریکا یک زن را کشت، بعد هم گفته شد که پنج نفر کشته شده و دهها نفر هم زخمی شده اند. زن بیچاره از گلویش مورد اصابت قرار گرفته بود. یعنی پلیس به جای شلیک به ساق پا مستقیما سر معترضین را هدف قرار داده بود. این در حالی است که دولتمردان آمریکایی در موارد مشابه در مورد سایر کشورها دم از دمکراسی و حقوق بشر و آزادی بیان می زنند.

***

ورود نیروهای گارد محافظ ملی به کنگره 

اینک نیروهای گارد محافظ ملی وظیفه حفاظت از ساختمان کنگره که مورد حمله و غارت قرار گرفت را عهده دار شده اند. پنتاگون با اعلام عدم مداخله در این خصوص  موضع جالبی نشان داد. اینک پایتخت آمریکا تحت کنترل نیروهای گارد محافظ ملی قرار دارد و نه پلیس و نه ارتش اختیاری دارد. شهردار واشنگتن از وزارت دفاع پنتاگون درخواست کرد که ۲۰۰ تن از اعضای گارد محافظ ملی را مامور کند و بدین ترتیب صدها تن از این نیرو وارد عمل شدند. این عده جانی ترین سربازان آمریکایی هستند و گفته می شود در زندان مخوف گوانتانامو خدمت کرده اند.

***

دو خبر جالب و همزمانی انتشار آنها

روزها قبل از این حوادث کانال سی بی اس آمریکا با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۱ و در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی انتقام وی گرفته خواهد شد.

اینک آیا می توان گفت که صحبت های ترامپ مبنی بر اینکه “ما پیروز انتخابات شدیم، کاخ سفید را به بایدن نمی دهم” حرف های بیهوده ای بوده است؟

در این بین در رسانه ها صحبت از این است که دمکرات ها برای مقابله با تحرکات ترامپ به اتفاق انگلیس ها از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرده و برای دیکتاتور اعلام کردن ترامپ و مداخله سازمان ملل در آمریکا زمینه سازی خواهند کرد.

***

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمله به کنگره آمریکا را شوک کننده توصیف کرد. فیس بوک و توئیتر حساب های دونالد ترامپ را مسدود کردند. این امر حاکی از آن است که دنیا دیگر توسط روسای جمهور آمریکا اداره نشده و از سوی شرکت هایی این چنینی اداره می شوند. از این پس هیچ کس دیگر احترامی برای آمریکا و روسای جمهور این کشور قائل نخواهد شد، هیچ کس از آمریکا نخواهد ترسید، هیچ کس به دروغ دمکراسی و حقوق بشر آمریکا باور نخواهد کرد.

رئیس جمهوری که روزی ۵۰۰ دروغ می‌گوید

راستی توجه کردید که چگونه ریاست جمهوری جو بایدن به سرعت برق تایید شد؟ فکر می کنید چرا؟ چرا آمریکا دیگر کشور امنی نیست؟

به نوشته روزنامه واشنگتن پست ترامپ با گفتن ۵۰۰ دروغ در یک روز در این زمینه رکورددار دنیا شده است. حال چه کسی به چنین رئیس جمهوری اعتماد خواهد کرد؟ و نکته ای ظریف اینکه، نباید فراموش کنیم در حالی که ترامپ این دروغ ها را سر هم می کند، جناب بایدن هم هوراکش ترامپ بوده و عملا در حکم معاون و دستیار وی عمل می کند.

***

سقوط سریع آمریکا ادامه دارد

و اینک درخواست عزل ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است. نانسی پلوسی رئیس این مجلس از مایک پنس معاون ترامپ خواسته تا وی را به استناد ماده ۲۵ قانون اساسی آمریکا عزل کند.

در این بین ترامپ به منظور تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن در ۲۰ ژانویه در آمریکا به مدت دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرده است. این در حالی است که اف بی آی هشدار داده احتمال شورش های مسلحانه در ۵۰ ایالت آمریکا وجود دارد.

بله، تا دیروز سایر کشورها موضوع سناریوهای فیلم های هالیوودی بودند، اما امروز این خود آمریکاست که سوژه شده… این امر حاکی از این است که سال ۲۰۲۱ سال پر هیجان و پر ماجرایی خواهد بود… سال فتنه ها، فسادها، توطئه ها، خیانت ها،…

اما به هرحال امید می‌رود که عاقبت همه اینها برای بشریت خیر باشد. فراموش نکنیم که تاریک‌ترین لحظه شب از آغاز روشنایی روز خبر می دهد. به قول معروف، پایان شب سیه، سپید است./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false