×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خیز هندوها برای خوردن شیر ایرانی!

یک فعال حقوق حیوانات با اشاره به تصمیمات اخیر مسئولان کشور هندوستان نسبت به تغییر نماد این کشور از ببر بنگال به شیر آسیایی نسبت به تغییر نام آن به نام جعلی شیر هندی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"،جمشید پرچی زاده در گفتگو با مهر افزود: در روز‌های اخیر، خبر بازگرداندن یک جفت شیر آسیایی (یا همان شیر ایرانی‌) پس از ۱۲۰ سال به باغ وحش ارم در فضای مجازی، واکنش‌های مختلفی‌ را در پی‌ داشته است. گروهی از فعالان محیط زیست با تکیه بر وقایعی که در مورد حیوانات مظلوم در کمتر از ۵ سال گذشته در باغ وحش ارم رخ داده تأکید کرده اند که این باغ وحش صلاحیت ورود شیر آسیایی را ندارد.

به گفته وی، این گروه همچنین با بیان این نکته که ورود یا عدم ورود شیر آسیایی به باغ وحش ارم، تأثیری بر تغییر نام این حیوان از شیر ایرانی‌ به شیر هندی ندارد، مدعی غیر قابل تغییر بودن نام این زیر گونه ارزشمند می شوند و معتقدند چون شیر آسیایی تنها در هند زندگی‌ می‌کند، گاهی‌ مردم در کشور هندوستان عنوان شیر هندی را به این زیر گونه اطلاق می کنند اما گروه‌های زیست محیطی‌ و دانشگاهی همواره از نام شیر آسیایی استفاده می‌‌کنند.

این فعال حقوق حیوانات اظهار داشت: این در حالی‌ است که دولت هندوستان در هفته های اخیر به طور رسمی‌ اعلام کرده که با تهیه لایحه‌ای قصد دارد "حیوان ملی‌ هندوستان" را از "ببر بنگال" به "شیر آسیایی" تغییر دهد که البته با تغییر محتویات کتاب‌های درسی‌ همراه خواهد بود.

پرچی زاده با بیان اینکه نخست وزیر ۶۵ ساله کشور هند زاده ایالات گجرات یعنی همان ایالتی‌ که شیرهای آسیایی در پارک ملی‌ گیر زندگی‌ می‌‌کنند، است تصریح کرد: در صورت به حقیقت پیوستن چنین امری و همچنین به دلیل وجود لابی‌های قدرتمند کشور هندوستان در مجامع بین المللی، دیر یا زود شاهد تغییر نام این زیر گونه از شیر ایرانی‌ به نام جعلی هندی خواهیم بود.

وی افزود: البته فعالین محیط زیست هندی با بیان اینکه ببر بنگال از سال ۱۹۷۲، حیوان ملی‌ هندوستان بوده است و این زیرگونه با تعداد تقریبی ۲۲۰۰ قلّاده در ۱۷ ایالت کشور هندوستان یافت می شود – در حالی‌ که شیرها با تعداد تقریبی ۴۱۱ قلّاده فقط در ایالت گجرات زندگی‌ می کنند – در مقابل این تصمیم ایستادگی کرده اند و معتقدند چنین تصمیمی بر برنامه حفاظتی ببرها تأثیر مستقیم خواهد داشت. اما اینکه حرف نخست وزیر اهل گجرات به کرسی خواهد نشست یا حرف فعالین محیط زیست، باید منتظر ماند و دید.

این فعال حقوق حیوانات تأکید کرد: تعداد نمایندگان ایالت گجرات در شبکه ملی‌ حیات وحش هندوستان (به عنوان بخشی از وزارت محیط زیست هند) که منبع اصلی‌ تصمیم گیری در این مورد است، بسیار زیاد بوده و احتمال تصویب طرح بسیار بالاست.

پرچی زاده با تأکید بر لزوم ورود هرچه سریعتر شیر آسیایی به زادگاه خود (کشور ایران) در جهت حفظ نام این زیرگونه اظهارداشت: همه فعالان حقوق حیوانات بر عملکرد باغ وحش ارم نقد دارند اما در مورد شیر آسیایی قضیه تفاوت دارد، چرا که اگر از این باغ وحش حمایتی برای ورود این زیرگونه صورت نگیرد، نام شیر ایرانی‌ برای همیشه تغییر خواهد کرد.

وی افزود: به منظور رفع نگرانی فعالان حقوق حیوانات، لازم به توضیح است که شیرهای باغ وحش ارم مستقیما تحت نظر "مؤسسه ‌اروپایی باغ وحش‌ها و آکواریوم ها" و به طور مستقیم "ای ای پی‌" خواهند بود و هرگز بلایی‌ که به سر دو ببر سیبری مبادله شده با کشور روسیه آمد، گریبان این شیرهای آسیایی را نخواهد گرفت.

پرچی زاده یادآور شد: آخرین شیر آسیایی در ایران در سال ۱۳۲۰ دیده شد و این بدین معنی است که این زیرگونه پس از ۷۴ سال به ایران باز خواهد گشت و نه ۱۲۰ سال.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false