×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
«نه گفتن» در زندگی  یکی از اصلی ترین مهارت های ارتباطی است

به گزارش چغادک نیوز: با خبر شدیم که دوره ی جدید مرکز آموزش بازرگانی هفت خوان ارتباط نام دارد که به  تقویت هفت مهارت ارتباطی می پردازد،  تا افراد بتوانند با اعتماد به نفس و قدرتمند از حقوق  فردی و اجتماعی خود دفاع کنند،  برگزاری این دوره بهانه ای شد تا با مصطفی شهبازی گفت و گویی صمیمانه داشته باشیم . به امید اینکه مورد پسند خوانندگان عزیز واقع گردد.

*در سالهایی نه چندان دور ورزش ها یا آموختن شنا و رانندگی و .. جزو مهارت ها به حساب می آمد  اما در حال حاضرسیاست و قلق های زبانی و ارتباطی مانند« نه گفتن »نیز جزومهارت ها محسوب می شوند ، شما در این مورد چه نظری دارید؟

بی شک نه گفتن یک مهارت است، چیزی که در زندگی ما بسیار زیاد کاربرد دارد و یکی از اصلی ترین مهارت هایی است که ما در ارتباطات باید داشته باشیم . چرا؟ چون کسانی که مهارت نه گفتن را ندارند دچار سرخوردگی می شوند  و اغلب اوقات در حال انجام کارهایی هستند که متاسفانه دوست ندارند.

این افراد خیلی  سریع تراز دیگران  تحت تاثیر قرار می گیرند و بیمار می شوند  . مهارت نه گفتن یعنی چه ؟ بیایید این سوال را مطرح کنیم، آیا باید به جنگ با افراد برخیزیم ؟ یا سر یکدیگر فریاد بکشیم ؟ در جامعه ی ما افرادی هستند که به دلیل نداشتن همین مهارت نه گفتن  پشت میله های زندان هستند . یا افرادی که در دام اعتیاد افتاده اند .

به راستی چرا نه گفتن برای ما سخت است ؟  گاهی می خواهیم کمک کنیم ، یا ترس از نزاع ، ترس از دست دادن موقعیت ها ، هراسان بودن از گستاخی ، این موارد  از دیگرجمله عواملی هستند که مااز عنوان کردن  «نه » روی برمی گردانیم . البته کمبود اعتماد به نفس ازدیگر، عواملیست که نه گفتن را برای ما بسیار سخت می کند . نه گفتن حق ماست ،  یادمان باشد که افراد قاطع و هدفمند در زندگی ، از مهارت بالایی در نه گفتن برخوردارند.به راستی چرا افرادی که در زندگی هدف مشخصی ندارند قاطعیت بسیار پایینی در نه گفتن دارند.

*شما در بعضی از سمینارهایتان از نه مثبت صحبت به میان می آورید . آیا نه ها را می توان دسته بندی کرد؟

بیشتر نه ها به صورت عمدی یا سهوی باعث پس زدن دیگران می شود . بله ما دو نوع نه داریم . دسته ی اول نه گفتن به خود و دسته ی دوم نه گفتن به دیگران .

البته نه گفتن به دیگران از نه گفتن به خود شروع می شود ، باید بسیار هوشیار باشیم .  «نه ای» که به صورت مرتب در زندگی ما اتفاق می افتد ، نه مربوط به  انتخاب های روزانه ی ماست . باید «نه » را به چیزی که ارزش کمتری دارد گفت  و در مقابل  بله را به آنچه قدرت بیشتری دارد . حواسمان باشد باید از کودکی قدرت نه گفتن را در کودکانمان نیز تقویت کنیم .

*دوست دارید به کسانی که از حامیان فکری شما هستند چه نکته ی جدیدی را آموزش بدهید ؟ که همواره با یادآوری آن مهارت های ارتباطی آنان کامل تر باشد ؟

باعث افتخار و خوشبختی من است . ببینید، انسان ها سه استراتژی  را در موقعیت های مختلف زندگی در پیش می گیرند، استراتژی سازش که معمولا از ترس ها سرچشمه می گیرد و منشا آن هیجان ترس است ، که مقصر اصلی خودمان هستیم که باعث تکرار خواسته های بیشتر از طرف مقابلمان می شود.  دومین استراتژی حمله است و با یک نه گفتن مخرب ،  یک رابطه نابود می شود و عامل آن هیجان خشم است ، شیوه ی نه گفتن طرف مقابل را می آزارد و رابطه تمام می شود .

سومین استراتژی،  بی خیالیست که متاسفانه به نوع خود عامل انواع بیماری  در فرد خواهدبود ، چون وی خود را به بی خیالی زده  در حالی که عصبیست .

و اما استراتژی سه وجهی، همه ی انسان ها ممکن است دچار دام سه وجهی باشند . از استراتژی سازش استفاده می کنیم، بعد کناره گیری و بعد حمله  و  در حالی که درمان همه ی این ها یک نه مثبت است .

*ساختار نه مثبت چه شکلی است ؟

نه مثبت ، با نه شروع  نمی شود؛ بلکه با یک بله شروع می شود، که سه بخش دارد، بخش اول بله، بخش دوم نه و بخش سوم بله .

در بخش اول بله  نشان دهنده ی منافع تواست و به درون تو،  توجه دارد ؛ نه نشان دهنده ی قدرت توست و بله ی دوم تداوم بخش رابطه است و طرف مقابل به دنبال دست یافتن به توافق و سازش با شماست. در هنگام گفتن بله ی اول یعنی حواسم به ارزش های خودم هست . / انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false