×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رسانه و ضرورت ترویج فرهنگ عمومی با رویکرد قرآنی

به گزارش چغادک نیوز:

همایش «گفتمان انقلابی و بیداری اسلامی» با موضوع تربیت نسل قرآنی در خانواده، از سوی پویش خانگی قرآن‌ کریم مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مِشکات و با مشارکت کانون فرهنگی هنری حضرت بقیه‌الله(عج) و اندیشکده بین‌المللی طلوع مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها، ۱۵ آبان‌ماه، در مسجد حضرت ولیعصر(عج) چغادک شهرستان بوشهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین محمدرضا عاشوری، استاد حوزه و دانشگاه در این آئین با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) «مَن فَرَّجَ عن مُؤمِنٍ کُربَهً مِن کُرَبِ الدنیا فَرَّجَ اللّه ُ عَنهُ کُربَهً مِن کُرَبِ الآخِرَهِ؛ هر که غمى از غم‌هاى دنیا را از دل مؤمنى برطرف کند، خداوند غمى از غم‌هاى آخرت را از دلش بزداید»، گفت: احترام‌ به پدر و مادر رمز موفقیت و رسیدن به آرزوهاست و احسان به پدر و مادر امرى است که عقل و شرع بر ضرورت آن تصریح کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذارى دشمنان مستکبر براى مبارزه با انقلابیون استقلال‌خواه و تهاجم فرهنگى علیه جبهه حق و نظام‌های توحیدی، سابقه‌اى طولانى دارد، تصریح کرد: سخنان لهو و بى‌‌پایه از ابزار مخالفان راه خداست که از دایره منطق و حکمت الهی بی‌بهره‌اند و کسانی‌ که خریدار وسایل لهو و فروشنده ابزار ابتذال و ابلاغ‌کننده رفتارهای باطل و به دنبال لاابالى‌گری هستند مقصد مسیرشان به سمت جهالت و نادانی است.

تأثیر نوع کسب‌و‌کارها در ساختار شخصیتی انسان‌ها

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کسب و کارهایی با الگوهای لیبرالی که موجب ترویج فساد و غنا و پرورش روح نفاق می‌شود و فقر و بدبختى مى‌آورد، افزود: انسان‌ باید شغل و کسب و کاری را انتخاب کند که نقش سازنده بر روی شخصیت او داشته باشد تا سازندگی به شکل صحیح در روح او نمایان و متجلی شود.

این کارشناس دینی تأکید کرد: در هر اموری و در هر جامعه‌ای که رزق و ثروت‌های ناپاک و غنا و ساختارهای باطل در آن باشد، مردم این جوامع از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیستد و دعا در آن به اجابت نمى‌رسد و فرشتگان وارد آن نمى‌شوند.

استراتژی رنگارنگ رسانه‌های نظام سلطه

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برنامه‌های باطل و حرام ماهواره‌ها و داده‌های رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری نظام سلطه به مانند طعام زَقّوم ابوجهل است، تصریح کرد: مدیریت نزدیک به ۸۰ درصد از رسانه‌ها‌ی جهان در دست نظام سلطه و در دست دشمنان دین اسلام است و برپایی نیرنگ‌های رنگارنگ رسانه‌های نظام سلطه برای آسان کردن فحشا و غنا و بی‌فرهنگی و اسلام‌هراسی برنامه‌ریزی شده است. در واقع یکی از اهداف استراتژی اربابان نظام سلطه در جنگ نرم رسانه‌ای و تهاجم‌ فرهنگی در راستای ضعیف کردن روح تقوایی و اعتقادات دینی مردم و دوری امت مسلمان و خانواده‌ها از دستورات آسمانی قرآن‌ کریم است.

وی در ادامه با بیان اینکه تفکر استراتژیک یک توانایی فردی برای تفکر مفهومی تخیلی و سیستمی برای رسیدن به موفقیت است، اظهار کرد: نهادینه کردن عادت‌های خوب و باورهای مثبت باید جزو الزامات برنامه روزانه زندگی افراد باشد، به آن دلیل که عادت‌های خوب و داشتن برنامه‌ریزی دانش‌بنیان نقش مؤثر و سهم عظیمی در موفقیت ما دارد و زندگی بهتری را برایمان می‌سازند و اگر می‌خواهیم عادت‌های زندگیمان مبتنی بر رسانه‌های الهی و دینی شاکله‌اش حفظ و پایدار بماند باید با روش‌های ساده و مؤثر و همچنین با بهره‌گیری از فرهنگ عمومی متعالی و هنر فردی آن را پیگیری و سپس پی‌ریزی بنیادین کنیم تا بتوانیم بسیاری از موارد زندگی را تحت کنترل خود داشته باشیم.

تثبیت عادت‌های خوب؛ رمز پیشرفت و موفقیت انسان‌ها

حجت‌الاسلام عاشوری با تأکید بر اینکه رفتارها و کارهایی را که انسان‌ها مکرر انجام می‌دهند بعدها تبدیل به عادت می‌شوند و بر روی شخصیت افراد تأثیرگذار است، بیان کرد: در اوقات فراغت و به‌و‌یژه در این ایام کرونایی، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری روی خودمان است. اکنون درست است که ویروس کرونا، خیلی از تفریحات‌مان‌ را از ما گرفته است ولی یک برنامه‌ریزی مفید و دانش‌پایه و در عین‌ حال لذت‌بخش می‌تواند اوقات فراغت و لحظات خوبی را برایمان بسازد و فراهم آورد. همچنین داشتن اوقات و لحظات خوب به‌ مانند خواندن کتاب‌های مؤثر به‌منظور تقویت پایه‌ درسی، بازدید از موزه‌ها از طریق گردشگری‌ مجازی، یادگیری مهارت‌های جدید و فناورانه و انجام کارهای هنری و فعالیت‌های قرآنی، ورزش کردن و پیاده‌روی در بوستان‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تجربه‌آموزی از والدین و انسان‌های موفق، تشکیل نشست‌های مجازی گروه همسالان با نام شهدایی و عترتی در راستای یاددهی و یادگیری و ارائه مطالب مفید علمی و پدیده‌های نوین و نگرش در آفرینش‌های الهی می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه روزانه و عادت‌های شما باشد. لذا، باید یک رفتار خوب و کارهای مفید روزانه موجب پیشرفت و موفقیت انسان شود، چراکه در اثر گذر زمان این مجموعه رفتارها و کارها به عادت تبدیل می‌شود. پس نوجوانان و جوانان باید روی مسیر آینده‌شان بیشتر تمرکز داشته باشند.

بهره‌گیری از فرصت‌ها

این استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیات ۵۸ و ۵۹ سوره مبارکه عنکبوت پرداخت و افزود: ایمان به هدف و انگیزه، فعالیت صحیح و سازنده، استمرار و پشتکار، توکل به‌خدا به‌عنوان رموز اصلی موفقیت در کارهاست و انسان‌ها باید با مدیریت مؤثر به تقویت این چهار معیار بپردازند. همچنین اعلان خبرهایی از کارهای اثربخش و سازنده و پاداش الهی آن موجب افزایش انگیزه بیشتر در بین اقشار جامعه می‌شود. پس انسان‌ها برای اینکه کاسب موفقیت‌ها باشند باید با در نظر گرفتن رضایت‌الهی از فرصت‌ها به شکل صحیح استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه قرآن بزرگترین و جامع‌ترین رسانه جهانی است، بیان کرد: ترویج فرهنگ عمومی مبتنی بر آیات قرآن‌ کریم و احادیث آل‌الله(ع) و نهادینه کردن اخلاق یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌های دینی و انقلابی در حوزه فضای مجازی است؛ همچنین مؤسسات هنری و قرآنی و اندیشکده‌های حوزوی و پژوهشکده‌های دانشگاهی و به‌خصوص سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌صورت منسجم در خط مقدم این حرکت و اقدام در راستای ترویج فرهنگ عمومی به‌همراه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی و قرآنی قرار دارند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false