×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و آسیای مرکزی شناخته شد

صندوق بین المللی پول با اشاره به تولید ناخالص داخلی ۴۰۶ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۴ این کشور را دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از تسنیم ،صندوق بین المللی پول در گزارشی که از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی منتشر کرده ایران را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه معرفی کرده است.

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۴ به ۴۰۶ میلیارد دلار رسیده که بر این اساس ایران بین ۳۰ کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به عنوان دومین اقتصاد بزرگ شناخته شده است.

عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی ۷۵۲ میلیارد دلاری در رتبه نخست منطقه قرار گرفته است. امارات با تولید ناخالص داخلی ۴۰۱ میلیارد دلاری در رتبه سوم منطقه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش کل تولید ناخالص داخلی منطقه در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۳۴۵۹ میلیارد دلار بوده که ۲۵۷۹ میلیارد دلار از این رقم مربوط به تولید ناخالص داخلی کشورهای نفتی منطقه بوده است.

در حالی که قیمت نفت طی ماه های گذشته به نصف کاهش یافته است این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۳۰۳ میلیارد دلاری مواجه شود و به ۲۲۷۶ میلیارد دلار برسد.

میزان تولید ناخالص داخلی برخی دیگر از کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۴ به این شرح اعلام شده است(میلیارد دلار): بحرین ۳۴، عراق ۲۲۵، پاکستان ۲۵۰، کویت ۱۷۲، لیبی ۴۲، یمن ۴۳، افغانستان ۲۰٫۴، تونس ۴۸٫۹، آذربایجان ۷۴٫۴، قزاقستان ۲۲۳ و ارمنستان ۱۰٫۲٫

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false