جلاد مخصوص صدام چگونه در دام افتاد؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
جلاد مخصوص صدام چگونه در دام افتاد؟

در پی گسترش فعالیت القاعده عراق در سوریه و تشکیل داعش، "عزت ابراهیم الدوری" نقش فرماندهی و هماهنگ کننده میان گروه‌های تروریستی در عراق ‌داشت.او در کمین نیروهای مردمی عراق در منطقه حمرین در استان دیالی کشته شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، عزت الدوری در زمان فعالیت محرمانه حزب بعث عراق نقش به سزایی داشت و یکی از ارکان کودتای ۱۷ جولای سال ۱۹۶۸ علیه محمد حسن البکر بود به طوری که دومین تانکی که وارد کاخ ریاست جمهوری شد توسط عزت الدوری هدایت می‌شد. پس از این انقلاب، عزت الدوری مناصب زیادی را از جمله عضو شورای دولت کودتا، وزیر کشاورزی، رئیس شورای عالی کشاورزی، وزیر کشور و معاون اول صدام را بر عهده داشت. 

 
پیش از سال ۱۹۶۸ عزت الدوری به دلیل سطح پایین سواد خود و چندین بار شکست در زمان تحصیل در دوره دبیرستان مجبور به ترک تحصیل شد و به یخ فروشی در منطقه اعظمیه بغداد مشغول بود. 
 
عزت الدوری با وجود به دنیا آمدن در خانواده‌ای سنی مذهب، تحت تعالیم صوفی‌گری قرار گرفت و جزئی از گروه وابسته به این مذهب یعنی «نقشبندیه» شد که بعد‌ها و پس از اشغال عراق توسط آمریکا، به یکی از گروه‌های تروریستی تحت فرماندهی الدوری تبدیل شد. 
 
وی پنج زن و ۲۶ فرزند از جمله ۱۱ پسر و ۱۳ دختر داشت که بسیاری از آنان در جنگ‌های عراق در زمان حکومت صدام کشته یا متواری شده بودند.
 
 
عزت الدوری در زمان حکومت صدام به عنوان سایه وی محسوب می‌شد و از تمام مراودات و فعالیت‌های صدام آگاهی کامل داشت و فرد شماره یک و معتمد صدام محسوب می‌شد
 
در زمان هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران، عزت الدوری عامل اصلی جذب کمک‌های نظامی کشورهای عربی و غربی برای عراق بود. در آن زمان، عزت الدوری طرحی را با عنوان «شیعیان در برابر شیعیان» راارائه کرد که بر اساس آن شیعیان عراق باید در صف اول جنگ علیه ایران حاضر می‌شدند و هر شیعه عراقی که از این موضوع سرباز می‌زد، مقابل خانه‌اش تیرباران می‌شد. 
 
وی در نسل کشی‌های صدام علیه شیعیان و کردهای عراق از جمله انفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ نقش به سزایی داشت و یکی از عاملان هدف قرار دادن مردم بی‌گناه در کربلا بود. در زمان سرکوب انتفاضه شعبانیه الدوری مدعی شده بود که برای پاکسازی کربلا از جاسوسان و عوامل ایران اقدام کرده‌ایم در صورتی که ۶۰ درصد کشته شدگان در آن فاجعه را کودکان و زنان تشکیل می‌دادند
 
پس از اشغال عراق توسط آمریکا عزت الدوری به همراه صدام متواری شد ولی پس از مدتی صدام توسط نظامیان آمریکایی بازداشت شده و وی به وسیله نظامیان بعثی به مناطق شمالی عراق در کردستان و محل زندگی طایفه نقشبندیه فرار کرد. 
 
 از آن پس گروه تروریستی نقشبندیه را با ادعای مبارزه با «اشغالگران آمریکایی» تشکیل داد ولی این گروه تروریستی که بیشتر اعضای آن را نظامیان سابق ارتش عراق و اعضای حزب منحله بعث تشکیل می‌دادند تنها گروه‌های مردمی را هدف می‌دادند تا از این طریق جنگ طایفه‌ای به راه بیندازند که در حقیقت در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بسیاری از عراقیان به دلیل فتنه این گروه کشته شدند.
 
 
پس آغاز به کار گروه القاعده در عراق به سرکردگی «ابو مصعب الزرقاوی»، گروه تروریستی نقشبندیه و عزت الدوری با همکاری با این گروه مشغول شدند و عزت الدوری با استفاده از روابط خود با برخی از کشور‌ها و مقامات عربی دست به کار تهیه سلاح و مهمات برای القاعده شد
 
درپی گسترش فعالیت القاعده عراق در سوریه و تشکیل داعش، عزت الدوری نقش فرماندهی و هماهنگ کننده میان گروه‌های تروریستی در عراق شد و به دلیل نفوذ خود در مناطق شمالی عراق به خصوص موصل، از طرفداران حزب بعث در این شهر‌ها برای هموار کردن راه ورود داعش به شمال عراق کمک گرفت. 
 
 
وی از یک سال گذشته فرماندهی تروریست‌های داعشی و نقشبندیه در استان دیالی در مرز با ایران، استان کرکوک و جنوب اربیل را بر عهده داشت و در روز جمعه ۲۸ فروردین در کمین نیروهای مردمی عراق در منطقه حمرین در استان دیالی کشته شد. جسد وی برای کالبد شکافی و آزمایش دی ان‌ای به سفارت آمریکا در بغداد منتقل شد که این موضوع خود سوالات زیادی را مطرح کرد.
 
منبع: نسیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false