×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اوباما خطاب‌به العبادی:داعش دشمن‌مشترک ماست

رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از دیدار با نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که واشنگتن ۲۰۰ میلیون دلار به بغداد کمک بشردوستانه می‌کند و این کمک خرج کسانی می‌شود که در پی حملات داعش آواره شده‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق پیش از سفر خود به واشنگتن گفته بود، خواستار کمک نظامی و تسلیحاتی بیشتر آمریکاست اما کاخ سفید اعلام کرده که العبادی درخواست مشخصی در خصوص کمک نظامی مطرح نکرده است.

 

سران دو کشور که بعد از دیدارشان و در حضور خبرنگاران صحبت می‌کردند، به چند سوال هم جواب دادند اما اوباما پاسخ مشخصی به این سوال که آیا آمریکا به عراق تجهیزات پیشرفته نظامی خواهد داد، نداد. وی گفت: فکر می‌کنم علت برگزاری این دیدار این است که اطمینان حاصل کنیم که با هماهنگی‌های لازم، نیروهای امنیتی عراق در موضعی قرار دارند که در مأموریت مشترک موفق شوند.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر عراق هر دو بر این موضوع تاکید کردند که داعش دشمن مشترک دو کشور است.

 

اوباما گفت که درباره حضور ایران در عراق هم با العبادی مفصل صحبت کرده است. وی افزود: انتظار نزدیکی ایران و عراق وجود داشته است زیرا این دو همسایه هستند. همچنین این واقعیت که اکثریت مردم عراق شیعه هستند هم آن‌ها را تحت تاثیر ایران قرار می‌دهد و هم روابطشان را نزدیک‌تر می‌کند.

 

وی افزود: به نظر من، همان‌طور که در گذشته گفتم و اکنون هم تکرار خواهم کرد، ما از ایران انتظار داریم که به عنوان همسایه نزدیک، روابط مهمی با عراق داشته باشد.

 

اوباما تصریح کرد: زمانی که داعش در حال پیشروی بود و دولت عراق در حال سازماندهی، سامان دادن به مبارزان کاری قابل قبول برای محافظت از بغداد و نقاط حساس دیگر بود.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا دولت عراق را دولتی دموکراتیک خواند و گفت هرگونه کمک خارجی به جنگ علیه داعش در عراق باید از طریق دولت این کشور عملی شود و تنها در این صورت است که می توان استقلال عراق را به رسمیت شناخت.

 

اوباما اضافه کرد: افرادی که در عراق سلاح در اختیار دارند و توانایی به کارگیری قدرت را برای دفاع از کشورشان دارند، باید تحت نظارت دولت واحد بغداد عمل کنند.

 

وی تصریح کرد: مواضع روشن العبادی هم در داخل عراق و هم برای جامعه جهانی مبنی بر این است که همه نیروهایی که در عراق می‌جنگند تحت کنترل دولت عراق باشند. موضوع مهم دیگر این است که این نگرش در میان طیف وسیعی از احزاب سیاسی داخل عراق وجود دارد و آیت‌الله سیستانی نیز اخیرا این موضع را بیان کرده است. این یک پیام روشن است که در نهایت عراق کنترل بر سرنوشت خود را در دست دارد.

 

به گزارش بی.بی.سی، نخست‌وزیر عراق هم ضمن تشکر از کشورهایی که در مبارزه علیه داعش با عراق همکاری می‌کنند، گفت که عراق اجازه تجاوز به خاک و تمامیت ارضی‌ خود را به هیچ کشوری نمی‌دهد.

 

اوباما نیز با تقدیر از تکثرگرایی دولت عراق گفت، تا زمانی که تمام طرف های درگیر در این مقابله، شیعه، سنی، کرد و دیگرانی که در عراق هستند، متوجه نباشند که دولت عراق همه گروه‌ها را در تصمیم گیری‌هایش لحاظ می‌کند، هیچ کدام از کمک‌های آمریکا نتیجه نخواهد داشت.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false