×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مخالفت شورای‌همکاری خلیج‌فارس با آتش‌بس در یمن

علی‌رغم برخی از زمزمه‌ها مبنی بر احتمال برقراری آتش بس در یمن طی ساعات آینده شورای همکاری خلیج فارس با این آتش بس مخالفت کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از فرانسه ۲۴، شورای همکاری خلیج فارس آتش بس در یمن را رد کرد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان معاون عربی – آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نشست سه‌جانبه معاونان وزرای خارجه ایران،‌ سوئیس و سوریه گفت" تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوشبین هستیم که در ساعات آینده پیرو مجموع تلاش‌های صورت گرفته شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون عربی ــ آفریقایی وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما خوشبینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه‌های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد خوشبینی در خصوص توقف حملات نظامی به یمن در ساعات آینده به نتایج روشن و مشخصی برسد.

در همین رابطه یک روزنامه مصری نیز جزئیات بیشتری از برقراری آتش بس در یمن را افشا کرد. یک منبع عربی به روزنامه الیوم السابع گفت: در ساعات آینده آتش بس بین جنبش انصار الله و نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن برقرار خواهد شد.

وی افزود: عربستان که میزبان عبدربه منصور از زمان آغاز بحران است، در بیانیه ای این توافق را به عنوان زمینه ای برای آغاز بجث درباره یک راهکار سیاسی اعلام خواهد کرد.

این منبع فاش کرد: قاهره در دو روز اخیر شاهد یک سری تحرکات و مذاکرات به ریاست ابوبکر القربی از رهبران حزب کنگره کل خلق بود که رهبری آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن برعهده دارد. این مذاکرات را ابوبکر القربی با مسئولان وزارت خارجه مصر درباره طرحی انجام داد که به تعدادی از طرف ها ارایه کرد.

این در حالی است که عبدالله المعلمی سفیر سعودی در آمریکا در پایان نشست ۴۰ دقیقه‌ای نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اوضاع یمن و نماینده جدید وی در امور یمن در شهر نیویورک به خبرگزاری فرانسه گفت: بان کی مون خواهان پایان سریع عملیات جنگی شد.

وی توقف تجاوزگری علیه یمن را به تحقق یک سری شروط منوط کرد و مدعی شد: ما همگی خواهان پایان سریع عملیات جنگی هستیم اما یک سری شروطی برای رسیدن به آن وجود دارد. این همان شروطی است که قطعنامه هفته گذشته شورای امنیت خواهان اجرای آن است.

عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن و به بهانه بازگرداندن مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن به ریاض، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده‌اند. بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند.

به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از آغاز تجاوز عربستان به یمن بیش از۲۵۰۰ از شهروندان یمنی که بین آنها شمار زیادی زن و کودک دیده می‌شوند، به شهادت رسیده‌اند. این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های یمن نیز تخریب شده است و بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل از آغاز عملیات طوفان قاطعیت بیش از ۱۵۰ هزار یمنی آواره شدند.

جنایات آل سعود علیه مردم یمن در حالی تداوم دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته با تصویب قطعنامه ۲۲۱۶ درباره یمن ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، مجوز تداوم این جنایات را داد.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false