چراغ سبز شورای امنیت به عربستان برای ادامه کشتار و ویرانی در یمن | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چراغ سبز شورای امنیت به عربستان برای ادامه کشتار و ویرانی در یمن

سه هفته بمباران بی وقفه تاسیسات زیربنایی و کشتار نتوانست مردم یمن را به زانو درآورد و عربستان برای مشروعیت بخشی به تجاوزات خود، سرانجام با نفوذ مالی خود بر اعضای تاثیرگذار شورای امنیت، آنها را وادار به تصویب قطعنامه دلخواهش کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، همانگونه که انتظار می رفت با توجه به تجارب تلخ گذشته درباره شورای امنیت و دیگر نهادهای بین المللی تحت سلطه غرب، شورای امنیت رسما به تجاوزات نظامی بی رحمانه عربستان و چند کشور عربی به یک کشور عربی دیگر یعنی یمن مشروعیت بخشید، قطعنامه ای که یمن را رسما تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار داد و تجهیز انقلابیون به سلاح را منع کرد، اما رسما به تجهیز شبه نظامیان و گروه های مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی و مزدوران عربستان چراغ سبز نشان داد.

عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده‌اند.

بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند. این در حالی است که پاکستان در ابتدا از آمادگی خود برای مشارکت در این جنگ خبر داده و ترکیه نیز اعلام کرده  بود که در حال بررسی شرکت در عملیات نظامی موسوم به طوفان قاطع است که بعدها آنکارا نیز خود را از دخالت در جنگ کنار کشید و خواستار راه حل سیاسی برای توقف جنگ در یمن شد. از سوی دیگر  تاکید صریح پارلمان پاکستان مبنی بر لزوم بی طرفی در این جنگ، شوک بزرگی به آل سعود وارد کرد.

از آغاز تجاوز عربستان به یمن بیش از دو هزار و پانصد نفر از شهروندان یمنی که بین آنها شمار زیادی زن و کودک دیده می‌شوند، به شهادت رسیده اند که با تداوم جنایات آل سعود همچنان بر آمار قربانیان بیگناه افزوده می شود.

این در حالی است که هزاران شهروند یمنی نیز به دلیل حملات بی وقفه ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی و تخریب منازلشان آواره شدند.این قطعنامه رسما به ادامه کشتار بیگناهان و ویرانی یمن در جنگ نابرابر سعودی ها و متحدانشان به این کشور مشروعیت بخشیده است.

حمایت از عبدربه منصور هادی و آن چه مشروعیت وی به عنوان رئیس جمهور یمن خوانده شده و تاکید بر ضرورت مبنا قرار گرفتن طرح عربستان و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن و حمایت از ادامه تجاوزات همه جانبه عربستان و کشورهای همسو به یمن و لزوم تبعیت تمام گروه های یمنی از جمله انصارالله از طرح یکسویه و جانبدارانه عربستان از مهمترین محورهای قطعنامه جدید شورای امنیت است.

درخواست از تمام طرف های یمنی برای حل اختلافات از طریق گفت و گو و مشورت البته بر اساس آن چه عبدربه منصور هادی مزدور عربستان می خواهد و برگزاری نشست گفت و گوها در ریاض از دیگر محورهای قطعنامه ۲۱۴۰ شورای امنیت است.

مهمترین پیام صدور قطعنامه عربستان و کشورهای عربی همسو علیه یمن، مشروعیت بخشی به جنگی است که از ششم فروردین تا کنون خسارت های سنگینی به تاسیسات زیربنایی یمن وارد کرده و بیش از دو هزار و پانصد شهید به جا گذاشته که بیشتر آنها زن و کودک بوده اند.

نادیده گرفته شدن فعالیت تروریست های تکفیری از جمله القاعده و داعش در یمن در قطعنامه شورای امنیت و بی اعتنایی به مبارزه انقلابیون به رهبری انصارالله با تروریست های تکفیری بار دیگر بر سرسپردگی تروریست ها به آل سعود و معیارهای دوگانه مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم مهر تایید می زند.

صدور این قطعنامه که کاملا بر ضد انقلابیون یمن به رهبری انصارالله است،‌حاشیه امنیت دلخواه گروه های تروریستی تکفیری در این کشور را فراهم می کند که این روزها در سایه حملات هوایی مستمر عربستان و متحدانش، نفس راحتی می کشند و در پس هر حمله هوایی، بلافاصله به مراکز دولتی و نظامی حمله ور شده و با یورش به زندان های یمن، توانسته اند صدها تروریست القاعده را فراری دهند، تروریست هایی که گفته می شود در کنار شبه نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن با انقلابیون می جنگند.

مثلا این قطعنامه سیطره تروریست ها بر شهر مهم المکلا و ادامه نبرد نیروهای مردمی برای سرکوب آنها را نادیده گرفته است.

همزمان با انتقاد شدید روسیه از قطعنامه شورای امنیت، نماینده فرانسه هم به بهره برداری تروریست های القاعده از شرایط موجود و ادامه حملات هوایی، زمینی و دریایی عربستان و متحدانش به یمن اذعان کرده است.

نماینده روسیه تاکید کرده است که شورای امنیت با تصویب این قطعنامه، منافع ملت یمن را در نظر نگرفته است.

البخیتی از اعضای جنبش انصارالله در واکنش به تصویب قطعنامه سعودی غربی ضد یمن تاکید کرده است ما به سلاح از خارج نیاز نداریم و قطعنامه اخیر شورای  امنیت هیچ تاثیری بر تصمیم گیری ما ندارد. نیازی به واکنش و پاسخ به هیچ قطعنامه بین المللی نداریم، زیرا این قطعنامه ها تاثیری در صحنه میدانی ندارد.

نگاهی به حملات جنگنده های سعودی و متحدانش به یمن که حتی خبرهایی از مشارکت هواپیماهای اسرائیلی هم منتشر شده است، نشان می دهد که آنها تخریب زیر ساخت ها و مراکز اقتصادی و حتی منازل مردم فقیرترین کشور همسایه عربستان را هدف قرار داده اند.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پیش از صدور چنین قطعنامه ای تاکید کرده بود این جنبش ترسی از قطعنامه های شورای امنیت ندارند و در صورتی که در تعارض با منافع و مصالح ملت یمن باشد، برای مقابله با آن کاملا آماده هستند.

الحوثی گفته بود برخی طرف های سیاسی در یمن که همسو با عربستان هستند، به نفع شبکه القاعده عمل می کنند،‌از جمله حزب الاصلاح برای تسلیم یک گردان کامل از ارتش به تروریست های القاعده در مارب تلاش کرده بود.

صدور این قطعنامه نشان دهنده بی اعتنایی شورای امنیت به ادامه کشتار بیگناهان در حملات جنگنده های سعودی و همچنین مانع تراشی سعودی ها در برابر امدادرسانی نهادهای بین المللی به مجروحان تجاوزات هوایی است.

این در حالی  است که سازمان دیده بان حقوق بشر با انتقاد از رژیم آل سعود تاکید کرده است در حملات هوایی مستمر عربستان و متحدانش به یمن، صدها غیر نظامی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.

این نهاد حقوق بشری از وخیم تر شدن  اوضاع  انسانی یمن به سبب اقدام عربستان و متحدانش در جلوگیری از ورود کمک های بشردوستانه به یمن ابراز نگرانی کرده است.
این موسسه به جنایت عربستان در اردوگاه المزرق در منطقه حرض در شمال یمن و کشتار وحشیانه آوارگان در حمله جنگنده های این رژیم هم اشاره کرده است که این جنایات مورد بی اعتنایی شورای امنیت قرار گرفته است.

استفاده جنگ افروزان سعودی از بمب های خوشه ای در حمله به مناطق مختلف یمن هم با بی اعتنایی آشکار شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شده است.

نکته دیگر شباهت قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت علیه ملت فلسطین، ملت لبنان و ملت یمن است، شورای امنیت در جنگ هایی که رژیم صهیونیستی علیه لبنان و نوار غزه به راه انداخته بود، نه تنها اقدامی برای توقف تجاوزات این رژیم انجام نداد که در عمل با کشتار مردم بیگناه غزه و جنوب لبنان و تخریب گسترده زیر ساخت ها و اماکن مسکونی همراهی نشان داد، در خصوص یمن هم وضع این گونه است، عربستان و متحدانش از سه هفته پیش، تاسیسات زیربنایی و مناطق مسکونی یمن را آماج حملات جنگنده ها، توپخانه ها و کشتی های جنگی خود قرار می دهند و شورای امنیت نه تنهایی به وظیفه قانونی خود برای توقف این جنگ افروزی غیر قانونی عمل نکرد، بلکه هنگامی که جنگ افروزان سعودی در رسیدن به اهداف خود طی سه هفته بمباران شدید مناطق مختلف یمن ناکام ماندند، به قطعنامه کاملا جانبدارانه و یکسویه ای که متجاوزان به یمن ارائه کردند، رای مثبت داد تا سریال توطئه منطقه ای و بین المللی علیه ملت یمن با این قطعنامه ظالمانه تکمیل شود و بار دیگر این حقیقت برای افکارعمومی جهان اثبات شود که شورای امنیت که قرار بود نهادی برای حفظ امنیت و ثبات در جهان و جلوگیری از کشتار و ویرانی باشد، عملا به نهادی برای مشروعیت بخشی به جنگ و کشتار و ویرانی تبدیل شده است و این که این نهاد و دیگر نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد و کمیته حقوق بشر و نهادهای دیگر به ابزاری برای اجرای طرح ها و اهداف آمریکا و مزدوران منطقه ای اش و ابزاری برای اعمال فشار و تهدید و تحریم کشورهای مستقل و مخالف سیاست های سلطه جویانه آمریکا و اشغالگری و تجاوزگری رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

حتی اگر این احتمال را در نظر بگیریم که عربستان در این جنگ نابرابر بتواند پس از ویرانی کامل یمن، مزدور خود، عبدربه منصور هادی را به قدرت برگرداند، آیا واقعا سعودی ها به فقر و محرومیت ملت یمن پایان خواهند داد،‌آیا از درآمدهای سرشار نفتی خود، تاسیسات زیربنایی ویران شده در حملات جنگنده های خود را بازسازی خواهند کرد؟

آل سعود به بهانه حمایت از مردم و آن چه مشروعیت عبدربه منصور هادی می خواند، بیش از سه هفته است که جنگ ویرانگری را علیه یمن به راه انداخته و با تصویب قطعنامه دلخواهشان در شورای امنیت، عملا و رسما مجوز ادامه ویرانی و کشتار در فقیرترین کشور عربی همسایه خود را هم دریافت کرده اند، پول ها و هزینه های این جنگ در این سه هفته به گفته عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب می توانست یمن را به طور کامل از نو ساخته و برای بیش از پنج میلیون بیکار یمنی شغل ایجاد کند.

تصویب این قطعنامه یکسویه و یکجانبه علیه یمن در حالی است که مدت خیلی زیادی از مخالفت شورای امنیت با پیش نویس قطعنامه ای برای پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی(اراضی ۱۹۶۷) نگذشته است، مقایسه تصویب این قطعنامه و عدم تصویب قطعنامه ضد اشغالگری رژیم صهیونیستی بار دیگر بر این حقیقت که نهادهای بین المللی همچون شورای امنیت صرفا ابزاری در خدمت آمریکا و رژیم صهیونیستی است و دروغ بودن ادعاهای آل سعود مبنی بر حمایت از ملت های عرب،‌مهر تایید می زند.

تصویب قطعنامه علیه یمن در شورای امنیت در حالی است که به گفته منابع یمنی از ابتدای جنگ عربستان و کشورهای عربی همسو علیه کشور عربی یمن، حدود شش هزار نفر شهید و زخمی شدند، با این حال عربستان علاوه بر جنگ نظامی،‌جنگ رسانه ای و  تبلیغاتی تمام عیاری هم برای نشان دادن تصویر یک ناجی از خود برای ملت یمن و توجیه جنایات خود به نام حمایت از مردم این کشور به راه انداخته است. سخنگوی ائتلاف جنگ افروزان مدعی شده است تصویب این قطعنامه پیروزی ملت یمن است.

از ابتدای تجاوزات سعودی ها به یمن  تا کنون، دو هزار و ۵۷۱ یمنی شهید و ‌سه هزار و ۸۹۷ نفر زخمی شده  اند، انفجار شش مخزن سوخت،‌تخریب ۱۲۰۰ تاسیسات غیرنظامی و ۷۲ ساختمان آموزشی، دو هزار و ۲۶۵ باب منزل مسکونی، آواره شدن ۴۰ هزار خانواده به مناطق امن از دیگر نتایج و پیامدهای این جنگ نابرابر بوده است، با این حال این تجاوزات تروریستی وحشیانه در تحقق اهداف متجاوزات شکست خورده است و پیشروی نیروهای مردمی و ارتش یمن به سمت مناطقی که در اشغال شبه نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی و شبکه تروریستی القاعده است،‌با وجود حملات شدید جنگنده های سعودی همچنان ادامه دارد.

صدور این قطعنامه در حالی است که جنبش انصارالله یمن تاکید کرده است این قطعنامه ظالمانه هرگز ملت یمن را از تکمیل انقلاب خود و نابودی القاعده باز نخواهد داشت و نیروهای انقلابی نیازی به سلاح خارج ندارند و این قطعنامه تاثیری بر آنها نخواهد گذاشت.

تصویب این قطعنامه ناعادلانه از سوی شورای امنیت علاوه بر اینکه نشان داد شورای امنیت و دیگر نهادهای جهانی هرگز در راستای منافع ملت ها و مقابله با اشغالگری و تجاوزگری قدرت های سلطه گر عمل نمی کنند، انگیزه سعودی های متجاوز و کشورهای عربی همسو با آنها را برای ادامه انتقام جویی از مردم یمن به سبب مخالفت با سلطه گری آل سعود بر یمن افزایش داده و به جای تشویق طرف های یمنی به گفت و گو برای حل بحران، سبب تقویت گروه های شبه نظامی و مسلح همسو با عربستان و تشدید درگیری ها و ناامنی در یمن و کشیده شدن این کشور به سوی سرنوشتی نامعلوم خواهد شد.

منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false