واحد بازیابی “اتان” بوشهر با فرمان رئیس‌جمهور افتتاح شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
واحد بازیابی “اتان” بوشهر با فرمان رئیس‌جمهور افتتاح شد

به گزارش چغادک نیوز، طرح واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان به عنوان بزرگترین واحد تأمین خوراک صنایع پتروشیمی‌ از طریق ارتباط تصویری به دستور رئیس جمهور در سایت ۲ پارس جنوبی در شهرستان کنگان استان بوشهر افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان در آیین افتتاح این پروژه با بیان اینکه طرح  بازیابی پتروپالایش کنگان وابسته به صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است اظهار داشت: محل اجرای این پروژه در سایت ۲ منطقه پارس جنوبی در کنار پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی در ۱۵ کیلومتری شهرستان کنگان استان بوشهر است.

حمید قادری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان آغاز شد افزود:  این طرح در دی‌ماه امسال با دریافت خوراک از پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی در عملیات مقدماتی راه‌اندازی شد.

وی، میزان خوراک دریافتی این پروژه را ۲۱٫۵ میلیون تن از پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی دانست و بیان کرد: از این میزان ۳٫۵ میلیون تن فرآورده‌های گازی شامل ۱٫۷ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن دیگر محصولات است که عمده اتان صرف خوراک پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه و طرح توسعه الفین می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان با بیان اینکه دیگر محصولات تولیدی برای مقاصد صادراتی طراحی شده است خاطر نشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در طرح پتروپالایش کنگان  یک‌میلیارد دلار است که منابع مالی این طرح از محل آورده شرکت سرمایه‌گذاری صندوق نفت، بانک‌های داخلی و یک میلیون یورو از محل فینانس خارجی تامین شده است.

قادری با اشاره به اینکه ۶۶ درصد منابع مالی این پروژه صندوق نفت تامین شده گفت: ۲۲ درصد منابع مالی واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان از سوی بانک‌های عامل و ۱۲ درصد هم از طریق فاینانس خارجی اسپانیا تامین مالی شده است.

وی، با اشاره به مشارکت ۳۵۰۰ نفر در اجرای طرح واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان خاطر نشان کرد: عمدتا در اجرای این پروژه از نیروهای بومی استفاده شده است و ۱۰ هزار نفر در کارخانجات مختلف کشور در تامین تجهیزات فعالیت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان با اشاره به اینکه ۶۲۲ نفر در افتتاح این طرح اشتغال‌زایی شده است گفت: در اجرای کار مهندسی و اجرایی این پروژه  ۱۰۰ درصد از نیروهای داخلی استفاده و از ۱۵۰ تولید کننده ایرانی و ۲۹ پیمانکار اجرایی کشور بهره‌برداری شده است.

قادری، بیان کرد: در اجرای طرح توسعه‌ای واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان یک واحد تولید الفین با ظرفیت یک‌میلیون تن و ۳ واحد پلی‌اتیلن به ظرفیت یک‌میلیون تن با پیشرفت ۴۰ درصد در دست اقدام است.

وی افزود: از پروپان تولیدی طرح واحد بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان طرح پی.دی.اچ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و واحد پلی‌پروپیلن به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در مرحله اجرا قرار گرفته است.

 

همچنین با دستور رئیس جمهور از طریق ارتباط تصویری عملیات اجرایی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های متمرکز پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه آغاز شد.

در این مراسم وحید محمودی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان هدف این پروژه را اجرای پروژه‌های الفین دوازدهم و صنایع پایین‌ دستی مربوط به آن دانست و اظهار داشت: این در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در منطقه ویژه عسلویه اجرا شد.

محمودی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان را ابر پروژه دانست و بیان کرد:در ساخت این ابر مجتمع پتروشیمی، جدیدترین فناوری‌های روز واحد الفین به همراه واحدهای استخراج بَنْزِن، بوتادییِن و هیدرو دی آلکیلاسیون و محصولات پایین‌دستی به کار گرفته می‌شود.

وی، با بیان اینکه در ساخت واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان طراحی مدرن با رعایت استانداردهای زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است گفت: استفاده حداکثری از توانایی مهندسی و ساخت پیمانکاران و سازندگان ایرانی از ویژگی‌های منحصر به فرد پتروشیمی کیان به شمار می‌رود.

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان میزان تولید این پروژه را  سالانه ۲٫۲ میلیون تن محصولات اتیلن، پروپلین، بَنْزِن، بوتادییِن و نفت کوره  دانست و تصریح کرد: در این راستا در مجموع  واحد پلی‌اتیلن سنگین، مجتمع پتروشیمی کیان سالانه ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات تولید می‌شود.

محمودی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در ساخت واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان در عسلویه تصریح کرد: پتروشیمی کیان عسلویه با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو از محل  منابع مالی سهام‌داران، صندوق توسعه ملی، منابع بانک‌های داخلی و فینانس خارجی اجرا می‌شود.

وی با  اشاره به مجموعه سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد ۴۰۰ میلیون یورو در ۲ فاز این پروژه خاطر نشان کرد: مجموع سرمایه‌گذاری فازهای یک و ۲ واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان ۳٫۴ میلیارد یورو است که از محل آورده سهامداران، بازار سرمایه و فاینانس تأمین می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان ارزش فروش محصولات این پروژه را ۲٫۸ میلیارد دلار در سال و اشتغال‌زایی بالای ۱۰ هزار نفر را از ویژگی این پروژه در دوره ساخت دانست و افزود: طرح پتروشیمی کیان در دوران ساخت برای ۳۱۰ هزار نفر در ماه و در دوران بهره‌برداری برای ۷۰۳ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false