چارلی چاپلین به شبکه پویا می آید | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چارلی چاپلین به شبکه پویا می آید

مجموعه «انیمیشن چارلی چاپلین» کار جدیدی است که به‌طور مشترک توسط دو کشور فرانسه و هند بر اساس ماجراهایی از این شخصیت مشهور کمدی یعنی چارلی چاپلین ساخته شده است. این مجموعه انیمیشن بدون دیالوگ براساس ماجراهای نابغه دوران کمدی صامت نوشته شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، در داستان‌های چارلی تلاش او و کودک همراهش که با هدف کمک به دیگران انجام می‌گیرد، ولی در نهایت به دردسر منجر می‌شود. همین دیدگاه برای اولین‌بار در قالب انیمیشن به تصویر کشیده شده است. پخش ۱۶ قسمت از این سریال در ایام نوروز انگیزه‌ای برای آشنایی بیشتر با این سریال و سازندگان آن شد.

مجموعه انیمیشن «چارلی چاپلین»، یک سری تلویزیونی است که در سال ۲۰۱۰ در ۱۰۴ قسمت هفت دقیقه‌ای توسط شرکت فرانسوی «متد انیمیشن» و
«ام کی تو» و شرکت هندی «دی کیو اینترتینمنت» ساخته شد. این سریال اولین بار در سال ۲۰۱۲ در فرانسه پخش شد و بعد از آن نیز پخش موفقی در کشورهای متعددی مثل ایتالیا، روسیه، فنلاند، بلژیک، ژاپن، برزیل، کره، سوئیس و یونان داشته است.

روال تولید این مجموعه مانند بیشتر تولیدات فعلی انیمیشن بر این روش تکیه دارد که نمایه اصلی اثر (بایبل) در کشور فرانسه صورت گرفته است. به عبارتی داستان اصلی، طراحی شخصیت و طراحی فضا در کشور فرانسه به صورت یک دستور کار کلی تهیه و برای انجام عملیات تولید به کشور هند ارسال شده است. این رویه، هم کیفیت کار را تضمین می‌کند و هم موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

پخش این مجموعه را شرکت «پی جی اس اینترتینمنت» بر عهده داشته است.

کارگردان‌های این مجموعه سیریل آرام هندی و ژولین چارلز فرانسوی بوده‌اند. ساخت این مجموعه با بودجه‌ هشت میلیون یورویی آغاز شد و به این ترتیب چارلی چاپلین به‌صورت یک شخصیت کارتونی توسط همکاری مشترک بین فرانسه و هند خلق شد. این بار وی ستاره یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی شد. در این سری تلویزیونی از بعضی از شخصیت‌های دائم فیلم‌های چارلی چاپلین مثلا پلیس‌های سوت به دست یا افراد قلدری که با چارلی درگیر می‌شوند نیز استفاده شده است.

کمپانی دی‌ کیو اینترتینمنت یک کمپانی ساخت انیمیشن و جلوه‌های ویژه است که در شهر صیدآباد هندوستان واقع شده است و مسئول ساخت کارهای بزن بکوب و سرگرم کننده است. این کمپانی مسئول تولید این اثر به‌صورت تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری برای این کارتون تلویزیونی بوده است. این کمپانی قبلا هم در ساخت کارهایی مثل شاهزاده کوچولو و ماجراهای نیکولا کوچولو با کمپانی متد همکاری کرده است. گروه هدف یا مخاطب این سریال انیمیشن افراد شش سال و بالاتر و به عبارتی مخاطب عام هستند.

آتون سوماش، مدیر شرکت فرانسوی «متد» در باره ساخت این مجموعه می‌گوید: ما بیش از یک سال روی طرح‌های گرافیکی کار کردیم تا یک شیوه اورجینال برای تطبیق با دنیای چاپلین پیدا کنیم. در واقع این کار یک تصویرپردازی رئال نیست؛ بلکه بیشتر شبیه یک عروسک نمایشی در یک جهان غیرعادی است و ما او را در موقعیت‌های دنیای مدرن قرار دادیم؛ ولی همان دیدگاه کودکانه و شاعرانه او به دنیا را با یک حس سبک گذشته حفظ کردیم، اما محتوای کار کاملا اورجینال است.

باید بر این واقعیت صحه گذاشت که این کار خوب درآمده‌ و حتی میمیک صورت، نگاه و حس معصومانه چارلی نیز در این انیمیشن‌ها بخوبی مشهود است. چارلی خانه به دوش کوچک یکی از مشهورترین شخصیت‌های دنیای سینماست. او در فیلم‌هایش نقش شخصیت رویایی و کودکی را بازی می‌کند که در قالب یک بزرگسال گیر کرده است.

ماجراهای این اپیزودها از روی طرح‌ها و شوخی‌های تصویری برگزیده از ۷۰ فیلم کوتاه چاپلین است که در آنها چاپلین با ظاهر منحصر به فرد خود با یک کت و شلوار گشاد و کلاه لگنی کوچک و کفش‌های گشاد و سبیل مسواکی و عصای جدایی‌ناپذیرش همراه است. اوست و همان راه رفتن مخصوص خودش. او در این کارها با یک پسربچه ظاهر می‌شود و چون ماجراها در دوران مدرن‌تری اتفاق می‌افتد از وسایلی مثل موبایل و کامپیوتر و دوربین هم استفاده می‌کند.

این کار سعی دارد تا نگاه معصوم و بی‌گناه چارلی را همراه با روحیه او در تلفیق در دنیای قرن بیست و یکم حفظ کند و بدون دیالوگ و بدون کلام بودن کار به بیننده این امکان را می‌دهد که استعداد باورنکردنی این هنرمند را در عرصه پانتومیم مشاهده کند.

استفاده بخشی از موسیقی‌های فیلم اصلی و طراحی صدا در این کارها خنده‌دار بودن و حس ماجراهای این ولگرد افسانه‌ای را بیشتر می‌کند. استفاده از شیوه ساخت سه‌بعدی نیز به باورپذیرتر بودن این ماجراها کمک می‌کند. بدون کلام بودن این ماجراها کمک می‌کند که کودکان سراسر دنیا از دیدن این شخصیت کمدی فیلم‌های صامت و کارهای مخصوص به خودش، اشتباهات و حس شوخ طبعی او لذت ببرند. سرعت بالای شوخی‌ها و مدت زمان کوتاه هر اپیزود نیز مزیتی است که موجب خسته شدن مخاطب بخصوص مخاطب کودک نمی‌شود و توجه او را تا پایان هر قسمت جلب می‌کند.

در یک نگاه کلی باید اذعان کرد که این اثر از نظر تکنیکی و دقت در جزئیات تولید جزو آثار استاندارد قابل قبول تلویزیونی در سطح جهانی به شمار می‌آید و به واقع همکاری این دو کشور بخوبی سرانجام یافته است. این ویژگی در داستان‌های جذاب روایت شده در این سریال با وجود وفادار بودن به شخصیت اسطوره‌ای چارلی در طنز بسیار موفق بوده است. در این آثار نویسنده کار بسیار سختی را پیش رو دارد، زیرا نمی‌توان شخصیتی افسانه‌ای چون چارلی را وارد روایت‌ها و گاهی خلاقیت‌هایی کرد که ممکن است بیننده را به تحیر و گاهی عصبانیت وادارد. به عبارتی در عین ظاهر ساده‌اش این کار درست مانند حرکت بر لبه تیغ است.

چارلی چاپلین متولد لندن و یکی از تاثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران و کارگردانان دوران کمدی صامت بود. او در سال ۱۹۷۷ درگذشت و از مشهورترین آثار او می‌توان به فیلم‌های بچه (۱۹۲۱)، جویندگان طلا (۱۹۲۵)، چراغ‌های شهر (۱۹۳۱)، عصر جدید (۱۹۳۷) و دیکتاتور بزرگ (۱۹۴۰) اشاره کرد.

بیش از صد سال از هنگامی که چارلی برای اولین‌بار در جلوی دوربین‌های هالیوود نقش ایفا می‌کرد، می‌گذرد و حالا او با این سریال سه‌بعدی دوباره در قرن بیست و یکم بازگشته است تا با تماشاچیانی از نسل جدید ارتباط برقرار کند و بتواند رقیبی برای سریال کمدی انیمیشن مستر بین باشد.

 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false