آیت‌الله جوادی آملی: روزهای ماه رجب را دریابید | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آیت‌الله جوادی آملی: روزهای ماه رجب را دریابید

آیت‌الله جوادی آملی با خاطرنشان کردن فرارسیدن ماه مبارک رجب، به اهمیت و جایگاه روزه گرفتن و استفاده از روزهای اعتکاف و مناسبت‌های این ماه اشاره کرد و گفت: اگر انسان لذت طهارت را بچشد، هیچ چیزی جای آن را نمی‌گیرد، اگر عالم را به وی بدهند، برایش گزنده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، آیت‎الله عبدالله جوادی آملی امروز در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه فصلت با قرائت آیه «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ ﴿۲۶﴾»، گفت: مشرکان خواستند در برابر تحدی قرآن حرفی بیاورند، نتوانستند، حداکثر سبعه معلقه را آوردند، بعد تصمیم گرفتند با بی‌ادبی با قرآن مقابله کنند و هم به خود قرآن و هم به آورنده قرآن توهین کردند، هم به لحاظ درون‌مایه‌ای گفتند شعر و شعبده و سحر و کهانت است و هم از نظر ارتباط با فاعل گفتند فریه و دروغ است.

وی افزود: هم گفتند افترا است، وجود مبارک پیامبر (ص) را هم گفتند شاعر و ساحر و مجنون است، این‌ها اعمال لغو درباره قرآن کریم و آورنده قرآن کریم است، این‌ها که به دیگران دستور دادند با هوچی‌گری جلوی قرآن را بگیرید، پیروان آنان می‌گویند این‌ها را نشان ما بدهید تا زیر پایمان له کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «فَلَنُذِیقَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا عَذَابًا شَدِیدًا وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿۲۷﴾»، بیان کرد: در جریان عذاب ذائق، مذوق را هضم می‌کند، اما یک وقت است انسان آب گوارا را هضم می‌کند و یک وقت آب تلخ و گدازنده را هضم می‌کند، اگر انسان یک بار عذاب بچشد، نظیر مرگ تمام می‌شود اما وقتی که عذاب مستمر و مانند آن است، این‌ها دائما در حال هضم کردن داروی تلخ و سم هستند، هضم کردن غیر از حلاوت است.

وی گفت: فرمود بدترین کار آنان را پاداش می‌دهیم، این که عذاب را به آنان می‌چشانیم، این چشاندن همان عذاب شدید است، و نوشیدن عذاب چیز دیگری است، همین که لب می‌زنند عذاب شدید است، ذق این است که در ماه مبارک رمضان روزه‌دار می‌تواند غذا را بچشد، این چشیدن در ماه رمضان فضای زبان قرار می‌گیرد و انسان بیرون می‌اندازد.

آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه «ذَلِکَ جَزَاء أَعْدَاء اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِیهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاء بِمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ ﴿۲۸﴾»، ابراز کرد: کیفر اینان آتش است، این‌ها از آن جا بیرون نمی‌آیند، برای این که هر وقت در دنیا به آنان می‌گفتید به راه راست بیایید، می‌گفتند برای ما تفاوتی ندارد که به ما موعظه کنی یا موعظه نکنی، دیگر بیمار شده‌اند و کار از کار گذشته است.

وی ادامه داد: قرآن کریم به مریضی که با پرهیز خوب می‌شود دستور تقوا داده است اما به کسانی که کار از کارشان گذشته است، می‌گویند هر چه می‌خواهید انجام دهید، دیگر مریضی همه جا را فراگرفته است، پرهیز مال بیماری است که در صراط درمان است.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات با اشاره به آیه «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا الَّذَیْنِ أَضَلَّانَا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِیَکُونَا مِنَ الْأَسْفَلِینَ ﴿۲۹﴾»، گفت: همین گروهی که زیرمجموعه رهبران کفر بودند می‌گویند یک عده دستور می‌دهند و یک عده اجرا می‌کنند، آن محاوره در سوره مبارکه سبأ و سوره مبارکه اعراف سر جای خود محفوظ است، قرآن در سوره مبارکه اعراف می‌گویند شما خودتان حرف آنان را اطاعت کردید، برای هر دو گروه عذاب دوچندان است، تابع و متبوع هر دو دوعذاب دارند.

برکات نزول فرشتگان بر مؤمنان

وی با قرائت آیه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۳۰﴾»، اظهار کرد: در قبال گروهی که خداوند فرمود قرین سوء همنشینشان خواهد شد، این گروهی است که خداوند وعده می‌دهد که فرشتگان بر آنان نازل می‌شود، کسانی که از نظر ایمان منطق و رفتار و گفتار و سیره‌شان و سریره‌شان این است که ایمان دارند و برابر ایمان عمل کردند و استقامت ورزیدند، فرشتگان بر این‌ها نازل می‌شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به برکت نزول فرشتگان ادامه داد: چندین برکت در تنزل فرشته‌ها هست، یکی نجات از هراس و دیگری نجات از غم و اندوه و بشارت بهشت و اعلام ولایت است که ما با یکدیگر تحت ولایت الله به سر می‌بریم، این ولایت هم در دنیا و هم در آخرت هم هست، این ولایت مستمر خواهد بود.

وی با بیان آیه «نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَهِ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ ﴿۳۱﴾»، اظهار کرد: آن چه بدن شما می‌خواهد در بخش‌های اکل و شرب و مانند آن وجود دارد، آن چه جان شما می‌خواهد وجود دارد، آن چه که مربوط به مشتهیات است برای شما حاصل است و آن چه که مربوط به مدعیات است برای شما حاصل است، شما در نعمت الهی غرق هستید.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّحِیمٍ ﴿۳۲﴾»، خاطرنشان کرد: این‌ها تازه، اولین چیزی است که خداوند برای مهمان تازه‌رسیده می‌آورد، مهمان که آمد بعد از تعارف لفظی یک شربت و میوه‌ای می‌دهند تا طعام حاضر شود، می‌فرماید این هفت هشت چیزی که دادیم تازه نزل است، یک سری چیزهایی است که اصلا شما نمی‌دانید تا دعا کنید و بخواهید.

وی ابراز کرد: دعای هر کس و آرزوی هر کسی و پیشنهاد هر کسی محدود به معرفت او است، اگر کسی معرفتش محدود است، دعا و آرزوی او هم محدود است، هیچ کشاورزی در تمام عمر آرزوی نمی‌کند که ای کاش من نسخه خطی تهذیب شیخ طوسی را داشتم، در بهشت چیزهایی هست که نمی‌دانیم که بخواهیم.

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این که آرزوی هر کسی به قدرت درک او است، ابراز کرد: خداوند فرمود «و لدینا مزید»، اجمالا بدانید هر چه شما بخواهید هست، اما «فلا تعلم نفس من قره اعین»، شما نمی‌دانید تا از خداوند بخواهید، این هفت هشت نعمتی که خداوند می‌دهد تازه نزل و ابتدای پذیرایی است، مهمانی که برای مائده دعوت شده ابتدا یک استکان چای و شربتی به او می‌دهند.

وی گفت: ذات اقدس اله رب عالمین است، انسان جهان فرشته و شیاطین و همه نعمت‌های الهی مخلوق خداوند هستند، چون رب عالمین هست، ولی عالمین و اله عالمین هست، لکن ولی و اله بودن برای مؤمنان با مهر و صفا همراه است و برای مشرکان با قهر و عقاب همراه است، ما دو تا ولی نداریم که ولی اهل ایمان خدا باشد و اولیای کافران، طاغوت باشند، آنان عبد خداوند هستند، آنان کلب معلم هستند.

تمام شبهات و مغالطات ضد دین منشأ شیطانی دارد

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات ابراز کرد: اگر بخواهیم این کلب معلم را به سمت کسی بفرستیم، این کار را انجام می‌دهیم، اگر این‌ها اولیا کافران هستند این‌ها دارند رسالت الهی را انجام می‌دهند، اولیا طاغوت به اذن الهی کار انجام می‌دهند، این اولیا جزو مأموران قهر ذات اقدس اله هستند، هر کس باشد در نظام تشریع ممکن است معصیت بکند اما در نظام تکوین بنده خداوند است.

وی با اشاره به سنت خداوند که ابتدا جامعه بشری را هدایت کرد، ادامه داد: اما آنان به سوء اختیار خود راه را اشتباه رفتند، راه همچنان باز است اما دو عامل است که سبب کیفر آنان می‌شود، یکی عامل اندیشه است، تمام شبهه‌ها و مغالطات و اشکال‌های ضددین یک منشأ شیطنت دارد، که در سوره مبارکه انعام به این مطلب اشاره شده است.

آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: تمام شبهات و مغالطات منشأ شیطنت دارد، شیطان تحریک می‌کند تا علیه دین عده‌ای قلم‌فرسایی بکند، این در بخش اندیشه است و در بخش عملی هم که افرادی شکاک و سوفیست وجود دارد، این که این‌ها این کار را انجام می‌دهند به اذن خداوند کار انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: فرشته‌ها نیز تحت ولایت مطلق ذات اقدس اله است، این که فرمود فرشتگان را خداوند نازل می‌کند تا با مؤمنان همراهی کند، این دستور خداوند است، انسانی که هراسناک است و می‌ترسد و گرفتار غم و اندوه است، فرشتگان او را تطهیر می‌کنند و او را به صبر و امثال صبر موفق می‌دارد.

درس و بحث گوشه‌ای از کار است

مفسر برجسته قرآن کریم به تبیین ولایت «الله»، درباره مؤمنان پرداخت و گفت: ولایت ذات اقدس اله درباره مؤمنان این است که فرشتگان را برای مؤمنان نازل می‌کند، هم در دنیا و هم در حال احتضار و هم در برزخ و هم در ساهره قیامت و هم در بهشت، نسبت به کل جهان هم می‌فرماید اگر راه را درست بروید ما باران و آفتاب و ابر را به موقع روزی‌تان می‌کنیم.

وی افزود: اگر بیراهه نروند انسان‌ها خداوند باران رحمتش را نازل می‌کند، اما اگر ببینند که رحمت‌های الهی را هدر می‌دهند به این ابرها دستور می‌دهند که در کویرها یا در دریاها ببارد که نصیب مردم نشود، اما صریح وعده قرآن این است که اگر مردم در راه مستقیم باشند، باران پر و فراوان می‌آید.

آیت‌الله جوادی آملی تأکید کرد: اما اگر کم‌فروشی و اختلاس و بدرفتاری باشد و انتظار داشته باشید سدها پر بشود، این چنین نیست، فرشته آمدن و باران آمدن منوط به استقامت ما است، در بخش‌های دیگر هم فرمود اگر اهل قریه‌ها تقوا داشته باشند، همه روزی‌ها تأمین می‌شود و درباره اهل کتاب هم این چنین فرمود، یک مدیر کل است که عالم و جهان را اداره می‌کند.

وی گفت: فرمود برای ما فرقی نمی‌کند، هر کس در هر زمان و زمینی به دین خود عمل بکند ما نعمت‌های خودمان را بر آنان نازل می‌کنیم و این اختصاصی به مرگ ندارد، ماه مبارک رمضان انسان جزو ضیوف الرحمان هستند، حاجیان جزو ضیوف الرحمان هستند، کسانی که راه را درست بروند همیشه جزو ضیوف الرحمان هستند، اما ماه رمضان و مکه مظهر قوی‌تر این ضیوف الرحمان هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رجب بیان کرد: ماه پربرکت رجب در پیش است، تا می‌توانید در ماه رجب روزه بگیرد، مخصوصا کسانی که قدرت جوانی دارند، از روزه‌های این ایام و مبعث و ایام اعتکاف فراموش نشود، درس و بحث گوشه‌ای از کار است، اساس کار جای دیگر است، اگر این اساس کار را رعایت بکنیم، آن وقت لذت علم و طهارت را می‌چشیم، اگر لذت طهارت را بچشیم هیچ چیزی جای آن را نمی‌گیرد، اگر عالم را به وی بدهیم، برایش گزنده است.

مشرق

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false