بررسی علت اعتماد مردم به شکسته‌بندان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بررسی علت اعتماد مردم به شکسته‌بندان

یک متخصص ارتوپد گفت: بیماران معمولا تمایل دارند که مشکلات جسمی خود را بزرگ‌تر جلوه دهند، بنابراین وقتی پزشکان متخصص مشکلات آنان را جزئی اعلام می‌کنند، ناراضی بوده و به شکسته‌بندان که درد را بزرگ جلوه می‌دهند، مراجعه می‌کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"،باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اغراق در نتیجه درمان برخی شکسته‌بندان جهت جذب مردم به خدمات آنها افزود: شکسته‌بندان با مانورهای دردناک و صداهایی که در استخوان‌ها ایجاد می‌کنند، ممکن است موجب ایجاد این تصور در بیمار شوند که قطعا درمان شده و بیمار آن را به نحوه‌ درمان پزشکان که به‌ صورت اخلاقی همراه با بی‌هوشی بوده و فرد چیزی احساس نمی‌کند، ترجیح دهند.

این متخصص ارتوپد اظهار کرد: بخش عمده مسائل فرهنگی به تبلیغات غیرواقعی شکسته‌بندان و ارتباط ضعیف پزشکان با بیمار بازمی‌گردد و این امر شرایطی را برای افراد به وجود می‌آورد که نا آگاهانه به شکسته‌بندان محلی روی آورند. البته محرومیت‌های فرهنگی باعث شکل‌گیری باورهایی در مردم شده که به شکسته‌بندان محلی اطمینان کنند.

باقری با بیان اینکه یکی از مسائل فرهنگی این بوده که شکسته‌بندان با مردم به زبان عامیانه صحبت می‌کنند و این امر موجب شکل‌گیری ارتباط عاطفی بین آنان می‌شود، ادامه داد: متاسفانه پزشکان با مردم به نحوه‌ علمی برخورد کرده و ارتباط عاطفی ضعیف و کوتاه مدتی برقرار می‌شود، در صورتی ‌که ایجاد ارتباط عاطفی با بیمار جزء وظایف پزشکی است.

وی اضافه کرد: ممکن است در مناطق روستایی و حاشیه شهرها مشکلاتی نظیر نوبت‌دهی و عدم دسترسی به حمل ‌و نقل، مانع از مراجعه مردم به سیستم پزشکی استاندارد شود و به همین دلیل آنان به سمت شکسته‌بندان محلی سوق داده می‌شوند.

باقری افزود: در درمان‌های شکسته‌بندی محلی، عضلات به ‌دلیل فشار باندهای سفت که باعث ذوب و سفت ‌شدن آن‌ها می‌شود، سیاه شده که به ‌طور‌عملی عضلات را فلج کرده و ایجاد یک نوع سندروم در فرد می‌کند. همچنین در صورتی که شکستگی از نوع باز باشد ممکن است مواد و ضمادهای مصرفی سنتی موجب عفونت ‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به‌ خطرات وعوارض درمان شکسته‌بندی محلی، خاطرنشان ‌کرد: بد جا افتادن، کج‌شدن، کج‌ جوش‌ خوردن استخوان، ‌چسبندگی میان استخوان‌های مجاور، محدودیت‌های حرکتی، درمان ناقص، صدمات عروقی و عصبی به دلیل دردی که به ‌طور ‌ناگهانی در فرد ایجاد ‌شده از جمله عوارض عمده درمان‌های ناآگاهانه است.

وی با اشاره به اینکه در اسلام و قانون اساسی اگر کسی به علمی آگاهی نداشته باشد نباید در آن حوزه فعالیت کند، یادآور شد: سنت شکسته‌بندی علمی بوده و حدود ۵۰۰ سال پیش به عنوان تنها علم روز رایج بوده اما امروزه با توجه به پیشرفت علم در حوزه پزشکی ارتوپدی و فیزیوتراپی استفاده از روش سنتی که به علت محدودیت‌های گذشته کاربرد داشته، جایز و مناسب نیست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: توصیه می‌شود که مردم با آگاهی کامل در انتخاب هر نوع درمان و پزشک معالج دقت زیادی به ‌کار گیرند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false