وضع تهران برای‌مقابله با بحران، بحرانی است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
وضع تهران برای‌مقابله با بحران، بحرانی است

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت:نداشتن پیوست مدیریت بحران در پروژه های کلان ما را با این موضوع مواجه می کند که تهران برای مقابله با حوادث نیاز به یک مدیریت بحران همه جانبه دارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از مهر،معصومه آباد در جلسه اعضای کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری که با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی برگزار می شد گفت: تعدد اعضای شورا اسلامی شهر تهران در دوره چهارم این ظرفیت را به وجود آورد که تخصصی تر به موضوعات شهری نگریسته شود و ذیل تصمیمات کمیسیون ها کمیته های تخصصی تری ایجاد شود.

آباد در ادامه افزود: یکی از این کمیته ها کمیته ایمنی و مدیریت بحران است که کار گروه های ویژه ای در مباحث ایمنی و مدیریت بحران زیر مجموعه آن را تشکیل می دهد.

وی افزود: حادثه خیابان جمهوری ضرورت وجود این کار گروه ها را بیش از پیش آشکار کرد.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اظهار داشت: در برنامه ریزی توسعه شهری همواره شهر ایمن در کنار شهر پایدار ذکر می شود و این نشان دهنده اهمیت موضوعات ایمنی در توسعه و پایداری شهر ها است که از این جهت منطقه ۲۲ به عنوان مدلی از شهر پایدار و ایمن معرفی شد. اما نکته ای که در اینجا مغفول ماند این بود که آیا شهر تهران در برابر حوادث و بحران های طبیعی و غیر طبیعی ایمن هست؟

معصومه آباد تصریح کرد: با همه تلاش هایی که قابل قیاس با سال های گذشته نیست و هر روز شاهد پیشرفت های عمرانی و آبادانی در شهر هستیم باید گفت: نداشتن پیوست مدیریت بحران در پروژه های کلان ما را با این موضوع مواجه می کند که تهران برای مقابله با حوادث نیاز به یک مدیریت بحران همه جانبه دارد.

عضو کمیسیون سلامت ، خدمات شهری و محیط زیست افزود: به عنوان نمونه ما ۸۶ ریسک و خطر ی که تهران را تهدید می کند احصا کردیم در حالی که مدیریت بخش اعظمی از این خطرات بر عهده مدیریت شهری نیست.

وی گفت: سازه های بافت فرسوده که میراث ۵۰ ساله شهر هستند و به عنوان بافت های ناپایدار معرفی می شوند همچنان مغفول مانده به طوری که در حل آن نیازمند مداخله ۲۵ سازمان هستیم اما در عمل می بینیم که روند نوسازی این بافت ها خیلی کند و سطحی طی می شود.

آباد تاکید کرد: علاوه بر بافت های فرسوده سازه های امروزه ما نیز خود به نوعی بافت فرسوده محسوب می شوند چرا که ضوابط و موارد ایمنی در آنان رعایت نمی شود.

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: این موارد نشان می دهد که برای مدیریت بحران شهر تهران نیازمند یک مدیریت یکپارچه هستیم تا بتوانیم خطرات احصا شده را مدیریت کنیم. گسل هایی که در جنوب ، شمال و دامنه های البرز وجود دارند ، بافت های فرسوده و ناپایدار از جمله موارد تهدید کننده در مواقع بحرانی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: عدم شکل گیری مدیریت یکپارچه در موضوع حوادث و بحران های طبیعی و غیر طبیعی سبب شده که امروزه تنها ۸ درصد شهروندان آماده مقابله با حوادث و بحران ها باشند که این به هیچ عنوان عدد خوبی نیست.

آباد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر لایحه به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی بعد از حادثه خیابان جمهوری گفت: برای این موضوع ردیف بودجه هم تعیین شد اما به دلیل اینکه تامین اعتبار هزار میلیاردی برای واردات تجهیزات تا حد زیادی مربوط به سازمان مدیریت بحران است و هم چنین عدم آموزش تخصصی برای استفاده از این تجهیزات سبب شده که هنوز تجهیزات جدیدی وارد نشود اما به زودی ایرادات این طرح رفع و با انجام اصلاحاتی مطرح خواهد شد.

رییس کمیته ایمنی شورا همچنین در پاسخ سوال دیگری مبنی بر پیگیری حوادث مربوط به پیمانکاران شهرداری گفت: حادثه ای که در پی درگیری پیمانکاران با یکی از شهروندان رخ داد و منجر به فوت شهروند شد ما را بر آن داشت تا خدمات شهری شهرداری تهران را ملزم کنیم در قرارداد هایشان سختگیرانه تر عمل کنند و پیشینه پیمانکاران را رصد کرده و آنان را از یک مجرای قانونمند به کار گیرند.

آباد افزود: به طور کلی برای اینکه مشاجرات را در این مواقع به حداقل برسانیم باید نگاه قانونمندتری به قرارداد ها داشته باشیم و نیز مسائل اجتماعی و فرهنگی را در نوع قراردادها بگنجانیم. اما باید توجه داشت که بحث جمع آوری دست فروشان و عوامل ایجاد سد معبر به طور معمول و شاید هفته ای چند مرتبه از سوی شهروندان طرح شکایت می شود که نیاز است فوری به آنان رسیدگی شود.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نوسازی ساختمان های بیمارستان ها گفت: کار گروه مشترکی از کمیسیون سلامت و وزارت بهداشت در این زمینه تشکیل شده که نمونه آن را می توان در موضوع بیمارستان امام (ره) جستجو کرد. اما از همین امر ضرورت ایجاد مدیریت واحد یکپارچه احساس می شود.

آباد افزود: باید مشخص شود که متولی امر چه کسی یا سازمانی است حال انکه خیلی از سازمان های حاکمیتی به وظایف خود عمل نمی کنند.

رحمت الله حافظی نیز در تشریح این امر گفت: این یک مطالبه به حق است که بیمارستان ها مقاوم سازی شوند که رسیدگی به آن بر عهده وزارت بهداشت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: گرچه هزینه مقاوم سازی بیمارستان ها بیشتر از ساخت بیمارستان جدید است و اختلالاتی برای بیماران بستری شده فراهم می آورد اما وزارت بهداشت باید فکری اساسی در این بخش کند و به عنوان یک مطالبه به حق شهروندان برنامه ای مشخص برای آن احصا نماید.

پاشنه آشیل، نظام برنامه ریزی مدیریت شهری در چهارچوب های سنتی بودجه ریزی است

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری گفت: با نگرش جدیدی که در مدیریت شهری به وجود آمده باید انتظار تحول داشت گفت: چهارچوب های سنتی نظام بودجه ریزی و عدم تخصص گرایی در ورود به موضوعات از جمله عوامل بازدارنده در کارایی شورا است.

رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری گفت: کمیسیون سلامت برای اولین بار پس از ۱۵ سالی که از آغاز به کار شوراها می گذشت در دوره چهارم تشکیل شد.

وی ادامه داد: همانقدر که کالبد شهر برای ما اهمیت دارد موضوع سلامت و حفظ محیط زیست باید دارای اهمیت باشد و لذا از این جهت مسائل مربوط با سلامت شهروندان و محیط زیست در اولویت برنامه ها قرار گرفت.

حافظی اظهار داشت: این نگرش جدید اتفاقی مبارک بود و با شکل گیری این نگرش ما انتظار داریم تحولی بزرگ به دور از هر گونه موضع گیری سیاسی در مدیریت شهری ایجاد شود. در این راستا فراکسیون توسعه و تحول مدیریت شهری هم شکل گرفته است.

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: با شناختی که از شورا در یک سال و نیم گذشته به دست آوردم باید گفت: پاشنه آشیل نظام برنامه ریزی مدیریت شهری و مبنای خطاها و نیز عدم کارایی مناسب شورا را در شیوه و چهارچوب های سنتی نظام بودجه ریزی می دانم.

وی ادامه داد: تمام فرآیند های نظام بودجه ریزی معیوب و غیر استاندارد است که ضرورت بازنگری در آن به شدت احساس می شود .

حافظی همچنین خاطر نشان کرد: یکی دیگر از عوامل بازدارنده در راستای انجام وظایف شورا را باید ورود غیر کارشناسی به مسائل بیان کرد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false