حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو؛ فروش توسط خودروسازان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو؛ فروش توسط خودروسازان

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا: منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند روز گذشته اعلام کرد که در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودروهای خودروسازان با توجه به معادل بودن عرضه و تقاضا، توسط خود شرکت‌ها یا از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

وی با اشاره به تجارب به دست آمده از سه دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو بر مبنای قرعه‌کشی و تجربه عرضه خودرو در بورس کالا، افزود: عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی کشور برای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی در نیمه دوم سال جاری از تعادل برخوردار است.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: با توجه به آنکه برنامه افزایش تولید در شش‌ماهه دوم سال نیز در برنامه خودروسازان قرار دارد، در عمل منظم فروش ماهیانه یک‌صد هزار دستگاه خودرو در معرض فروش گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، با حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ایران‌خودرو در گام نخست به‌عنوان تنها شرکتی که باید فروش محصولات را به‌صورت قرعه‌کشی انجام دهد، طرح فروش فوق‌العاده سه‌ماهه و پیش فروش یک‌ساله خود را از امروز (۱۲ مهرماه) آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت صمت: ​​​​​به دنبال حذف قرعه‌کشی هستیم

«امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص برچیده شدن سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و حذف تدریجی قرعه‌کشی از محصولات خودروسازان، افزود: به طور طبیعی وقتی به دنبال حذف قرعه‌کشی هستیم این برنامه را از خودروهایی آغاز می‌کنیم که تقاضای کمتری برای آنها وجود دارد.

به گفته وی، اگر می‌خواستیم حذف قرعه‌کشی را از خودروی پژو ۲۰۶ آغاز کنیم کار به‌مراتب دشوارتری نسبت به سایر خودروها و بوده حذف قرعه‌کشی از خودروهایی که کمترین تقاضا را دارند به سمت خودروهایی که با تقاضاهای بیشتری مواجه هستند اجرایی خواهد شد.

مشاور وزیر صمت در خصوص خواص سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توضیح داد: ایجاد این سامانه، تقاضاهایی که پیش‌ از این به‌صورت پراکنده در شرکت‌های خودروساز مختلف و در برخی موارد امکان ثبت‌نام هم‌زمان در چند خودروسازی از سوی افراد وجود داشت را تجمیع کرد، بنابراین نظمی به تقاضا و عرضه خودروها داد.

قالیباف بیان داشت: با وجود این سامانه امکان نظارت بر تخصیص خودروها افزایش یافت، زیرا پیش‌ازاین هر شرکتی می‌توانست قرعه‌کشی برگزار کند و مسائل حاشیه‌ای همچون رانت و غیره نیز وجود داشت، اما با تجمیع فرایند، نظارت نیز بر یک سامانه متمرکز و فرایندها شفاف‌تر از گذشته شد.

وی تصریح کرد: ماحصل این موضوع سیاست‌گذاری در تولید خودرو بود، زیرا سامانه به ما سیگنال می‌داد که در کجاها مشکل تولید وجود دارد و باید تمرکز بر آنها انجام شود.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه طرح‌های خودرویی به‌تدریج در حال خروج از سامانه یکپارچه هستند، یادآور شد: اکنون کل محصولات سایپا از فرایند قرعه‌کشی خارج شده و به‌جز چند محصول ایران‌خودرو بقیه محصولات این شرکت نیز از قرعه‌کشی خارج شد.

رشد چشمگیر تولید خودرو

قالیباف خاطرنشان کرد: هم‌زمان با این سه مرحله قرعه‌کشی، افزایش تولید آن هم در مقیاس چشمگیر اتفاق افتاد؛ به طوری که در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تعداد خودروهای تولیدی از سوی بخش خصوصی از ۳۲ هزار و ۸۵۰ دستگاه به حدود ۲.۵ برابر یعنی ۸۰ هزار و ۲۵۱ دستگاه رسیده است.

وی اظهار داشت: دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نیز در ۶ماهه امسال ۴۰۲ هزار و ۸۶۶ دستگاه خودروی کامل تولید کردند که در مقایسه با تولید ۱۰۵ هزار و ۳۰۳ دستگاه خودروی کامل در مدت مشابه پارسال رشد چشمگیری نشان می‌دهد.

تولید خودروهای ناقص به صفر رسید

سخنگوی وزارت صمت گفت: چند هفته است که تولید خودروهای ناقص در سایپا به صفر رسیده و روز گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز اعلام کرد که تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خود را به صفر رسانده است؛ این بدان معناست که زنجیره تأمین برای تولید خودرو که سبب تولید اتومبیل‌های کامل می‌شد بهبود داده شده است.

۹۰ درصد تقاضا برای سه خودرو

قالیباف ادامه داد: قرعه‌کشی‌های سامانه تخصیص خودرو در آخرین دوره آن نشان داد که بیش از ۹۰ درصد تقاضا برای سه خودرو از گروه پژو است و باید طبق وعده‌داده‌شده در نیمه دوم سال این گلوگاه برطرف و تمرکز بر افزایش تولید خودروهایی که با درخواست بالاتری از سوی مردم مواجه هستند انجام شود.

وی درعین‌حال یادآور شد: عمده خودروهایی تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد به دلیل رانت و اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری آنها است و به‌احتمال زیاد تقاضای مصرفی واقعی نیست.

مشاور وزیر صمت تأکید کرد: برای حل این مساله همه راه‌حل‌ها از جمله افزایش تولید یا سیاست‌های قیمتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط نمی‌شود، امروز با نوسان ارز در بازار مواجهیم و وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد انتظارات تورمی از جمله برای خودرو به‌خصوص برای سه خودروی یاد شده افزایش خواهد یافت؛ لذا ما باید بازارهای دیگر را نیز برای ثبات‌بخشی به قیمت خودرو در نظر داشته باشیم.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false