×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ریابکوف:تحویل اس-۳۰۰ منوط به لغو شکایت ایران است

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه یکی از گزینه‌هاست، اما تهران نظر متفاوتی در این رابطه دارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه یکی از گزینه‌های پیش رو در مذاکرات هسته‌ای است.

وی با این حال تصریح کرد که تهران چنین نظری ندارد و به دنبال راهکارهای دیگر است.

آقای ریابکوف که با خبرگزاری تاس گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «در مورد مسئله مواد هسته‌ای، چنین احتمالی وجود دارد، اما تا آنجا که می‌دانیم، دوستان ایرانی ما در مورد آنچه وضعیت این مواد، نظر متفاوتی دارند.»

بر اساس تفاهمی که روز ۱۳ فروردین در شهر لوزان سوئیس به دست آمد، ایران پذیرفته است که میزان ذخایر اورانیوم خود را از ۱۰۰۰۰ کیلوگرم کنونی به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد. رقیق‌سازی ذخایر و فروش آن‌ها در بازارهای جهانی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش ذخایر مطرح شده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ این هفته در شهر وین اتریش آغاز شده و امروز با نشست معاونین وزرای خارجه ایران و ۶ کشور دنبال می‌شود. طرفین برای رسیدن به توافق نهایی تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه) زمان دارند.

بازگشت تحریم‌ها باید به رأی‌گیری شورای امنیت مشروط باشد

ریابکوف در اظهاراتی دیگر که نشانه وجود اختلاف در گروه ۱+۵ است، گفت مسکو با بازگشت تحریم‌ها بدون رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل مخالف است.

این در حالی است که بر اساس طرحی که واشنگتن تحت عنوان بازگشت فوری (snap back) در نظر دارد، در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم‌های لغو شده بدون نیاز به مطرح شدن در شورای امنیت، به صورت خودکار بار دیگر اجرایی می‌شوند.

گفته می‌شود واشنگتن از بیم خودداری روسیه و چین از پذیرش مجدد تحریم‌های ایران، به دنبال دور زدن شورای امنیت است.

با این حال ریابکوف در این مورد گفت: «از آنجا که مسئله مورد بررسی تحریم‌های اعمال‌شده ذیل بند هفت شورای امنیت سازمان ملل است، هر تغییری در این رابطه باید بر اساس مصوبه شورا باشد، خواه اعمال تحریم‌های جدید باشد خواه احیای تحریم‌های قدیمی یا هر اقدام دیگری.»

وی افزود: «در هر صورت بدون وجود یک قطعنامه و بدون رأی‌گیری، تجدید اجرای تحریم‌ها ناممکن است. این موضع محکم ماست.»

پیش از تحویل اس-۳۰۰، باید تکلیف شکایت ایران روشن شود

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با تاس، به تصمیم این کشور برای تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران پرداخت و گفت این قرارداد نیاز به تغییراتی دارد.

وی در این مورد گفت: «از آنجا که قرارداد مدت‌ها قبل بسته شده، طبیعی است که غیرممکن است که در قالبی که داشته، اجرا شود.»

ریابکوف همچنین گفت، برای اجرای قرارداد، لازم است تا «اوضاع در خصوص شکایت ایران علیه طرف روسی به دلیل اجرای نادرست تعهدات، روشن شود. انتظار داریم که این مسئله به صورت دوجانبه حل شود.»

وی ادامه داد: «نمی‌توانم از طرف ایران صحبت کنم، اما ما می‌گوئیم که علاقمندیم که این مسئله را حل کنیم.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (۲۴ فروردین) با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال ۲۰۱۰ با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل ۵ سامانه موشکی «اس-۳۰۰» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل ۴ میلیارد دلار شده بود.
 

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false