آنچه العبادی در واشنگتن به دنبال آن است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آنچه العبادی در واشنگتن به دنبال آن است

نخست وزیر عراق روز گذشته عازم واشنگتن شد اما اهداف سفر العبادی به آمریکا مورد توجه تحلیلگران وناظران امور به ویژه در شرایطی که عراق با مشکل کمبود بودجه و دشمنی به نام داعش روبرو است، قرار گرفته است.

به گزارش "چغادک نیوز"، روابط آمریکا با عراق با سفر حیدر العبادی به واشنگتن مرحله جدیدی را تجربه می کند.روابط آمریکا با عراق از فراز و نشیب بسیاری برخوردار بوده است و بیشتر بر اساس منافع آمریکا استوار بوده است.اگر بخواهیم روابط آمریکا و عراق را از زمان بعثی ها و به ویژه صدام دیکتاتور معدوم بررسی کنیم متوجه می شویم که آمریکایی ها از صدام به عنوان ابزاری برای رسیدن به منافع خود استفاده می کردند.واشنگتن هنگامی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد از هر توطئه های علیه آن استفاده کرد.

در این مقطع صدام به عنوان عامل آمریکا وارد عمل شد و جنگی ویرانگر را به تحریک آمریکایی ها علیه ایران به راه انداخت در این مدت به طور طبیعی روابط آمریکا با رژیم بعث عراق مطلوب بود اما هنگامی که صدام با استفاده از پول ها و کمک های بی دریغ شیخ نشین های حوزه خلیج فارس ماشین جنگی عظیمی را در اختیار گرفت به فکر تحقق اهدافی افتاد که دیگر با منافع آمریکا سازگار نبود و از همین رو از زمانی که صدام کویت را در سال ۱۹۹۰ اشغال کرد روابط آمریکا و رژیم بعث رو به تیرگی گذاشت هر چند بر اساس اسنادی که موجود است برخی این ماجراجویی صدام علیه کویت را با چراغ سبز آمریکا دانسته اند.

اما همانطور که گفته شد منافع حرف اول را در سیاست های آمریکا می زند و دوست دائم و دشمن دائم نزد آمریکایی ها مفهومی ندارد و از همین رو با به کار گیری نیروی نظامی صدام را از کویت بیرون کردند. در این دوره روابط آمریکا با عراق تیره بود.آمریکا با قطعنامه های شورای امنیت فشار فراوانی به صدام وارد می کرد که البته در این میان مردم عراق بیشترین فشار را تحمل می کردند زیرا از سویی در چنگال عفریت صدام گرفتار بودند و از سوی تحریم های خرد کننده آنها را نابود می کرد.

قبل از سال ۲۰۰۳ صدام می کوشید که به گونه ای به آمریکا نزدیک شود اما سرانجام در نهم آوریل سال۲۰۰۳ طومار صدام در هم پیچیده شد و آمریکایی ها به بهانه سلاح کشتار جمعی و به بهانه آزادی ملت عراق به این کشور حمله کردند و آن را اشغال کردند.

آمریکایی ها به دنبال رفاه ملت عراق نبودند و این از جنایاتی که نظامیان آن علیه آن تا زمان خروج یعنی در سال ۲۰۱۱ انجام دادند مشخص می شود.در ابتدا آمریکایی ها حاکم نظامی به نام جی گارنر برای عراق تعیین کردند و کوشیدند که سیطره کاملی برای عراق داشته باشند اما زمانی که اوضاع عراق را متفاوت با دیگر کشورها دانستند شورای انتقالی و دولت موقت را مورد پذیرش قرار دادند در این دوره عمدتا می توان آثار هیمنه و دخالت آمریکا در امور داخلی عراق را به خوبی مشاهده کرد.در دوره محدود نخست وزیر ایاد علاوی و پس از آن ابراهیم الجعفری نیز اقدامات نظامی و دخالت های آمریکایی ها آشکار بود.

آمریکایی ها در دو دوره نخست وزیری نوری المالکی دو رویکرد متفاوت داشتند به طوری که در دوره اول حامی آن بودند اما در دوره دوم نخست وزیر مالکی به ویژه اواخر آن دیگر تمایلی نداشتند این همان زمانی بود که مخالفت های اقلیم کردستان عراق، کشورهای ترکیه و سعودی با مالکی کاملا مشهود بود.هنگامی که انتخابات در عراق برگزار شد و مالکی و ائتلاف دولت قانون رای آورد آمریکایی ها با اقدامات خود نشان دادند که دیگر تمایلی به مالکی ندارند.اوج این عدم تعامل را به بی تفاوتی آمریکایی ها در قبال یورش داعش به عراق و اشغال بخش هایی از آن دانست.

روی کار آمدن حیدر العبادی با استقبال های بین المللی روبرو شد و در این میان آمریکایی‌ها نیز به ظاهر اعلام حمایت کردند اما با گذشت مدتی از نخست وزیری وی شاهد بودیم که در زمینه تسلیحاتی آمریکایی ها کمک فراوانی به عراقی که در حال جنگ علیه گروهک تکفیری داعش بود به عمل نیاوردند.آنها ۳۶ جنگنده اف۱۶ ساخت شرکت لاکهید مارتن به ارزش ۶۵ میلیون دلار را به عراق هنوز نداده اند و مشکلات امنیتی و نبود امنیت را بهانه کرده اند.

العبادی روز دوشنبه به واشنگتن رفته است بدون شک در کنار موضوعات دیگر مهمترین موضوعی که وی به آن خواهد پرداخت تجهیز و تسلیح نیروهای عراقی است.درست است که عراقی ها دیالی، جرف الصخر، آمرلی را آزاد کردند و اخیرا نیز در جریان عملیات آزاد سازی صلاح الدین بخش های زیادی را آزاد کرده اند اما نیاز مبرمی به سلاح دارند و هنوز موصل و بخش هایی از الانبار در اشغال داعش است.

العبادی قبل از سفر به آمریکا گفت: این دیدار به دعوت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا صورت می گیرد و به منظور افزایش همکاری میان دو کشور است.روابط ما با آمریکا بر اساس توافق نامه استراتژیک استوار است.بخشی از دلایل سفر ما کسب حمایت تسلیحاتی است.

این در حالی است که همزمان با سفر العبادی به واشنگتن یک مسئول عالی رتبه عراقی از احتمال تحویل جنگنده های اف۱۶ در تابستان امسال خبر داد و از نیاز مبرم نیروهای مسلح عراق به این جنگنده ها سخن گفت و افزود: این جنگنده ها احتمالا در ماه جولای و اگوست تحویل عراق می شود.

این مسئول عراقی به تعداد جنگنده هایی که عراق تحویل می گیرد اشاره نکرد.این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا نیز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

به هر حال العبادی در حالی به آمریکا رفته است تا سلاح بخرد که قیمت پایین نفت از نظر مالی وی را محدود کرده است و خزانه وی خالی است و به طور حتم وی تلاش خواهد کرد که سلاح های پیشرفته بخرد و هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار بگیرد اما قیمت آن را با تاخیر بپردازد.

اما باید دید آمریکایی ها که از زمان اشغال بخش هایی از عراق عملکرد موثری ضد این گروهک نداشته اند به این درخواست العبادی پاسخ می دهند یا خیر به ویژه که آمریکایی ها اولا خیلی دیر ائتلاف ضد داعش را به وجود آوردند یعنی پس از قریب دو ماه از یورش داعش و اشغال موصل و بخش های از صلاح الدین و الانبار و دیالی و در ثانی عملیات آنها به گفته منابع عراقی بیشتر به تقویت داعش منجر شد.

سئوالی که که مطرح می شود این است که العبادی با دست پر از آمریکا بر می گردد یا حداقل موفق می شود قول مساعدی برای تحویل جنگنده هایی که عراق پول آن را داده است بگیرد به ویژه که عراق در مبارزه با داعش به این جنگنده ها نیاز مبرمی‌دارد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false