×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کدخدایی: حضور افراد در شورای نگهبان برای چانه‌زنی نیست/ درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات هستیم

به گزارش چغادک نیوز: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (شنبه، ۳۰ آذر) در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که نشست برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر عارف و انصاری با شورای نگهبان به‌چه‌منظور بوده است، گفت: دوستان و شخصیت‌های مختلفی درخواست ملاقات با شورای نگهبان را همواره داشته‌اند و این یک رویه جاری است و در گذشته هم اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: آقایان عارف، انصاری و خرازی و دوستان دیگر هم به شورای نگهبان آمدند و هر وقت درخواستی باشد و لازم باشد که توضیحاتی را بخواهند که پاسخ داده شود، ما آمادگی داریم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: این جلسات منحصر به گروه‌های اصلاح‌طلب نیست و از گروه‌های دیگر هم جلساتی با شورای نگهبان دارند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که پرسید آیا نشست‌های چهره‌های اصلاح‌طلب با شورای نگهبان در راستای رایزنی با این شورا در جهت تأیید صلاحیت است، گفت: اگر شما حضور افراد در شورای نگهبان را چانه‌زنی برای تأیید صلاحیت قلمداد کنید، خیر، این‌طور نیست و ملاک شورای نگهبان رعایت مرّ قانون است.

وی ادامه داد: در این جلسات روندهای قانونی برای تأیید صلاحیت‌ها با چهره‌های سیاسی مطرح شد و آقای عارف هم تأکید کرد که داوطلبان انتخابات مجلس حتماً باید مراحل قانونی را طی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ضمن ارائه گزارشی از روند تصویب و بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح استفساریه بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات مستقیم مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی شناخته شده و برای اصلاح ارجاع داده شد.

وی افزود: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری ــ صنعتی از نظر ما از سوی دولت بسیار تغییر کرده به همین دلیل اعضا آن را مغایر قانون اساسی دانستند ازاین‌رو ما در شورا بر این باوریم که باید ایراداتی که این لایحه دارد برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تصویب چند اساسنامه در شورای نگهبان تصریح کرد: اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از سوی شورای نگهبان دارای ایراداتی بود که اعضای شورا خواهان رفع ابهامات از آن شدند.

کدخدایی با ابراز اینکه هیئت‌های اجرایی انتخابات کار خود را آغاز کردند خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم نتایج صلاحیت‌های انتخابات مجلس را در موعد مقرر اعلام کنیم و در حوزه انتخابات خبرگان نیز ۲۲۱ نفر در آزمون کتبی شرکت کردند و بعد از آن آزمون شفاهی انجام می‌شود و بعد روند صلاحیت اعلام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه چه‌زمانی دولت نیازمند رأی اعتماد مجدد از مجلس است، گفت: هر موقع نیمی از وزرا تغییر کنند، دولت نیازمند کسب رأی اعتماد مجدد است.

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه “هنوز بررسی‌ها را درباره تأیید صلاحیت‌ها انجام ندادیم”، گفت: ما طبق قانون در این مسیر عمل خواهیم کرد و ضوابط لازم را در این راستا انجام می‌دهیم.

کدخدایی درباره عملیات روانی رسانه‌های خارجی درباره تأیید صلاحیت‌ها اظهار کرد: در این مسیر رسانه‌ها باید کمک ما باشند، اما ما طبق قانون در حیطه تأیید و احراز صلاحیت‌ها وارد عمل خواهیم شد اما اینکه نهادی طبق قانون کار خود را انجام ندهد، ما موظف هستیم قوانین را اجرا کنیم.

وی با گلایه از ثبت‌نام گسترده مردم در انتخابات مجلس و نقص قانونی در این حوزه، گفت: ۱۱ هزار نفر به‌عنوان ثبت‌نام اولی در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند ولی ما در شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظرهای برخی‌ها  درباره تأیید صلاحیت افراد در شورای نگهبان، اظهار داشت: ما کشور آزادی داریم و اظهارنظرهای مختلف، اما شورای نگهبان طبق قانون عمل خواهد کرد و به نظرات مختلف توجهی ندارند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که نمایندگانی که در مجلس هستند و صلاحیت آنها تأیید نمی‌شود، چطور باید از روند تصمیم‌گیری کنار گذاشته شوند خاطرنشان کرد: صلاحیت نمایندگان مجلس، خبرگان و رئیس‌جمهور برای یک دوره ۴ساله است و اگر صلاحیت نماینده‌‌ای در دوره جدید تأیید نشود به دوره نمایندگی وی ربطی ندارد.

وی تأکید کرد: تشخیص صلاحیت در ابتدا به‌عهده هیئت اجرایی و سپس شورای نگهبان و سایر نهادهاست ازاین‌رو هیچ محدودیتی در راستای روند بررسی صلاحیت‌ها وجود ندارد، به همین جهت، باتوجه به نتایج به‌دست‌آمده روند بررسی صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از جهت کلی ما در مرحله رسیدگی هیئت‌های استانی هستیم و فکر می‌کنم تا دهه دوم دی ماه نتیجه اولیه و اوایل بهمن ماه نتیجه نهایی مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نامزدها می‌توانند نمایندگان خود را پای صندوق رأی داشته باشند، اضافه کرد: هر شکایتی به ما ارسال شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سؤالات امتحانات خبرگان تصریح کرد: سؤالات در حدود فقهی و اجتهادی است و طبق روال معمول صورت می‌گیرد.

کدخدایی درباره اینکه اگر فردی رهبر انقلاب را مورد نقد قرار دهد، تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب همیشه از انتقاد استقبال کردند، ازاین‌رو بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت ملاک نیست، اما توهین و افترا و سخنان ساختارشکنانه روند دیگری است و‌ ما قطعاً موارد ساختارشکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی تاکید کرد: همکاری خوبی را با وزارت کشور داشتیم و امیدواریم مراحلی که مورد بررسی قرار گرفته در این دوره اجرایی شود و از این روند استقبال می‌کنیم اما درباره اخذ شمارش آرا هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل کارگروهی در دولت پیرامون انتخابات گفت: من درباره این موضوع خبری نشنیدم و دولت در حیطه وزارت کشور تنها مسئول اجرای انتخابات است از این رو تا کسب اطلاع در این راستا اظهارنظری ندارم.

وی درباره تبلیغات زود هنگام برخی نامزدها اظهار کرد: بدون شک در این راستا قطعا برخورد می‌کند و در روند بررسی صلاحیت‌ها طبق روال قانونی تصمیم می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رفراندوم تصریح کرد: اصل ۵۹ طبق قانون هروقت شرایط ایجاب کند باید اجرایی شود از این رو هیچ‌کس نباید از این موضوع نگرانی داشته باشد و تمام اصول قانون اساسی به جز اصل ۴ در مواقع و شرایط مشخص قابل اجرا است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: تمام مراجع به صورت تمام وقت در حال کارکردن هستند و خود ما در شورای نگهبان در حال تلاش هستیم که نتایج را هرچه سریعتر اعلام کنیم ولی بدون شک بررسی صلاحیت‌ها با این روند بسیار طولانی است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما درصدد جلوگیری از حاکمیت پول در انتخابات مجلس هستیم تاکید کرد: نواقص قانونی در این راستا وجود دارد که ما انتظار داشتیم مجلس آن را برطرف کند ولی این مهم محقق نشده و ما باید طبق روال فعلی در این راستا تصمیم‌گیری کنیم.

کدخدایی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم انتخابات پرشوری با مشارکت گسترده مردم انجام شود و دغدغه‌های مردم نیز برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false