توصیه‌های مصباح‌یزدی به جبهه‌پایداری درخصوص وحدت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
توصیه‌های مصباح‌یزدی به جبهه‌پایداری درخصوص وحدت

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: وحدت در جایی مطلوب است که وسیله‌ای برای ترویج حق و پیشبرد آن شود؛ اما اگر وحدتی سبب تضعیف حق شود، دیگر هیچ ارزشی ندارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری ضمن مطلوب دانستن رفت و آمد افراد با سلایق مختلف با یکدیگر اظهار داشت: در روایات اهل بیت (ع) بر این امر تأکید شده است. در روایات نه تنها بر دیدار با مومنان با یکدیگر، بلکه حتی درباره دید و بازدید با اهل سنت و شرکت در مراسم آن‌ها و عیادتشان و نظایر آن، تأکیدات بسیار زیادی صورت گرفته است.

آیت الله یزدی با بیان این که، هر چند نفس دید و بازدید مورد تأکید و مطلوب است و در بسیاری از موارد سبب رفع سوء تفاهم‌ها می شود، اما نباید به صرف دید و بازدید اکتفا کرد، خاطر نشان کرد: طبق روایات اهل بیت (ع) این دیدار‌ها باید هدفدار و در جهت احیای امر ائمه (ع) باشد. یعنی باید در این دیدار‌ها به دنبال هدف معین و تشخیص وظایف اجتماعی باشیم که نتیجه آن احیای امر اهل بیت (ع) است.

وی با اشاره به این که اساس تشکیل جبهه پایداری نیز جمع شدن گروهی بر اساس رضای خدا به منظور شناخت وظایف شرعی و عمل به آن بود، خاطرنشان کرد: این هدف، هدف مقدسی است و توفیق عمل به آن نیز نعمت بزرگی است که به راحتی به دست نمی‌آید؛ البته امور، هر اندازه نفیس‌تر باشند، دشمنان بیشتر و بزرگتری هم دارند؛ به عنوان نمونه نفیس‌ترین دین، دین اسلام و مذهب اهل بیت (ع) است و دشمنان آن‌ها نیز بزرگتر و سرسخت‌ترند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم ابراز داشت: دشمن همواره سعی دارد تا زمینه‌های همفکری برای شناخت حق را از مومنان بگیرد، لذا باید سعی کنیم تا با بالا بردن سعه صدر و تحمل اشتباهات دیگران، خود را در برابر این توطئه شیطان، واکسینه کنیم؛ لذا برخورد تند و حذفی و اظهار نفرت نسبت به مومنان بسیار قبیح است؛ چرا که وقتی اهل بیت (ع) برای مراوده با اهل سنت این اندازه تأکید می‌فرمایند، در تعامل با مومنان حتما این مسئله مطلوب‌تر است.

وی با بیان این که هر کجا انسان احتمال می دهد که ارتباط داشتن با دیگر گروه‌ها می‌تواند بیشتر سبب تحقق هدف الهی و تقویت نظام اسلامی شود، باید اقدام کند، ادامه داد: همفکری با گروه‌های دیگر و بیان نظرات، کار بسیار مبارکی است؛ همفکری با کسانی که در اصول با ما مشترکند، مفید است و شکی نیست که چنین همفکری و همسویی به نفع نظام اسلامی است،‌ و البته اگر لازم باشد باید هزینه آن را هم پرداخت.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای وحدت اصولگرایان خاطر نشان کرد: چه بسا، در این راستا فردی در همفکری با گروه‌های دیگر به این نتیجه برسد که در برخی امور اشتباه کرده است؛ در این صورت باید آن چنان تسلیم حق باشد که اشتباه خود را پذیرفته و نه تنها لج بازی نکند، بلکه خدا را شکر کند که در اثر این ارتباط، اشتباهش را فهمیده است؛ چرا که تعصب بیجا و لجبازی از جمله دام‌های شیطان است. و اگر مطمئن شدیم که انتخاب ما درست بوده و دیگران اشتباه می‌کنند، باید آن را با روشی معقول به دیگران انتقال داد، نه به صورت تحکم‌آمیز.

وی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم مدارا و سعه صدر در برخورد با دیگران، خاطر نشان کرد: باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که به خاطر رفاقت و نزدیک‌شدن فکرها و تصمیم‌ها، نباید از اصول دست کشید؛ چرا که وحدت در جایی مطلوب است که وسیله‌ای برای ترویج حق و پیشبرد آن شود؛ اما اگر وحدتی سبب تضعیف حق شود، دیگر هیچ ارزشی ندارد. به عبارت بهتر، مطلوبیت وحدت ذاتی نیست، بلکه ابزاری برای تحقق اهداف الهی است.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به درایت رهبری در ایجاد وحدت بین مسلمانان اظهار داشت: باید خاضعانه سر به آستان الهی بساییم که سایه چنین رهبری بر سر ماست؛ زیرا ایشان از زمانی که مقام رهبری را در اختیار گرفته‌اند، در صحنه‌های مختلفی درایت و توانمندی خود را نشان داده‌اند؛ به عنوان نمونه سفر‌های ایشان به مناطق اهل سنت و سخنرانی‌های ایشان چنان در روحیه مردم اثر گذاشته که محبتشان نسبت به نظام اسلامی مضاعف شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه افزود: باید همواره توجه داشته باشیم که تنها چند روزی در این دنیا فرصت داریم که متأسفانه غالبا ارزش لحظات عمر خود را نمی‌دانیم؛ و در این فرصت اندک باید هر کاری در جهت خدمت به دین و نظام از دستمان برمی‌آید انجام دهیم و در انجام آن کوتاهی نکنیم؛ چرا که معلوم نیست فردایی برای ما وجود داشته باشد.

آیت الله مصباح با تأکید بر دو اصل اخلاقی خاطر نشان کرد: اولا باید هر چه می توانیم به کار‌های مهم تر و واجب تر بپردازیم، و ثانیا دقت کنیم که انگیزه و هدف ما از انجام کار‌ها تا چه میزان خالص و برای رضای خداست؛ چرا که اگر انگیزه خالص وجود نداشته باشد، کار برکتی نخواهد داشت و چه بسا سبب رسوایی آدمی در همین دنیا شود. چه بسیار بودند افرادی که از آغاز نهضت اسلامی به همراه امام خمینی (ره) بودند، اما نیت خالصی نداشتند و بعد از تحمل سختی‌ها و مشکلات، کارشان به جایی رسید که کاملا عوض شده و منحرف شدند. لذا اهمیت‌ندادن به انگیزه انجام کار، یکی از آفت‌های بزرگ است.

وی افزود: تجربه شخصی بنده در طول زندگی ام، سبب شده تا به این مطلب معتقد باشم که اگر کسی با اخلاص کاری را شروع کند و برای انجام کار به احدی جز خداوند متعال اعتماد نکند و به اولیای خدا توسل داشته باشد، کار به نتیجه مطلوبی خواهد رسید؛ در حالی که اگر در نیت یا اعتماد به خدا و توسل به اولیای او خللی وارد شود، ضمانتی برای موفقیت وجود نخواهد داشت؛ البته استفاده از ابزار و وسایل با اعتماد به خدا منافات ندارد؛ اما انسان باید بداند که خداوند همه کاره است و هر چه او بخواهد می شود، نه این که به ابزار و وسائط دل خوش کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در بیان معنای اخلاص خاطر نشان کرد: اخلاص یعنی این که انسان، شرک در نیت نداشته باشد و اگر کاری را وظیفه خود تشخیص داد، آن را انجام دهد، ولو منافعش در خطر بیفتد. اگر چنین شد، انسان قطعا شکست نخواهد خورد.

وی با اشاره به این که امام خمینی (ره) نمونه بارز اخلاص و اعتماد به خدا بود، و سرمایه امام (ره) چیزی جز اخلاص نبود، ادامه داد: در زمان ایشان اساتیدی معروف تر با شاگردانی بیشتر وجود داشتند و ایشان در بین هم سن‌های خودشان، برجستگی و شهرت ظاهری بیشتری نداشتند؛ به گونه ای که وقتی آیت الله بروجردی مرحوم شدند، ایشان قصد گرفتن مجلس فاتحه نداشتند تا بالاخره بعد از این که همه علما مجلس گرفتند، شاگردان برگزاری مجلس فاتحه را به نوعی بر ایشان تحمیل کردند؛ حتی امام (ره)، زندگی شخصی خودشان را نیز از لحاظ مالی به سختی تأمین می کردند؛ اما همین امام (ره) یک تنه در مقابل همه عالم ایستاد و انقلابی را برپا کرد که عده ای وقوع چنین چیزی را افسانه می پنداشتند؛ امام (ره) با نیت خالص و اعتماد به خدا کاری کرد که می‌گویند حتی رئیس جمهور آمریکا برنامه خود را قطع می کرد تا سخنان ایشان را بشنود.

وی ادامه داد: بود و نبود دوستان و همراهان در کنار امام (ره)، تأثیری در آرامش و اطمینان قلبی امام (ره) نداشت؛ چون امام (ره) به راه خود اطمینان داشت. شاید وقتی امام (ره) می گفت اسلام به دشمنان سیلی زد، یا خرمشهر را خدا آزاد کرد، ما از آن معنای مجازی اش را می فهمیدیم، اما امام (ره) باور داشت و از آن جملات، معنای حقیقی را اراده کرده بود.

آیت الله مصباح یزدی مقام معظم رهبری را نمونه‌ای دیگر از اخلاص، اعتماد به خدا، و توسل به اولیای خدا دانست و خاطر نشان کرد: همین اخلاص سبب شده تا هر روز محبوبیت و قدرت ایشان بیشتر شده و دنیا عظمت ایشان را بهتر درک کند؛ این مقام در سایه بندگی به دست آمده و البته راه بندگی خدا ساده نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما هم باید از این بزرگواران اخلاص و اعتماد به خداوند متعال در پیمودن مسیر حق را در محدوده خودمان، یاد بگیریم.

گفتنی است دیدار شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت الله مصباح، پنجشنبه ۲۷ فروردین ماه در سالن تشریفات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آثار آیت‌الله مصباح یزدی

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false