×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
انتقاد تند شورجه به "هفته‌ فیلم" در کشورهای دیگر

یک کارگردان سینما معتقد است، برخی از رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی، با هدف کسب «اقامت» در آن کشورها، از نمایش فیلم‌های همراستا با انقلاب اسلامی در هفته‌های فیلم ایران خودداری می‌کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"،جمال شورجه، کارگردان و تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: متأسفانه اغلب فیلم‌هایی که در هفته‌های فیلم ایران در خارج از کشور به نمایش در می‌آید، نسبت چندانی با فرهنگ، ارزش‌ها و انقلاب ما ندارند. وقتی اسامی فیلم‌های معرفی شده به این هفته‌ها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این فیلم‌ها یا خنثی و سرگرم‌کننده هستند و یا آثاری مضر و مخرب که تصویری منفی از ایران را در خارج از مرزها ارائه می‌دهند. به ندرت فیلم‌هایی مرتبط با مناسبات و منافع ملی ما در هفته‌های فیلم خارج از کشور حضور می‌یابد.
کارگردان فیلم «33 روز» بیان داشت: هفته‌های فیلم ایران در خارج از کشور، فرصت و ابزار مناسبی برای معرفی و تبلیغ برای فرهنگ ایرانی و همچنین ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است. رایزنی‌های فرهنگی باید رویکرد، جهت‌گیری و برنامه مشخصی برای معرفی سینما و فرهنگ واقعی ما در خارج کشور داشته باشند. چون این فیلم‌ها علاوه بر ایرانیان مقیم دیگر کشورها برای مردم همان کشورها هم به نمایش در می‌آیند. اما متأسفانه با بی‌تدبیری و کج سلیقگی مسئولان فرهنگی، این فرصت همواره به هدر رفته است.
وی افزود: نمونه اخیر چنین اتفاقی را در هفته فیلم ایران در ونزوئلا شاهد هستیم. همان طور که می‌دانید، دولت و ملت ونزوئلا، حداقل در یک دهه اخیر، با ایران همگرا شده‌اند و یک کشور انقلابی محسوب می‌شوند. اما فیلم‌های انتخاب شده برای نمایش در هفته فیلم ایران در ونزوئلا به گونه‌ای هستند که توی ذوق ونزوئلایی‌ها می‌زند. مطمئنا مردم آن کشور باورشان نمی‌شود که چنین فیلم‌هایی محصول کشور انقلابی ایران هستند!  
کارگردان «حماسه مجنون» ادامه داد: عجیب است که حتی برای این هفته‌های فیلم، فیلم‌هایی که معرف تاریخ و جاذبه‌های گردشگری ایران باشند هم انتخاب نمی‌شود. این در حالی است که در هالیوود، علاوه بر انقلاب اسلامی، کل موجودیت تاریخی ایران مورد حمله است و نمایش فیلم‌های تاریخی در این هفته‌های فیلم، می‌تواند واکنش خوبی برای این مسئله باشد.
شورجه در پایان تصریح کرد: وقتی دوره کاری برخی از رایزن‌های فرهنگی ما در کشورهای مختلف به اتمام می‌رسد، آنها در همان کشور محل مأموریت خود مقیم می‌شوند و فرزندانشان در همان کشورها به تحصیل ادامه می‌دهند. یکی از دلایل تمرکز رایزن‌های فرهنگی بر نمایش فیلم‌هایی مغایر با ارزش‌ها در هفته‌های فیلم، کسب «اقامت» در آن کشورهاست.

منبع: کیهان

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false