متکدیان خارجی بازار فقرای داخلی را کساد کرده‌اند/ گداهای سازمان‌یافته | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
متکدیان خارجی بازار فقرای داخلی را کساد کرده‌اند/ گداهای سازمان‌یافته

در حالی که افراد نیازمند در نقاط مختلف کشور چشم‌انتظار کمک مردم هستند، حضور متکدیان خارجی در هر کوی و برزن باعث شده است تا بخش زیادی از کمک‌های مردمی به این افراد تعلق گیرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از مهر، یکی از آسیب‌های اجتماعی مهمی که امروز به وفور یافت می‌شود، پدیده تکدی‌گری است که هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و شاهد رواج یافتن آن در ابعاد گوناگون در استان‌های مختلف کشور هستیم.

هر چند که تکدی‌گری در کشورهای مختلف و در بین افراد با ادیان و سنت‌های گوناگون رواج دارد ولی در خواست کمک از دیگران در کشورهای اسلامی و از جمله ایران به علت سفارشات اسلام، رواج بیشتری دارد.

برخی افراد نیازمند هستند و با توجه به اینکه نتوانسته‌اند به خوبی توجه مردم را به نداری خود جلب کنند، به ناچار برای گذران زندگی خود و خانواده‌شان اقدام به گدایی می‌کنند.ولی افرادی هم هستند که به گدایی به عنوان یک شغل می‌نگرند و از این طریق به درآمدهای خوبی هم دست می‌یابند و با توجه به درآمد مطلوب آن، حاضر به رها کردن این کار نیستند.

با توجه به زحمت کم و درآمد بالای تکدی‌گری، افراد زیادی هستند که توان کار شرافت‌مندانه را هم دارند ولی ترجیح می‌دهند که کار راحت‌تر را انتخاب کنند و از این طریق امرار معاش کنند.

ازدیاد متکدیان غیرمستحق در سال‌های اخیر باعث شده است تا دید مردم نسبت به همه متکدیان تغییر کند و این روها دیگر تشخیص متکدیان دروغین و نیازمندان واقعی بسیار سخت شده است.

دل‌رحم بودن مردم ایران باعث شده است تا شاهد واردات متکدیان از کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور نیز باشیم؛ متکدیانی که به صورت تیمی و سازماندهی شده وارد نقاط مختلف کشور می‌شوند و در آنجا به تکدی‌گر مشغول می‌شوند.

استان بوشهر هم سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از میزبانان این متکدیان بوده است و علی‌رغم اینکه بارها و بارها نسبت به جمع‌آوری این متکدیان اقدام شده است ولی باز هم به صورت گروهی وارد استان می‌شوند.

در شهر بوشهر در خیابان‌های اصلی شهر همواره شاهد حولان متکدیان هستیم که بخش عمده آنها را گدایان خارجی تشکیل می‌دهند که معمولا هم دارای ظاهری ناپسند هستند.

معلولیت به عنوان یکی از مهمترین ترفندهای این متکدیان برای گدایی است که البته بسیاری از آنها هم با شگردهای حرفه‌ای، تمارض می‌کنند و در واقع هیچ معلولیتی ندارند.

حضور گسترده متکدیان خارجی در شهرها و روستاهای مختلف کشور باعث شده است تا فضای برای فقرای داخلی و نیازمندان واقع تنگ شود و بخش زیادی از کمک‌های مردم را جذب کنند.

فضای مناسبی برای نگهداری متکدیان در اختیار نیست

فرماندار شهرستان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پدیده تکدی‌گری موضوعی نیست که تازگی داشته باشد و از دیرباز در نقاط مختلف وجود داشته است و هر چند به شیوه‌های مختلفی با این پدیده مقابله شده است ولی باز هم شاهد حضور متکدیان هستیم.

حسن ابراهیمی به تبعات اجتماعی منفی تکدی‌گری اشاره کرد و ادامه داد: پدیده تکدی گری واقعیتی انکار ناپذیر است که قابل حذف نیست ولی باید با روش های مختلف متکدیان را جمع‌آوری و ساماندهی کرد.

وی به حضور سازماندهی شده این متکدیان در استان بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: باید فضای مناسبی برای جمع آوری و تفکیک متکدیان در اختیار داشته باشیم که در حال حاضر چنین فضایی را در بوشهر در اختیار نداریم.

فرماندار شهرستان بوشهر با بیان اینکه در دوره‌های مختلف زمانی نسبت به جمع‌آوری و اخراج متکدیان اقدام شده است، اضافه کرد: چندین بار نسبت به جمع‌آوری متکدیان اتباع خارجی اقدام شده است ولی به علت عدم همکاری کشورهای آنها باز هم شاهد ورود آنها به ایران و حضور در استان‌های مختلف هستیم.

عاطفی بودن مردم بوشهر باعث حضور مکرر متکدیان شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: مردم استان بوشهر مردمی با عاطفه هستند که این موضوع باعث شده تا متکدیان به وفور در این استان حضور یابند.

فتح‌الله حقیقی به عوامل مختلف حضور متکدیان اشاره کرد و ادامه داد: برخی از متکدیان نیز افراد سرگردان و فراری هستند که باید تلاش شود تا تکلیف این افراد مشخص شود.

وی به مجرم بودن و بزهکاری برخی از متکدیان اشاره کرد و بیان داشت: این افراد باید دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شوند که این موضوع را در نشست‌هایی که با مسئولان ذی‌ربط داشته‌ایم اعلام کرده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر ادامه داد: در بین متکدیان داخلی نیز افرادی که اهل استان هستند به دستگاه‌های حمایتی معرفی می‌شوند تا از حمایت‌های این دستگاه‌ها بهره‌مند شوند و متکدیان دیگر استان‌ها نیز به استان خود منتقل می‌شوند.

فعالیت متکدیان خارجی هیچ توجیهی ندارد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فعالیت متکدیان خارجی هیچ توجیهی ندارد، تصریح کرد: تکدی‌گر یک پدیده نامناسب است و در استان بوشهر به هیچ وجه زیبنده نیست.

حقیقی در ادامه از تشکیل کمیته مبارزه تکدی گری در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان ساخت: مقابله با آسیب‌های تکدی‌گری از جمله مهمترین اهداف تشکیل این کمیته است که بر اساس قانون در این زمینه عمل خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در استان بوشهر مکانی برای نگهداری از متکدیان وجود ندارد، افزود: اعتباری برای این مهم برای همه استان‌ها تخصیص یافته بود ولی این مکان در استان بوشهر ایجاد نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر به اثرات منفی و ناگوار تکدی‌گری برای جامعه اشاره کرد و بیان داشت: به شهرداری بوشهر اعلام کرده‌ایم که فضای لازم برای نگهداری و ساماندهی متکدیان تهیه کند.

متکدیان خارجی اخراج شوند

در هر حال پدیده تکدی گری دارای تبعات منفی بسیاری است که می‌توان به تهدیدهای سلامتی و امنیتی اشاره کرد و این موضوع باعث رواج ناامنی‌های مختلف برای مردم می‌شود که می‌طلبد تا مسئولان ذی‌ربط برخورد مناسبی را در این زمینه داشته باشند.

متکدیان خارجی باید از کشور اخراج شوند و به کشورخود برگردند و برای متکدیان داخلی هم طرح ساماندهی اجرا شود.

متکدیان داخلی که نیازمند واقعی هستند، مورد حمایت دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار بگیرند و متکدیانی که توان کار دارند نیز برخورد مناسب با آنها صورت گرفته و وادار به کار کردن شوند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false