تاکید مجدد آمریکا بر عدم لغو یکجای تحریم ها؛ وقتی مرغ غربی ها یک پا دارد/ شرایط موجود اجازه توافق نهایی ایران و ۵+۱ را می دهد؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تاکید مجدد آمریکا بر عدم لغو یکجای تحریم ها؛ وقتی مرغ غربی ها یک پا دارد/ شرایط موجود اجازه توافق نهایی ایران و ۵+۱ را می دهد؟

ایران خطوط قرمز خود را مشخص کرده و دولت و ملت ایران بر پایداری در این مسیر استوار و همدل هستند. در این باره اما این غربی ها هستند که برای حصول توافق نامه نهایی، باید زیاده خواهی های خود را کنار گذارند.

به گزارش "چغادک نیوز"، مذاکرات لوزان که در طول ایام نوروز در کشور سوئیس برگزار شد، در پایان یک بیانیه نهایی داشت که به برخی مسائل کلی در خصوص توافق نامه نهایی اشاره داشت اما در همین مسائل کلی نیز اختلافات مهمی میان ایران و ۵+۱ مشاهده می شد.

 

بعد از قرائت بیانیه موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ترجمه فارسی آن توسط محمد جواد ظریف بود که مشخص شد میان متن ایران و ۵+۱ تفاوت هایی وجود دارد. این تفاوت ها اما بعد از انتشار فکت شیت های کشورهای ۵+۱ آشکارتر شد و آنچه که مسئولان تیم مذاکره کننده ایرانی مطرح می کردند برخلاف مسائلی بود که غربی ها بر آن تاکید داشتند.

 

بحث بر سر زمان رفع تحریم ها و مسئله نحوه نظارت های آژانس انرژی هسته ای بر روند فعالیت های ایران از جمله مهمترین نکات اختلافی طرفین بود. چراکه غربی ها از همان ابتدا بر رفع مدت دار تحریم ها تاکید داشتند و طرف ایرانی معتقد است که بیانیه لوزان بیانگر لغو یکجای تحریم هاست. از طرفی دیگر نیز موضوع پذیرش pmd و بازدید از مراکز نظامی ایران در راستای راستی آزمایی آژانس نیز با مخالفت های گسترده در داخل کشور مواجه شد و این در حالی بود که غربی ها همچنان بر این نوع بازرسی تاکید دارند.

 

در این باره مقام معظم رهبری نیز به وضوح خط قرمزهای ایران را مشخص نموده و فرمودند: مطلقاً نباید اجازه داده شود که به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و مسئولین نظامی کشور نیز به هیچ وجه اجازه ندارند که به بهانه نظارت و بازرسی، بیگانگان را به این حریم راه دهند، و یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند.

 

اما گویا مرغ غربی ها یک پا دارد و آنها همچنان بر سر مطالبی که در فکت شیت هایشان منتشر کرده اند ایستادگی دارند.

 

از آقای سخنگو تا وزیر انرژی

 

در این باره وزیر انرژی آمریکا در جدیدترین اظهارات خود می‌گوید که تخفیف تحریم‌های ایران در روزهای پس از توافق احتمالی این کشور و ۱+۵، به طول خواهد انجامید و سخت است که این دوره زمانی کم‌تر از ۶ ماه باشد.

 

ارنست مونیز همچنین گفته "ما انتظار داریم که در هر زمان به هر جا دسترسی داشته باشیم. وزیر انرژی آمریکا اما به این موضع اصرار دارد و در ادامه مصاحبه خود گفته که این بازرسی‌ها باید «روندی تعریف شده و مشخص داشته باشند و هر زمان که بازرسان به فعالیت خارج از چارچوب برخورد کردند، بتوانند در هر زمان از مکان مورد نظر بازرسی کنند.»

 

از سوی دیگر نیز سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که با بحث لزوم پیگیری روش دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به بحران یمن که در مقاله محمدجواد ظریف آمده، موافق است ولی حقیقت این است که ایران خود نقشی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه دارد.

 

جاش ارنست در ادامه به خواسته ایرانیان برای برداشته شدن یکجای تحریم‌ها پرداخت و خیلی شفاف گفت: «معنی ندارد که ایران بگوید کف خواسته‌های ما، برداشته شدن یکجای تحریم‌ها است. ما قاطعانه می‌گوییم؛ در صورت توافق، تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای کم خواهد شد.»

 

وی افزود: «ایران در توافق نهایی، تعهدات بسیار جدی به ۱+۵ خواهد داد و اگر به بازرسی‌های سرزده تن دهد و اقدامات چشمگیر و مهم را در راستای تعهدات خود به کار بندد، آنگاه روند تخفیف تحریم‌ها آغاز خواهد شد.»

 

بنابراین گزارش به نظر می رسد توافق نامه نهایی ایران و ۵+۱ با توجه به رفتار دوگانه غربی ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. ایران خطوط قرمز خود را مشخص کرده و دولت و ملت ایران بر پایداری در این مسیر استوار و همدل هستند. در این باره اما این غربی ها هستند که برای حصول توافق نامه نهایی، باید زیاده خواهی های خود را کنار گذارند.

 

دانا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false