×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سعید قاسمی: ما از نابودی انقلاب نمی‌ترسیم ؛ از انحراف می‌ترسیم

سعید قاسمی گفت:آوینی با اینکه در زمان جنگ حضور داشت بعد از اتمام این دوران سخت باز به همان مناطق رفت تا تصاویر جدیدی را خلق کند و به ثبت برساند. او به خوبی متوجه شده بود که در ارتباط با انقلاب اسلامی ما و همچنین جنگ مطالب زیادی در کتب درسی وجود ندارد. او فهمید که خودش باید برای ثبت این آثار دست به کار شود.

به گزارش "چغادک نیوز"،برنامه «شبی با مرتضی» به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج جمعه ۲۸ فروردین با حضور جمعی از یاران و دوستان سیدشهیدان اهل قلم در بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام عباس محسنی در خصوص آشنایی خود با شهید آوینی گفت: بنده مناسبتی با این مجلس ندارم که به روی صحنه بیایم و بخواهم در مورد شهید آوینی صحبت کنم. حرف‌های من برای دوستانی که در این جا حضور دارند تکراری است. در مجموع ۱۴ تا ۱۵ ساعت شهید آوینی را از نزدیک ندیدم. ولی با وجهی از شخصیت وی که برخورد داشتم برایم بسیار جالب بود. به همین دلیل آثارش را شخصا پیگیری کردم. بهتر است از خودمان بپرسیم که وجه تمایز مرتضی آوینی با بقیه در چیست و چه چیزی باعث ماندگاری این شهید شده است؟ بعد از دقت به این موضوع متوجه شدم راز ماندگاری آوینی در نوع سلوک آن است. اما این که این سلوک چیست خود مسئله‌ای است که باید به آن فکر کرد. آیا نماز خواندن و اهل شریعت بودن و یا مطالعه و تحقیق جزء سلوک آوینی بوده است؟ اگر این طور بود بسیاری از افراد دیگر در این جایگاه قرار می‌گرفتند. اما آوینی به حقیقت دیگری پی برده بود. او به طرح کلی عالم پی برد و متوجه شد راه جز شناخت این طرح کلی ندارد. که خلقت از شروع تا پایان بر اساس این طرح کلی بر پا شده است.

این پژوهشگر و محقق افزود: یکی از خصوصیات شهید آوینی این بود که او عادی کار نمی‌کرد؛ بدین معنی که از سر تکلیف اداری وارد مبحثی نمی‌شد. بسیاری از دوستان نزدیک وی شهادت دادند که او روزانه بیش از ۴ ساعت نمی‌خوابید و در مجموع ۱۶ تا ۱۷ ساعت کار می‌کرد. زمانی که از بسیاری از دوستان آوینی پرسیدم اگر همه شما در مجموعه‌های روایت فتح حضور داشتید اما صدای آوینی را حذف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ همه یک پاسخ دادند این که ما اجزا و جسم این مستندها هستیم. اما آوینی روح اصلی این مجموعه‌ها است. او با دمیدن این روح در این آثار باعث ماندگاری آنها شد.

محسنی خاطرنشان کرد: اگر به این نریشن‌ها که در مجموعه‌های روایت فتح وجود دارد رجوع کنیم نشانه‌هایی از ارتباط با عالم را پیدا خواهیم کرد. بنده به عنوان کسی که سال‌هاست با مجموعه روایت فتح در ارتباط هستم اذعان می‌کنم که این دوستان تلاش زیادی کرده‌اند تا در این راستا گام‌های مثبتی بردارند و کاری بر روی زمین نماند. اگر در جایی کم‌کاری شده است بدین معنی نیست که قصد تقرب وجود نداشته است بلکه به دلیل این است که شاید به شرایطی که شهید آوینی به آن رسیده بود نتوانستیم به لحاظ روحی نزدیک شویم.

همچنین در ادامه مراسم کلیپی از مرتضی آوینی پخش شد که گویی خود وی با مخاطبین در حال صحبت است. همچنین گروه نسیم قدر با اجرای دو سرود کار خود را انجام دادند. بعد از اتمام این بخش کلیپ دیگری در  ارتباط با مادر شهیدان سجادیان پخش شد که تاثیر بسیار زیادی بر روی حاضرین داشت. مادر شهیدان سجادیان به دلیل کهولت سن نتوانست برای مراسم تقدیر به روی صحنه بیاید و در همان جایی که نشسته بود مراسم گرامیداشت برگزار شد و حاضرین به احترام وی تا پایان ایستادند.

در ادامه مستندی در ارتباط با جنگ‌هایی در عراق به نمایش درآمد که محوریت آن با ابوآلا دبیرکل گردان‌های مقاومت اسلامی سیدالشهدا بود.

بعد از اتمام این کلیپ، ابوآلاء همراه مترجم خود به روی صحنه آمد و گفت سلام بر حسین و آوینی و سلام بر تاریخی که آوینی را در خود ماندگار کرده است و سلامی دوباره می‌فرستم بر آوینی که یکی پس از دیگری دوستش می‌دارد و باز هم سلام بر آوینی که در هر کدام از قصه‌هایش از مرگ سبقت می‌گیرد. من از عراق مظلوم و زخمی آمدم که مدت‌ها زیر دیکتاتوری نفس می‌کشید و سال‌های با اشغال‌گری مبارزه می‌کرد و امروز با داعش رو در رو است.

به اسم خودم و زمین و آسمان و آب عراق که از آنجا آمده‌ام تا برای شما از خاطره شهیدان بگویم اگر شهدا نبودند و اگر زندگی و صبر آنها و خانواده آنها نبود و اگر اشک بچه‌هایشان هم نبود با یک نسیم سقف خانه‌های ما خراب می‌شد.

وی در ادامه افزود: امروز قبل از اینکه در اینجا حضور پیدا کنم بر سر مزار شهید تهرانی مقدم رفتم کسی که وعده داده بود اسرائیل را با موشک‌هایش نابود می‌کند امروز بعد از ۵ سال که از شهادت وی می‌گذشت آمده‌ام تا بگویم رویای تو تحقق پیدا کرده است امروز شیعه‌ها از عراق و لبنان و ایران و پاکستان با هم وحدت پیدا کرده‌اند همه آنها در یک خط خونشان با هم گره خورده است  و همین باعث ترس و وحشت آمریکا و اسرائیل است.

ابوآلا با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در فضای جنگ نرم گفت: بسیاری از مناطق عراق به وسیله رسانه‌ها شکست خورد و نابود شد این اتفاق برای سوریه هم در رویارویی با داعش افتاد. متاسفانه ما فردی را همچون شهید آوینی نیافتیم که تصاویر اصلی این فعالیت‌ها را ماندگار کند. او همچنین با ذکر خاطره‌ای از عماد مغنیه گفت روزی خاطره‌ای از جنگ با آمریکا را برای عماد مقنیه تعریف می‌کردم به او گفتم ما در ابتدا توانایی رویارویی با ارتش آمریکا را نداشتیم زمانی که توانستیم یکی از ماشین‌های آنها را منفجر کنیم یکی از سربازان آنها داخل ماشین زخمی شد و من از دور شاهد این صحنه بودم که دوست دیگرش آمد و به جای کمک به او، او را با یک گلوله هلاک کرد.

عماد مغنیه به من گفت: اگر من تصویری از این صحنه داشتم آمریکائیان را با آن از کشورم خارج می‌کردم. در این جاست که باید به نقش مهم و اساسی رسانه‌ پی ببریم.

قاسمی: آوینی فهمید خودش باید اقدام کند

ابوآلا اینگونه ادامه داد: داعش با آن ترسی که توسط رسانه‌های مجازی ایجاد کرده است ۵۰ سال جلوتر از همه ما حرکت می‌کند اما وقتی با آنها مقابله کردیم متوجه شدیم که آن چیزی هم که از خود نشان می‌دهنند خلاف واقعه است و تناقض‌گوییشان در رسانه‌ها کاملا مشهود بود از همه شما و رسانه‌ها خواهش می‌کنم با قلم و لنزهای دوربینتان نشان دهید که در سورریه و عراق چه می‌گذرد. 

وی در کلامی برای ستایش شهید مرتضی آوینی گفت: زمانی که از آسمان ندا آمد و به ملائکه دستور داده شد که بر انسان سجده کنید اعتقاد دارم که خداوند منظورش شخص انسان نبوده است بلکه پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) بوده به همان اندازه اعتقاد دارم که شهید سیدمرتضی آوینی نیز یکی از آن بزرگ مردانی بود که ملائکه بر او سجده کردند.

در ادامه برنامه رجبی معمار مدیر شبکه بازار، سعید قاسمی، احسان محمدحسنی ریاست سازمان سینمایی اوج، برای تقدیر از دبیرکل گردان‌های مقاومت اسلامی سیدالشهدا به روی صحنه آمدند.

سعید قاسمی فردی که لحن و زبان خاص خودش را برای توضیح اتفاقات رخ داده در ۸ سال دفاع مقدس دارد به روی صحنه آمد و با احساسی عمیق از خاطرات خودش و شهید آوینی و همراهانش تعریف کرد. او همچنین در ادامه گفت: ما از نابودی انقلاب نمی‌ترسیم ما از انحراف می‌ترسیم. خود جنگ باعث عقب‌ماندگی می‌شود.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: آوینی با اینکه در زمان جنگ حضور داشت بعد از اتمام این دوران سخت باز به همان مناطق رفت تا تصاویر جدیدی را خلق کند و به ثبت برساند. او به خوبی متوجه شده بود که در ارتباط با انقلاب اسلامی ما و همچنین جنگ مطالب زیادی در کتب درسی وجود ندارد. او فهمید که خودش باید برای ثبت این آثار دست به کار شود. تا کجا باید غفلت کنیم عملیات تفحص از سال ۷۰ انجام می‌شود در صورتی که جنگ تحمیلی سال ۱۳۶۷ به پایان رسیده بود. این سه سال به چه کاری مشغول بودیم.

وی در ادامه گفت: چرا شهید آوینی به فکه رفت؟ او می‌توانست تمام صحنه‌هایی را که در فیلم‌هایش لازم داشت بازسازی کند اما او حاضر نبود با دوربین مخاطب را گول بزند. سید بر سر دو راهی نماند و تکلیفش با خودش همواره روشن بود.

در پایان مراسم نیز رضا سلطان‌زاده آهنگساز آثار شهید آوینی به روی صحنه آمد و گفت:‌آن ذهنیتی که از موسیقی داشتم قبل از آشنایی با شهید آوینی چیزی شبیه به لوس‌آنجلس امروزی بود با دیدن وی نگاهم تغییر کرد اولین باری که آوینی را دیدم ۴ تا ۵ ساعت برایم حرف زد اما من هیچ چیز از حرف‌هایش متوجه نشدم و طالب‌زاده که به همراه او بود به من کمک می‌کرد تا متوجه خواسته‌های آوینی بشوم شهید آوینی مرا از یک دنیا به دنیای دیگری برد.

او گفت: هنری که تربیت نداشته باشد هنر نیست. همچنین موسیقی که تربیت نداشته باشد موسیقی نیست یکی از معروف‌ترین قطعه‌های روایت فتح را زمانی ساختم که متوجه شدم شهید آوینی به شهادت رسیده در آن زمان بود که تازه فهمیدم یتیم شدن در هنر به چه معناست.

قاسمی: آوینی فهمید خودش باید اقدام کند

وی در پایان با تاکید گفت: برخی ادعا می‌کنند که آثار آوینی فاقد موسیقی است اما دوست دارم از همین جا اعلام کنم که صدای مرتضی موسیقی تاثیرگذار تمام فیلم‌هایش است.

در پایان مراسم از سه قهرمان و سوژه اصلی که در آثار آوینی حضور داشتند تقدیر به عمل آمد.

حبیب والی‌نژاد، مهدی همایون‌فر، جهانگیر خسروشاهی، محمدحسین قدمی، محمدحسین مهدویان، برای تجلیل از خلبان وکیلی عنایت صحت «بلدچی آقامرتضی در سال‌های جنگ»‌ و سیدعلیرضا زرگر «توپچی سال‌های دفاع مقدس»، به روی صحنه آمدند.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false