۷ توصیه طب ورزشی در مقابله با کرونا | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
۷ توصیه طب ورزشی در مقابله با کرونا

به گزارش چغادک نیوز، در روزگاری که با ورود مهمان ناخوانده‌ای همچون ویروس ناشناخته کرونا مواجه هستیم، توصیه موکد بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی حیاتی است که از آن جمله می‌توان به‌ رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی پیوسته دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از هر گونه تجمع در محیط‌های باز و بسته و مواردی از این دست اشاره کرد.

بنابراین با توجه به بسته شدن مجموعه‌های ورزشی و باشگاه‌های تمرینی و سردرگمی جامعه و افراد در خصوص توصیه های ورزشی در این دوران، به منظور جلوگیری از تبعات منفی عدم تحرک و فعالیت ورزشی که خود عامل بسیاری از بیماری ‌های زمینه ای همچون چاقی، لاغری، ضعف قوای جسمی و روحی است و این عوامل به رشد و نفوذپذیری فعالیت این ویروس منحوس کرونا کمک می‌کند، توصیه های مختلف و کاربردی در طب ورزش وجود دارد که در ادامه بر اساس مطلبی که از سوی علی حسین فاضلی فرد تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته است، به آن ها اشاره می کنیم.

قطع فعالیت‌های ورزشی در دوران شیوع ویروس کرونا (هم برای ورزشکاران و هم افراد عادی) باعث چاقی و اضافه وزن بدن و یا موجب لاغری و ضعف عضلات (آتروفی) در افراد می‌شود.

یکی از بهترین راه های مقابله با ویروس کرونا «دفع استرس» و تخلیه بار منفی جهت رسیدن به «آرامش» بوده که در این باره یکی از بهترین شیوه های دفع استرس «ورزش مداوم» اعلام شده و براساس یافته های علمی ارتباط مستقیمی بین ورزش و دفع استرس ثابت شده است.

«ورزش در خانه» می تواند در دوران پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا جایگزین مناسبی برای حضور در باشگاه‌های ورزشی و تجمعات ورزشی باشد و با اختصاص یک «زمان خاص» برای ورزش در خانه (حداقل سه جلسه در هفته) ضمن تقویت قوای جسمانی، شادابی، امید و صمیمیت بیشتر را با ورزش در بین اعضای خانواده به عنوان یک فرصت مناسب در این دوران رقم بزند.

گرم کردن و انجام حرکات کششی و نرمش قبل از هر فعالیت ورزشی و همچنین سرد کردن بدن و بازگشت به حالت اولیه بعد از اتمام فعالیت ورزشی می‌ تواند به پایین آمدن حرارت بدن و ضربان قلب کمک کرده و موجب جلوگیری از آسیب های رایج بدنی همچون کوفتگی و گرفتگی عضلانی، کشیدگی و پارگی رباط‌ها و عضلات، دررفتگی مفاصل و…شود.

جهت جلوگیری از سرما خوردگی (باتوجه به فصل سرما) پوشیدن لباس گرم، عدم قرار گرفتن در برابر باد سرد و عدم خشک کردن بلافاصله تعریق روی پوست که موجب تبخیر حرارت داخلی بدن می شود، الزامی است.

برنامه تمرینی خود را تقریبا در تمام طول هفته به گونه ای تنظیم کنید که اکثر شاخص های آمادگی جسمانی هم چون قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، سرعت و…در آن گنجانده شود.

در حین ورزش علاوه بر تقویت آمادگی جسمانی، بر تقویت آمادگی روانی همچون افزایش اراده، لذت و شادابی، اعتماد بنفس، دفع افکار منفی و جذب انرژی‌ های مثبت تاکید شده و به «تمرینات و حرکات ریتمیک» و یا «ورزش با موسیقی» بپردازید./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false