تیم مذاکره کننده راهی وین شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تیم مذاکره کننده راهی وین شد

تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست سید عباس عراقچی به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و در راستای نگارش «برنامه جامع اقدام مشترک» تهران را به مقصد وین ترک کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست سید عباس عراقچی به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و در راستای نگارش «برنامه جامع اقدام مشترک» دقایقی قبل تهران را به مقصد وین ترک کرد.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه به همراه دیگر اعضای تیم مذاکره کننده در این رایزنی‌ها حضور دارند.

این رایزنی‌ها قرار است پیش از ظهر چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه در شهر وین و در سطح معاونان و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

علاوه بر آن جلسات کارشناسی هم در حوزه تحریم‌ها و مباحث هسته‌ای برگزار خواهد شد. قرار است روز جمعه نیز رایزنی‌ها با حضور ایران و ۱+۵ در سطح معاونان برگزار شود.

در این دور از رایزنی‌ها متن توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک – برجام -) به نگارش در می‌آید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که به همراه رئیس جمهور در اجلاس سران آسیا و آفریقا در اندونزی به سر می‌برد در صفحه فیس بوک خود درباره این دور از مذاکرات نوشت: همکاران بنده  چهارشنبه روند نگارش توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ را آغاز خواهند کرد، که به یاری خدا از هفته آینده در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه (NPT) در نیویورک با جدیت ادامه خواهد یافت. بنده هم روز یکشنبه برای شرکت در آن اجلاس و مشارکت در گفتگوها عازم نیویورک خواهم بود.

در آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای که از پنجم تا سیزدهم فروردین ماه در شهر لوزان سوئیس برگزار شد، طرفین به راه‌حل‌هایی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و در پایان این مذاکرات ظریف و موگرینی بیانیه مشترکی را قرائت کردند.

در این بیانیه آمده است: «امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم: ما به راه حل‌هایی در مورد مولفه‌های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتیم. این امر مدیون عزم سیاسی، حسن نیت و تلاش جدی همه طرف ها بوده است. اجازه فرمائید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نماییم. تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام را پایه ریزی می‌کند بسیار مهم است. اکنون می توانیم مجددا نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه‌حل‌هایی که در این چند روز به آنها دست یافته ایم، شروع کنیم.»

شهر وین از بهمن ماه ۱۳۹۲ تا آذر ماه ۱۳۹۳ هشت بار میزبان گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در راستای رفع اختلافات بر سر حصول راه‌حل جامع هسته‌ای بود.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false