ارتش یمن در ۲۸کیلومتری «مأرب»/ مرکز «الجوبه» در آستانه سقوط | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ارتش یمن در ۲۸کیلومتری «مأرب»/ مرکز «الجوبه» در آستانه سقوط

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم: دور جدیدی از درگیری‌ها در استان مأرب یمن با عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این استان مرکزی از دیروز جمعه آغاز شده است.

علی‌رغم اینکه دولت نجات ملی یمن و ارتش وابسته به آن در این باره بیانیه رسمی صادر نکرده‌اند ولی منابع میدانی از پیش‌روی ارتش دولت نجات ملی خبر می‌دهند.

منبعی نظامی در یمن امروز شنبه به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت که رزمندگان «انصارالله» (ارتش و کمیته‌های یمن) به‌دنبال حملات گسترده که منجر به درگیری‌های شدید شده است، توانسته‌اند وارد شهرستان «الجُوبه» در جنوب استان مأرب شوند.

به‌گفته این منبع، دو کوه بعد از تثبیت موضع در پادگان «الخشیناء»، به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن افتاده است. این پادگان در دست نیروهای منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و مورد حمایت ریاض بود.

مرکز شهرستان الجوبه در آستانه سقوط

منبع مذکور درباره سیر عملیات و درگیری‌ها در این منطقه از استان یمن گفت که «انصارالله تلاش دارد به سمت منطقه “واسط”، مرکز شهرستان الجوبه از دو محور، یکی جبهه شرقی و دیگری جبهه جنوب (از سمت رحبه) پیشروی کند.»

این منبع میدانی که وابسته به ارتش دولت مستعفی است، گفته که نیروهای تحت امر این ارتش و ائتلاف سعودی مواضع خود را در این منطقه چه از نظر نیرو و چه از نظر تجهیزات بعد از آنکه ارتش دولت نجات ملی در این منطقه پیشروی کرده، تقویت کرده است.

منبع مذکور گفته که نیروهای منصورهادی با پشتیبانی هوایی عربستان سعودی قصد دارند، مانع از سقوط واسط که با شهر مأرب (مرکز استان مأرب) ۲۸ کیلومتر فاصله دارد، شوند.

کشور یمن ,

ادعای تقویت جبهه غرب مأرب، همزمان با «عقب‌نشینی تاکتیکی»

ارتش وابسته به منصور هادی اما در بیانیه ای بدون اشاره به درگیری‌ها در جنوب استان مأرب، به تحولات غرب این استان پرداخت و گفت که نیروهای این ارتش و شبه نظامیان وابسته به آن، درگیری شدیدی با «انصارالله» در دو جبهه «المَشجع» و «الکَساره» واقع در غرب و شمال غرب مأرب داشته اند.

منبعی نظامی دیگر در استان مأرب به الخبر الیمنی گفته که ستاد کل نیروهای مسلح (واسته به دولت منصورهادی) دستور «عقب نشینی تاکتیکی»  از مرکز شهرستان الجوبه را صادر کرده‌اند.

کشور یمن ,

نگران از سرنوشت «العبدیه»

این منبع در چرایی این اقدام و دستوارت گفته «نیروهای هادی از سرنوشت مشابه آنچه که در شهرستان “العبدیه” بر سرشان آمد، می‌ترسند؛ چرا که نیروهای صنعاء شهرستان العبدیه را از همه طرف به محاصره درآوردند.»

منبع یادشده تأیید کرده که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آستانه محاصره واسط از سه محور هستند و همین مسئله باعث شده است که نیروهای منصورهادی به منطقه « الفلج» عقب نشسته و خط دفاعی خود را در آنجا تشکیل داده‌اند.

براساس این گزارش، نیروهای منصورهادی شماری از نیروهای نمادین و مهم خود را در مرکز الجوبه نگه داشته‌اند تا بر عقب نشینی شمار زیادی از نیروهای خود را پنهان کنند.

ناراحتی آمریکا و عربستان از پیشروی‌ها

«تیم لیندرکینگ»، فرستاده آمریکا در امور یمن در واکنش به پیشروی‌های  ارتش یمن با ناراحتی گفته که تلاش «حوثی‌ها» برای سیطره بر استان مأرب، مانع از گفت‌وگوهای برون‌رفت از بحران یمن خواهد شد. برخی منابع و رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و منصور هادی نیز تلاش کرده‌‌‌اند، اتهام‌هایی از قبیل حمله به غیرنظامیان و کشتار مردم به نیروهای نجات ملی بزنند.

این دو منطقه دو ماه پیش شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش دولت نجات ملی و نیروهای منصور هادی و ائتلاف سعودی بود؛ حجم حملات هوایی و موقعیت جغرافیایی و استحکامات طرف مقابل باعث شد که ارتش دولت نجات ملی استراتژی خود برای پس گرفتن مرکز استان نفت‌خیز مأرب را تغییر دهد و از جنوب وارد این استان شده و به سمت شهر حرکت کند.

علاوه بر نفت‌خیز بودن استان مأرب، مقر وزارت دفاع دولت منصورهادی و فرماندهی ارتش تحت امر دولت او در این شهر قرار دارد و وجود پالایشگاه نفتی «صافر» در این استان بر اهمیت ژئوپلوتیک این استان افزوده است.

هفته‌های گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با عملیات موفق خود در استان‌های البیضا و شبوه (استان‌های جنوبی مأرب)، شهرستان‌های «عین»، «عسیلان» و «بیحان» را به همراه شهر «حریب» در این استان‌ها آزاد کردند و فاصله خود تا شهر مأرب را به کمتر از ۵۰ کیلومتر رساندند. هدف این نیروها، محاصره این شهر است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false