×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
گزارش کامل ۷۷ روز دریانوردی ناوگروه ۳۳ ارتش

پس از ۷۷ روز دریانوردی ناوگروه اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی سی‌وسوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن شهید دریابان نقدی و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس عصر امروز هجدهم فروردین ماه به ماموریت خود پایان داد و در بندعباس پهلو گرفت.

به گزارش "چغادک نیوز"، ناوگروه اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی سی‌وسوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن شهید دریابان نقدی و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس است که به منظور تأمین امنیت کشتی‌های داخلی و خارجی در آب‌های آزاد و آموزش دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر مأموریت خود را از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته آغاز کرده بود، امروز به سواحل کشورمان بازگشت و در بندرعباس پهلو گرفت.

ناوهای بندرعباس و نقدی در طی این ۷۷ روز ماموریت خود حدود ۹۸۷۰ مایل (بیش از ۱۸ هزار کیلومتر) را دریانوردی کردند.

این ناوگروه در جریان ماموریت خود ۷۸۲ شناور تجاری، ۲۹ شناور نظامی و ۵ هواپیمای نظامی را شناسایی و رهگیری کرد. همچنین با ۲۰ فروند کشتی نفتکش نیز ارتباط برقرار کرده که از اقدامات ناوگروه ایرانی تشکر کردند.

یکی از نکات مهم این ناوگروه همراه داشتن ۱۷۵ دانشجو دانشگاه دریایی نوشهر بود که ۵۶ روز دوره آموزشی (۴۹ روز اصلی و ۷ روز رزور) خود را به صورت تئوری و عملی گذراندند.

این ناوگروه همچنین در طول ماموریت خود در کشورهای سریلانکا، اندونزی و هند پهلو گرفت.

در این گزارش اقدامات صورت گرفته توسط ناوگروه ۳۳ نداجا طی ۷۷ روز ماموریت خود در آبهای آزاد را مشاهد می‌کنید:

* نجات ۲ فروند نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی

ناوگروه ۳۳ قبل از ورود به اقیانوس آرام و در حین گشت آموزشی توانست ۲ فروند نفتکش ایرانی را در محدوده خلیج عدن از چنگ دزدان دریایی نجات دهد.

در همین راستا پنج فروند از قایق‌های تندرو دزدان دریایی در محدوده خلیج عدن به کشتی نفتکش ایرانی نزدیک شده و قصد تعرض به این نفتکش را داشتند که عکس‌العمل سریع تیم اسکورت نداجا و حضور به موقع ناوگروه سی و سوم، دزدان دریایی مجبور به فرار شدند. سه روز قبل نیز در موقعیت ۷۵ مایلی جنوب شرق موکلا یمن، چهار فروند قایق دزدان دریایی به یکی دیگر از نفتکش‌های ایرانی حمله کرده بود که با آتش پرحجم ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش، دزدان دریایی متواری شدند.

* ناوهای ایرانی در بندر کلمبو پهلو گرفتند

ناو گروه ۳۳ نداجا، صبح روز بیستم بهمن‌ماه به بندر کلمبو واقع در سریلانکا رسید و پهلو گرفت.

حسین ابراهیمی سرپرست سفارت ایران و سرهنگ ابراهیم روحانی وابسته نظامی کشورمان در سریلانکا به همراه برخی از فرماندهان نیروی دریایی سریلانکا از این ناوگروه استقبال کردند.

این ناوگروه پس از طی حدود ۵ هزار کیلومتر در شمال اقیانوس هند تا بندر‌ کلمبو در سریلانکا توانست بیش از ۱۲۰ واحد نظامی و غیرنظامی را از طریق شنود، رهگیری الکترونیکی و دیده‌بان بصری رهگیری و شناسایی کند.

پیش از این ۲ بار دیگر ناوگروه‌های بیست‌و چهارم و بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در سریلانکا حاضر شده‌ بودند.

* حضور ناوگروه ارتش در سریلانکا نشانگر سطح بالای روابط دفاعی ما با این کشور است

سرهنگ ابراهیم روحانی وابسته نظامی ایران در سریلانکا با اشاره به حضور سی و سومین ناوگروه ارتش در بندر کلمبو، اظهار داشت: حضور ناوگروه‌های ارتش در کشورهای خارجی خصوصا حوزه آبی اقیانوس هند بسیار مهم است.

وی افزود:‌ از آنجا که تمام دشمنان تلاش دارند ما را منزوی کنند و قدرت دفاعی نیروهای مسلح ما را کم جلوه دهند حضور این ناوگروه ارتش بیانگر قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خارج از آب‌های کشورمان است. به ویژه در منطقه‌ای که همه دشمنان و رقبای ما حضور دارند.

روحانی تاکید کرد: منطقه اقیانوس هند محل حضور قدرت‌های بزرگ و ناوگان‌های قدرتمند است و حضور این ناوگروه نشاندهنده این است که ما در این عرصه هم فعال و قدرتمند هستیم.

وابسته نظامی ایران در سریلانکا خاطرنشان کرد: ما روابط خوبی با کشور سریلانکا داریم و تاریخ روابط دو کشور هم بیانگر ارتباطی خوب و در سطح بالا است.

وی با بیان اینکه در مدت حضورش در سریلانکا این دومین ناوگروه ارتش است که به بندر کلمبو آمده، گفت: پیش از این ناوگروه بیست و هشتم به همراه زیردریایی یونس به این بندر آمده بود لذا حضور ناوگروه‌های ارتش در سریلانکا نشانگر سطح خوب روابط دفاعی ما با این کشور است و نیروی دریایی سریلانکا نیز استقبال خوبی از این ناوگروه داشته است.

روحانی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که با فرماندهان عالیرتبه کشور سریلانکا داشته‌ایم همه آنها به قدرت بالای دفاعی و نظامی ایران اذعان داشتند و همیشه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک الگوی دفاعی که در مقابل دشمنان بزرگ ایستاده دانسته‌اند. چرا که این کشور هم به نوعی زیر فشارهای برخی قدرت‌های بزرگ است لذا ما نقاط اشتراکی با این کشور داریم و همین امر باعث شده روابط خوبی داشته باشیم.

* تبادل آموزش و اطلاعات در بازدیدهای متقابل نیروهای دریایی ایران و سریلانکا

ناخدا محمدرضا احمدی کرمانشاهی فرمانده ناوگروه سی‌وسوم نیروی دریایی ارتش نیز، با بیان اینکه محوریت ماموریت این ناوگروه، آموزشی است، گفت: آموزش مبتنی بر عمل تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه امام خمینی نوشهر را در این ناوگروه دنبال می‌کنیم و دانشجویان در طول این سفر با فرهنگ دریایی و دریانوردی‌های طولانی مدت با مسافت زیاد و اقیانوس آشنا می‌شدند.

فرمانده ناوگروه سی‌وسوم نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: دانشجویان آموزش‌های تئوری که در دانشگاه دیده‌اند را در این دوره کارورزی عملا انجام می‌دهند.

احمدی کرمانشاهی خاطرنشان کرد: این سفر حدود ۲ هفته تا رسیدن به بندر کلمبو به طول انجامید واین ناوگروه ۵ هزار کیلومتر به طور مستمر دریانوردی داشته و آموزش‌های پیش‌بینی شده را انجام داده است.

وی با بیان اینکه کشور سریلانکا در حاشیه شمالی اقیانوس هند قرار دارد، اظهار داشت: در طول مسیری که برای کارورزی دانشجویان پیش‌بینی کردیم، سریلانکا و بندر کلمبو با توجه به روابط خوب ۲ کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی داریم انتخاب شد.

فرمانده ناوگروه سی‌وسوم نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: این بازدیدهای متقابل باعث تبادل آموزش و اطلاعات بین ۲ کشور می‌شود و از سوی دیگر اطلاع از توانمندی‌های نظامی ۲ کشور در بازدیدهایی که با محوریت آموزش دانشجویان پیش‌بینی شده انجام می‌شود.

* دیدار با فرمانده نیروی دریاییسریلانکا و ژنرال «نامایاکارا» فرمانده ناوگان غرب این کشور

فرماندهان و مسئولان ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه حضور خود در بندر کلمبو سریلانکا، با ژنرال «جایانتا پررا» فرمانده نیروی دریایی این کشور و نیز ژنرال «نامایاکارا» فرمانده ناوگان غرب سریلانکا دیدار کردند.

ناخدا محمدرضا کرمانشاهی فرمانده ناوگروه سی و سوم نداجا در این دو دیدار ضمن تشکر از میهمان‌نوازی نیروی دریایی سریلانکا و ابلاغ سلام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را گرم و صمیمی توصیف کرد و گفت: ایران و سریلانکا همیشه در حوزه‌های سیاسی و نظامی روابط خوب و دوستانه‌ای داشتند و ما نیز در همین راستا برای تقویت و توسعه این روابط اهتمام ویژه داریم.

فرمانده ناوگروه سی و سوم نداجا اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب توانست در حوزه نیروهای مسلح به خصوص نیروی دریایی بدون وابستگی به بیگانگان در حوزه‌های تربیت و آموزش نیروی انسانی به صورت مستقل عمل کرده به گونه‌ای که امروز پرسنل این نیرو مانند دیگر نیروهای مسلح کشورمان در داخل آموزش می‌بینند.

ناخدا کرمانشاهی تصریح کرد: علاوه بر حوزه نیروی انسانی ما در زمینه تعمیر، نگهداری، طراحی و ساخت تجهیزات نظامی از جمله شناورهای سنگی و حتی زیردریایی خودکفا هستیم و هیچ وابستگی به خارج نداریم.

وی با بیان اینکه ما همواره تاکید ویژه‌ای برای حضور ناوگروه‌های خود در کشور سریلانکا و بندر کلمبو داریم افزود: این ناوگروه به دلیل حضور دانشجویان نیروی دریایی یک ناوگروه عملیاتی و آموزشی است و بنده خودم نیز در اوایل دهه ۸۰ میلادی دو بار برای طی دوره کارآموزی با ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران به این بندر آمده‌ام.

فرمانده ناوگروه سی و سوم نداجا تصریح کرد: نیروهای مسلح ما به ویژه نیروی دریایی ارتش با حضور در ۸ سال جنگ تحمیلی که در تعریف ملت ما دفاع مقدس نامیده می‌شود، تجارب نظامی خوبی کسب کرد و ما آماده‌ایم این تجربیات را در حوزه‌های آموزشی و نظامی در اختیار کشور سریلانکا قرار دهیم.

ناخدا کرمانشاهی همچنین با اشاره به فعالیت موفق و چشم‌گیر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی در نوشهر اظهار داشت: ما آمادگی پذیرش دانشجو از سریلانکا و دیگر کشورهای دوست و برادر را در سطوح دوره عالی و دانشکده جنگ داریم.

در این دو دیدار فرماندهان و مسئولان ناوگروه سی و سوم نداجا از جمله ناخدا رزاقی فرمانده ناو لجستیک بندرعباس، ناخدا حسین‌پور فرمانده ناو موشک‌انداز نقدی و سرهنگ ابراهیم روحانی وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا نیز حضور داشتند.

* فرمانده نیروی دریایی سریلانکا: حضور ناوگروه ایرانی در کلمبو موجب تقویت روابط دو کشور می‌شود

ژنرال جایانتا پررا فرمانده نیروی دریایی ارتش سریلانکا در دیدار با فرماندهان و مسئولان ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ناخدا محمدرضا کرمانشاهی فرمانده این ناوگروه ضمن خوشامدگویی به آنها اظهار داشت: علاقه ما به جمهوری اسلامی ایران نه تنها در حوزه نظامی بلکه در زمینه‌های سیاسی نیز بوده و رئیس‌جمهور ما نیز بارها بر این علاقه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرده است.

ژنرال پررا با بیان اینکه ایران و سریلانکا در گذشته نیز روابط خوبی با یکدیگر داشتند سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش به بندر کلمبو را در همین راستا دانست و بر تقویت این روابط تاکید کرد.

وی افزود: کشور ما نیز سال‌ها درگیر جنگ بوده و ما در این خصوص تجارب زیادی داریم که می‌توانیم آن را با جمهوری اسلامی ایران در میان بگذاریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش سریلانکا همچنین از نوع ماموریت ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد و همچنین نحوه انجام این ماموریت‌ها سوال کرد که ناخدا کرمانشاهی فرمانده ناوگروه سی و سوم توضیحاتی یکی از اهداف این ناوگروه‌ها را موضوع آموزشی برای دانشجویان و نیز حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد عنوان کرد.

ژنرال پررا همچنین با ابراز خشنودی مجدد از حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در بندر کلمبو اظهار داشت: ما آماده‌ایم تا همه شرایط را برای رفاه و آسایش این ناوگروه در بندر کلمبو فراهم کنیم.

بنا بر این گزارش ژنرال جایانتا پررا سی و هشتمین فرمانده نیروی دریایی ارتش سریلانکا از سال ۱۹۵۰ است.

* فرمانده ناوگان غرب سریلانکا: به دنبال تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم

ژنرال نامایاکارافرمانده ناوگان غرب نیروی دریایی سریلانکا در دیدار مسئولان و فرماندهان ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش ضمن استقبال گرم از حضور ناوگروه عملیاتی- آموزشی نیروی دریایی ارتش در این کشور آن را در راستای تقویت روابط ایران و سریلانکا در همه حوزه‌ها خصوصا در زمینه نظامی ارزیابی کرد و گفت: ما علاقمندیم تا این روابط هرچه بیشتر و مستحکم‌تر شود.

وی با بیان اینکه کشور ما نیز مانند جمهوری اسلامی ایران یک جنگ طولانی را تجربه کرده است افزود: این تبادل آموزش و تجربیات دو کشور در حوزه‌های دفاعی می‌تواند بسیار ارزشند باشد.

فرمانده ناوگان غرب سریلانکا با اشاره به سفر گذشته خود به تهران خاطرنشان کرد: این سفر برای من بسیار جالب بود و در آن با موضوعات و تجربیات بسیار خوبی آشنا شدم.

ژنرال نامایاکارا جمهوری اسلامی ایران را یک کشور دوست برای سریلانکا عنوان کرد و افزود: رئیس‌جمهور ما نیز در گذشته هم با رهبر جمهوری اسلامی ایران و هم با روسای جمهور شما ملاقات داشته و این نشان می‌دهد روابط دو کشور تنها در حوزه‌های نظامی نبوده و در همه ابعاد سیاسی گسترش یافته است.

وی اقیانوس هند را یک منطقه مهم عنوان کرد و افزود: حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا در جهت تقویت روابط دو کشور است و ما در همین رابطه مشتاق توسعه این روابط هستیم.

بنا بر این گزارش ژنرال نامایاکارا چهل و چهارمین فرمانده ناورگروه غرب سریلانکا از سال ۱۹۸۵ است.

* حضور دانشجویان نداجا در جامعه المصطفی سریلانکا/ بزرگداشت ٢٢ بهمن در ناوگروه سی و سوم ارتش

مراسم بزرگداشت ٢٢ بهمن، سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در سریلانکا و با حضور دانشجویان، فرماندهان و پرسنل ناوگروه سی و سوم نداجا برگزار شد.

اعضای این ناوگروه طی مراسمی بر روی ناو لجستیک بندرعباس و ناو موشک انداز نقدی، ضمن بزرگداشت این روز، فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر دادند.

همچنین تعدادی از دانشجویان و فرماندهان این ناوگروه، با حضور در محل جامعه المصطفی سریلانکا، در مراسمی که از سوی این مرکز به مناسبت ٢٢ بهمن برگزار شد شرکت کردند.
علاوه بر دانشجویان، پرسنل و فرماندهان ناوگروه ارتش، سرهنگ ابراهیم روحانی وابسته نظامی ایران در سریلانکا، حسین خانی سرپرست سفارت ایران در این کشور و حجت الاسلام سید حمیدرضا حقیقی رئیس مرکز جامعه المصطفی در کلمبو نیز حضور داشتند.
حجت الاسلام حقیقی در این مراسم ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان و پرسنل ناوگروه سی و سوم، حضور این ناوگروه در سریلانکا را در جهت تقویت روابط دو کشور، موثر عنوان کرد.

حجت الاسلام محمدرضا کشاورز نماینده عقیدتی سیاسی ارتش در ناوگروه سی و سوم نداجا نیز طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از مهمان نوازی مردم سریلانکا، به موضوع پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی که به استقلال و پیشرفت ملت ایران ختم شد، ملتهای آزاده جهان نیز با الگوگیری از جامعه اسلامی ایران فهمیدند که راه تعالی و پیشرفت در استقلال و عدم وابستگی به استعمارگران است.

مرکز جامعه المصطفی از سال ١٣٨٠ کار خود را به صورت غیررسمی در سریلانکا آغاز کرد و از سال ٢٠١٢ میلادی نیز با اخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش عالی سریلانکا و تاسیس دانشگاه در شهر کلمبو به تربیت طلاب و علاقمندان به علوم انسانی و اسلامی در سریلانکا می پردازد.

* فرمانده و دانشجویان ناوگروه نداجا از دانشگاه نیروی دریایی سریلانکا بازدید کردند

فرمانده ناوگروه سی وسوم نیروی دریایی ارتش بهمراه دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر از دانشگاه نیروی دریایی ارتش سریلانکا بازدید کردند.

دانشگاه نیروی دریایی سریلانکا در ۳۰۰ کیلومتری بندر کلمبو واقع شده و دانشجویان ایرانی با حضور در این دانشگاه از نزدیک با سیستم آموزشی این کشور آشنا شدند.
اعضای ناوگروه سی وسوم نداجا و دانشجویان دانشگاه دریایی نوشهر همچنین ضیافت شام را میهمان سفارت ایرن در سریلانکا بودند که در این مراسم سرهنگ روحانی وابسته ایران در سریلانکا، حجت الاسلام حقیقی رئیس جامعه المصطفی و ابراهیم خانی سرپرست سفارت نیز حضور داشتند.

* ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش سریلانکا را ترک کرد/حرکت بسوی اندونزی

ناوگروه سی و سوم صبح روز بیست و سوم بهمن ماه پس از ۳ روز پهلوگیری در بندر کلمبو واقع در سریلانکا، این بندر را ترک کرد.

این ناوگروه پس از ترک سریلانکا مسیر خود را به سمت اندونزی ادامه داد.

* ناوگروه سی‌وسوم ارتش وارد نیمکره جنوبی زمین شد/ عبور از خط استوا

ناوگروه ارتش با عبور از خط استوا وارد نیمکره جنوبی زمین شد و راه خود را به سمت سواحل اندونزی دنبال کرد.

پیش از این نیز ناوگروه‌ بیست و چهارم متشکل از ناو رزمی سبلان و ناو پشتیبانی خارک و ناوگروه سی‌ام متشکل از ناو رزمی الوندو ناو پشتیبانی بوشهر از خط استوا عبور کرده بودند.

* حضور ناوگروه ایران در جاکارتا بعد از ربع قرن

ناو گروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش، صبح هشتم اسفندماه به آبهای اندونزی رسید و به مدت ۴ روز در بندر«تانجونگ پریوک» جاکارتا پهلو گرفت.

در مراسم استقبال رسمی از این ناوگروه، اعضای سفارت ایران در اندونزی، وابستگان نظامی ایران در این کشور و مسئولان ارتش اندونزی حضور داشتند.

آخرین باری که پیش از این ناوگروهی از جمهوری اسلامی ایران در بندر جاکارتا پهلو گرفته بود مربوط می‌شود به سال ۱۳۶۹ و با این حساب حدود ربع قرن از حضور ناوگان دریایی ایران در اندونزی می‌گذرد.

اندونزی کشوری در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه و یک مجمع‌الجزایر متشکل از ۱۷،۵۰۸ جزیره و ۳۳ استان است و پایتخت آن شهر جاکارتا است.

اندونزی جمعیتی حدود ۲۳۸ میلیون نفردارد، پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیاست و نظام سیاسی این کشور جمهوری با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است.

شهر جاکارتا در غرب جزیره جاوه، در سواحل شمالی، در کنار خلیج جاکارتا و دریای جاوه، قرار دارد. این شهر در دشت واقع شده‌ و ارتفاعاتی با فاصله بسیار، در جنوب آن امتداد دارد.

*ایرانیان در جاکارتا احساس غرور کردند/ بازدید خانواده‌های ایرانی از ناوگروه ۳۳ در اندونزی

در سومین روز از حضور ناوگروه سی و سوم اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی نیروی دریایی ارتش در بندر تانجوک پریوک شهر جاکارتای اندونزی جمعی از خانواده‌های ایرانی مقیم این کشور برای بازدید از این ناوگروه روی یگان‌های شناوری ایران حاضر شدند.

ایرانیان مقیم اندونزی ابتدا با حضور بر روی ناوشکن موشک‌انداز شهید دریابان نقدی ضمن دیدار با فرماندهان، دانشجویان و پرسنل این ناوشکن از برخی اماکن آن نظیر باشگاه افسران، پل فرماندهی، دک پرچم و … بازدید کردند.

همچنین ناخدا سوم حسین‌پور فرمانده این یگان با حضور در جمع ایرانیان مقیم اندونزی ضمن معرفی ناو نقدی به برخی خصوصیات سفر ناوگروه سی و سوم و ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد و نیز خاطراتی از ناوگروه‌های قبلی و مقابله با دزدان دریایی پرداخت.

ایرانیان مقیم جاکارتا سپس بر روی ناو لجستیک بندرعباس حاضر شده و از برخی اماکن این ناو نیز بازدید کردند.

ایرانیان مقیم اندونزی که اکثر قریب به اتفاق آنها برای اولین بار بر روی شناور نظامی حاضر می‌شدند سپس ضمن دیدار با فرماندهان و پرسنل حاضر بر روی این ناو در جریان جزئیات ماموریت این یگان قرار گرفتند و ناوسروان علی خزاعی فرمانده دوم ناو بندرعباس ضمن خوشامدگویی به ایرانیان مقیم اندونزی پیام ناوگروه سی و سوم را صلح و دوستی با کشورها و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد عنوان کرد.

یکی از بازدیدکنندگان با بیان اینکه حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در اندونزی برای ما غرورآفرین بود گفت: ما تا پیش از این ناوهای جنگی را در فیلم‌ها دیده بودیم اما اینکه امروز توانستیم در یک کشور بیگانه بر روی ناوهای جنگی کشور خودمان حاضر شویم بسیار غرورانگیز بود.

یکی دیگر از این بازدیدکنندگان اظهار داشت: من خودم یک مادر هستم و اینکه می‌بینم پرسنل این ناوگروه و دانشجویان حاضر در آن که اکثرا جوان هستند این مدت طولانی را دور از خانواده‌های خود برای حفظ امنیت ما در آب‌های آزاد به سر می‌برند. احساس افتخار می‌کنم و امیدوارم این ناوگروه درادامه ماموریت خود نیز موفق باشد.

ایرانیان مقیم اندونزی سپس در اماکن مختلف ناو عکس یادگاری گرفته و برای موفقیت و پیشرفت نیروهای مسلح کشورمان خصوصا نیروی دریایی ارتش دعا کردند.

* فرماندهان ناوگروه ارتش با معاون عملیات ناوگان غرب اندونزی و شهردار جاکارتای شمالی دیدار کردند

در چهارمین روز حضور ناوگروه سی و سوم ارتش در بندر جاکارتای اندونزی، فرماندهان و مسئولین این ناوگروه با معاون عملیات ناوگان دریایی غرب اندونزی دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار در مقر فرماندهی ناوگان دریایی غرب اندونزی صورت گرفت و طرفین پیرامون توانمندی‌های نظامی و آموزشی خود گفت‌وگو کردند.

ناخدا محمدرضا کرمانشاهی فرمانده ناوگروه سی و سوم نداجا در این دیدار ضمن تشکر از میهمان‌نوازی نیروی دریایی اندونزی و ابلاغ سلام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را گرم و صمیمی توصیف کرد.

فرمانده ناوگروه سی و سوم نداجا گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب توانست در حوزه نیروهای مسلح به خصوص نیروی دریایی بدون وابستگی به بیگانگان در حوزه‌های تربیت و آموزش نیروی انسانی به صورت مستقل عمل کرده به گونه‌ای که امروز پرسنل این نیرو مانند دیگر نیروهای مسلح کشورمان در داخل آموزش می‌بینند.

ناخدا کرمانشاهی تاکید کرد: علاوه بر حوزه نیروی انسانی ما در زمینه تعمیر، نگهداری، طراحی و ساخت تجهیزات نظامی از جمله شناورهای سنگی و حتی زیردریایی خودکفا هستیم و هیچ وابستگی به خارج نداریم.

فرماندهان ناوگروه سی و سوم همچنین در ادامه حضور خود در کشور اندونزی با شهردار جاکارتای شمالی دیدار کردند.

در این دیدار مسئولین ناوگروه سی و سوم ضمن بازدید از مناطق مختلف جاکارتا با آداب و رسوم کشور اندونزی آشنا شدند.

فرمانده ناوگروه سی و سوم نداجا در این دیدار نکاتی را پیرامون ۸ سال دفاع مقدس و توانمندی متخصصین بومی کشورمان در تجهیز نیروی دریایی ارتش بیان کرد.

همچنین این ناوگروه که بیش از ۱۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر نیز در آن حضور دارند در مسیر حضور در اندونزی از خط استوا گذشت و وارد نیم‌کره جنوبی زمین شد.

*فرماندهان و دانشجویان ناوگروه ۳۳ از شناور لجستیک آب-خاکی اندونزی بازدید کردند

فرماندهان و بخشی از دانشجویان ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در چهارمین روز حضور خود در بندر جاکارتا از شناور لجستیک آب-خاکی(LPD) اندونزی، بازدید کردند.

در این بازدید فرماندهان و دانشجویان ایرانی از محل‌های مختلف شناور لجستیک «باندا آچه» بازدید و با قسمـت‌های مختلف آن مانند پل فرماندهی، باشگاه و بخش تسلیحات زرهی آشنا شدند.

شناور لجستیک آب-خاکی «باندا آچه» یک شناور بزرگ برای عملیاتهای ترابری دریایی است و قابلیت حمل ۳ بالگرد را دارد.

سربازان این شناور بزرگ اندونزیایی در زمان حضور هیأت ایرانی به اجرای نمایش‌های مختلف نظامی خود پرداختند.

*عکس یادگاری توریست‌های آمریکایی با ناوهای ایرانی در جاکارتا

توریست‌‌های کشتی تفریحی هلند-آمریکا با اشتیاق در مقابل ناوهای ایرانی در بندر جاکارتا آمدند و عکس یادگاری گرفتند.

در زمان حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش در بندر جاکارتا یک ناوشکن آمریکایی کلاس «آرلی برگ» با شماره DDG102 به همراه یک ناو جنگی استرالیایی نیز در این بندر پهلوگیری کرده‌اند.

همچنین یک کشتی بزرگ تفریحی هلندی نیز دقیقا در کنار ناو لجستیک بندرعباس پهلو گرفته است.

این کشتی تفریحی مسافران خود را در مسیر هلند- آمریکا جابه جا می‌کند که حضورش در اندونزی مصادف با حضور ناوگروه نیروی دریایی کشورمان در بندر جاکارتا شده است.

نکته جالب این است که برخی از توریست‌های این کشتی تفریحی که بعضا آمریکایی نیز هستند با حضور در مقابل ناوهای ایرانی عکس یادگاری می‌گیرند و این حضور ناوگان دریایی ایران در اندونزی برای آنها جالب توجه است.

* دومین حضور ناوگروه ایرانی در تنگه مالاکا/ ناو آمریکایی در کنار بندرعباس و نقدی

ناوگروه سی و سوم ارتش در ادامه ماموریت خود و پس از ترک بندر جاکارتا اندونزی، وارد تنگه مالاکا شد تا با عبور از آن مسیر خود را به سمت هند ادامه دهد.

این برای دومین بار است که یک ناوگروه ایرانی از تنگه مهم مالاکا عبور می‌کند. پیش از این ناوگروه بیست و چهارم متشکل از ناوشکن «سبلان» و ناو لجستیک «خارک»، با عبور از اقیانوس هند، خلیج بنگال از تنگه مالاکا عبور کرده بود و برای اولین بار وارد بزرگترین اقیانوس جهان(آرام) شد.

این تنگه به دلیل نزدیکی به کشورهایی چون چین، ژاپن، مالزی و سنگاپور و تردد زیاد کشتی‌های نفتکش، تجاری، تفریحی و نظامی از اهمیت خاصی برخوردار است و عبور و مرور از آن کمی مشکل.

در همین راستا همزمان با حضور ناوگروه ایرانی در این تنگه یک ناو نظامی آمریکایی با شماره بدنه DDG-60 و نام PAUL HAMILTON و یک ناوچه سنگاپوری از کنار ناوهای ایرانی عبور کردند.

تنگهٔ مالاکا (که در کنار تنگه‌های هرمز و باب المندب مهمترین مثلث تجارت دریایی جهان را تشکیل می‌دهند)، آب‌راهی درمیان سوماترا و شبه‌جزیره مالایاست که دریای آندامان در اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی در اقیانوس آرام متصل می‌کند و کشور سنگاپور نیز در جنوبی‌ترین نقطه این تنگه واقع شده است.

* دانشجویان در ناوگروه‌های اعزامی نداجا چه می‌کنند/ زندگی در دریا سخت یا آسان

‌3 مرتبه در طول یک دوره چهارساله به ماموریت «کارآموزی» می‌روند؛ یک با در پایان سال اول، یک مرتبه سال سوم و بار آخر در پایان دوره آموزش. معمولا در بهمن ماه هر سال است که ناوگروههای اعزامی نداجا، در آبهای آزاد میزبان جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) ارتش در نوشهر هستند.

این دانشجویان در این ماموریت، با سختی کار در میدان عمل بیشتر آشنا شده و دانش تئوری خود را به محک آزمایش در میدان واقعی می گذارند. زندگی در دریا سخت است و برای دانشجویانی که میانگین سنی آنها ۲۲ تا ۲۵ سال است، سخت تر.

 

* تمرینات ناوگروه سی و سوم نداجا در اقیانوس هند؛ از تیراندازی تا یدک و اطفای حریق

ناوگروه ۳۳ نیروی دریایی ارتش در جریان ماموریت حضور در آبهای آزاد و جنوب شرق آسیا، به انجام تمرینات عملیاتی رزمی و لجستیک در منطقه اقیانوس هند پرداخت.

عملیات اطفاء حریق، یدک، تبادل و تمرین تیراندازی در دریا از جمله تمریناتی بود که در جریان این سفر طی چند مرحله به اجرا در آمده است.

* عملیات اطفاء حریق

یکی از خطراتی که واحدهای شناوری را در دریا و در حین ماموریت‌های مختلف تهدید می‌کند، آب‌گرفتگی و نیز ایجاد حریق‌های ناخواسته و احتمالی در قسمتهای مختلف یگان است. از این جهت پرسنل و کارکنان واحدهای شناوری باید همواره آماده مقابله با این خطرات باشند تا در لحظه وقوع خطر بتوانند با ایمنی و توانمندی بالا، از ایجاد گسترش آتش جلوگیری کنند.

برای حفظ و ارتقاء آمادگی پرسنل و نیز آموزش عملی به دانشجویان حاضر در این ناوگروه، طی روزهای مختلف، تمرینات مقابله با این دست تهدیدات در ۲ یگان بندرعباس و نقدی صورت می‌گیرد.

به گفته ناخدایکم عباس عبدالملکی مسئول نظارت بر ایمنی ناوگروه سی و سوم نداجا، ایمنی و مقابله با خطرات اگرچه در همه یگانهای شناوری در اولویت اول قرار می‌گیرد ولی در خصوص شناورهایی نظیر ناو لجستیک بندرعباس که یک ناو سوخت‌رسان است، ایمنی و توانمندی مقابله با تهدیدات ضریب اهمیت بیشتری می گیرد چرا که وجود مخازن بزرگ سوخت رسان در این دست شناورها در صورت ایجاد خطر آتش سوزی می تواند تبدیل به یک خطر بسیار بزرگ و مخرب شود.

نفرات اصلی مقابله با آتش سوزی حدود ۱۰ قلم لباس و پوشش مختلف داشته و مابقی افراد حاضر در صحنه نیز باید از تجهیزات پوششی نظیر آنتی فلش، دستکش، جلیقه نجات و تجهیزات دیگر برخوردار باشند.

* عملیات تبادل

یکی از عملیاتهای بسیار مهم در حین ماموریت های طولانی مدت یگانهای شناوری، عملیات تبادل میان این یگانهاست که این تبادل می تواند کالا، سوخت، آب و حتی نفر باشد.

در این عملیات، ۲ یگان در فاصله مشخص و با سرعت معین در کنار یکدیگر حرکت کرده و یکی از ۲ شناور به عنوان راهنما (دهنده کالا) و دیگری به عنوان گیرنده، ایفای نقش خواهد کرد.

در حین این عملیات پارامترهایی نظیر سرعت و فاصله، لحظه به لحظه چک شده و دستورات لازم، بنا بر میزان این ۲ پارامتر صادر می شود.

در ابتدا طناب نازکی (که انتهای آن طناب اصلی بسته شده) از طریق شلیک با تفنگ نخ پران (گان لاین) از شناور دهنده به سمت گیرنده شلیک شده و در محلی که با حرف P مشخص شده، مهار و بسته می شود. بعد از آن، از طریق طناب ضخیمتر، لوله سوخت، آب و یا کالا منتقل خواهد شد.

به دلیل تُناژ بالا و فاصله کم ۲ شناور، این عملیات باید با رعایت کامل ایمنی صورت بگیرد.

* عملیات یدک

اگر در حین انجام ماموریت ناوگروهها، یکی از واحدهای شناوری دچار مشکل اساسی در حوزه هایی نظیر موتور، سکان و غیره شود که بر روی تحرک و هدایت یگان موثر باشد، واحد آسیب دیده بوسیله شناور دیگر یدک خواهد شد.

در این عملیات نیز نظیر عملیات تبادل، ابتدا طناب نازکی به وسیله تفنگ نخ پران شلیک شده و در امتداد این طناب نازک (مسنجر)، طناب اصلی کشیده خواهد شد.

انجام این عملیات خصوصا در دریاهای خراب که می تواند بر روی حرکت ۲ شناور تاثیرگذار باشد، یکی از سخت ترین عملیاتهاست که طول ماموریت ناوگروههای اعزامی تمرین می شود.

* عملیات تیراندازی

از آنجا که یکی از اهداف اصلی ناوگروههای اعزامی نداجا به آبهای آزاد، حراست از خطوط مواصلاتی و محافظت از کشتی‌های تجاری دربرابر خطراتی نظیر حمله دزدان دریایی است، تمرین تیراندازی و مقابله با یگانهای متجاوز شناوری یکی از عملیات های مهم در طول این ماموریت‌هاست.

در ناوگروه سی و سوم نیز این تمرین با هماهنگی و دقت بالای پرسنل صورت گرفت؛ یک هدف کاذب به آب انداخته شد و سامانه های توپخانه‌ای ۲ یگان در کمترین زمان ممکن اقدام به انهدام و غرق این هدف کردند.

در این تمرین ۴ قبضه توپ ۲۰ م.م و ۲ قبضه تیربار دوشکا از ناوبندرعباس و سامانه‌های توپ ۴۰ م.م، ۲۰ م.م و دوشکای ناو نقدی اقدام به تیراندازی کردند.

یک روز قبل از انجام این تمرین، پیام واضح و روشنی حاوی زمان دقیق (تاریخ و ساعت) و نیز موقعیت جغرافیایی محل تیراندازی به زبان لاتین بر روی کانال عمومی به اطلاع همه شناورهای موجود در منطقه رسیده و پس از اطمینان از ایمن بودن منطقه، اقدام به انجام ماموریت می‌شود.

* ناخدا رزاقی: دو سوم سال را در دریا هستم/تلاش فرامنطقه‌ای‌ها برای اطلاع از توانمندی «جماران»

در میان ۳۳ ناوگروه اعزامی نداجا به آبهای آزاد، ناو بندرعباس با ۱۳ ماموریت در میان همه یگانها رکورددار است؛ ناوی با ۴۲ سال سن که بیشترین پشتیبانی را از یگانهای رزمی در آبهای آزاد در طول این سالها کرده است.

در گفتگو با ناخدا سوم رزاقی، علاوه بر بررسی ویژگی‌ها و سطح توان و آمادگی ناو لجستیک بندرعباس، به بررسی ماموریت این ناو در سیزدهمین ماموریت برون مرزی (در قالب ناوگروه‌ها) و نیز سختی زندگی در دریا برروی شناورهای نظامی پرداختیم.

وی سال ۷۵ وارد نیروی دریایی شده و از ۱۸/۸/۹۲ نیز فرماندهی ناو بندرعباس را برعهده دارد. خدمت بر روی ناو «والان» به عنوان افسر ملوان در سال ۸۰، ۲ سال خدمت بر روی ناو «کلات» به عنوان افسر توپخانه و ملوان و نیز افسر عملیات، ۳ سال فرمانده دومی ناو «چیرو»، ۳ سال فرماندهی ناو «چیرو»، ۲ سال فرمانده دومی ناو «بندرعباس» و یک سال حضور در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر از دیگر سوابق این فرمانده ۳۷ ساله اهل آمل است.

 

* پهلوگیری ناوگروه ۳۳ نیروی دریایی ارتش در هند

سی‌وسومین ناوگروه اطلاعاتی عملیاتی و آموزشی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارم فروردین‌ماه در بندر کوچین هندوستان پهلو گیری کرد.

* بازدید از مرکز آموزش و موزه نیروی دریایی جنوب هند

جمعی از فرماندهان و دانشجویان ناوگروه ۳۳ در دومین روز از حضور این ناوگروه در کشور هند از مرکز آموزش و موزه ناوگان جنوب این کشور در شهر بندری کوچین بازدید کردند.

آشنایی با نحوه آموزش افسران نیروی دریایی هند و تاریخچه این نیرو و نیز دیدار و گفت‌وگو با اساتید و مسئولین آموزشگاه دریایی هند از جمله برنامه‌های این بازدید بود.

* دیدار فرماندهان ناوگروه ۳۳ نداجا با فرمانده ناوگان جنوب هند

ناخدا محمدرضا کرمانشاهی فرمانده ناوگروه سی وسوم نیروی دریایی ارتش در جریان حضور ۳ روزه این ناوگروه در بندر کوچین هند به همراه جمع دیگری از فرماندهان و مسئولان ناوگروه با فرمانده ناوگان دریایی جنوب هند دیدار کرد.

ناخدا کرمانشاهی در این دیدار ضمن تاکید بر تقویت روابط میان دور کشور به ویژه در حوزه دریایی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی توانسته است با تکیه بر توان داخلی و عدم وابستگی به خارج به یکی از قدرت‌های برتر منطقه تبدیل شود.

وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این امادگی را دارد تا تجربیات و دانش خود را در حوزه دریایی در اختیار دیگر کشورهای دوست از جمله هندوستان قرار دهد.

وی گفت: امروز ما نه تنها دانشجویان نیروی دریایی ارتش ایران را در داخل کشور خودمان آموزش می‌دهیم بلکه افسران برخی کشورهای دیگر نیز در دانشگاه نیروی دریایی ما آموزش می‌بینند.

فرمانده ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ناو گروه‌های ما جهت حفظ خطوط مواصلاتی کشورمان در مقابله با پدیده شوم دزدان دریایی در آب‌های آزاد به ویژه خلیج عدن حضور دائمی داشته و این حضور حامل پیام صلح و دوستی برای دیگر کشورهای نیز هست.

همچنین در این دیدار فرمانده ناوگان جنوب هند ضمن ابراز خشنودی از پهلوگیری ناوگروه سی‌و سوم نداجا شهر بندی کوچین بر تقویت روابط دو جانبه تاکید کرد.

وی افزود: ما نیز این آمادگی را داریم تا با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که یک نیروی شناخته شده و قدرتمند است روابط بیشتری داشته باشیم.

* ترک بندر کوچین در جنوب پس از ۳ روز پهلوگیری

ناوهای بندرعباس و نقدی صبح روز هفتم فروردین ماه پس از ۳ روز حضور در بندر کوچین در جنوب هند این کشور را ترک کرد.

فرماندهان این ناوگروه در جریان حضور ۳ روزه در کشور هند با برخی مقامات و فرماندهان ناوگان دریایی جنوب این کشور دیدار و از مراکز آموزش و موزه نیروی دریایی هند نیز بازدید به عمل آوردند.

* تمرین تصرف ناو و انجام عملیات سوخت‌گیری توسط ناوگروه در اقیانوس هند

یگانهای حاضر در ناوگروه ۳۳ نیروی دریایی ارتش، در جریان حضور خود در ماموریت اقیانوس هند و آبهای جنوب شرق آسیا، عملیات های تبادل، سوختگیری و تصرف ناو را تمرین کردند.

در جریان عملیات سوختگیری که با انجام عملیات یدک همراه بود، ناو بندرعباس توانست با موفقیت به ناوشکن نقدی سوخت داده و این عملیات نیز در حین حرکت صورت گرفت.

عملیات سوخت رسانی خصوصا در دریاهای خراب و متلاطم، یکی از سخت ترین و خطرناک ترین عملیاتهای میان شناورهای سطحی است که انجامشان دقت و توان بالایی لازم دارد و افسران جوان حاضر در این ناوگروه با انجام موفق آن، آمادگی و تخصص خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین عملیات تصرف شناور بیگانه یکی دیگر از برنامه های این ناوگروه در جریان این ماموریت بود که طی آن تفنگداران و تکاوران دریایی، ضمن مانور تصرف ناو، مراکز مهم شناور نظیر موتورخانه و پل فرماندهی را به اشغال خود درآورده و پس از بازرسی و کسب اطلاعات از ماموریت، مقصد و مشخصات شناور، اقدام به آزادسازی آن کردند.

* ۲۱۶ روز از سال ۹۳ دریا بودیم/ با پرسنل «بایندُر» کُری داریم/ «نقدی» یعنی زندگی و جوونی ما

ناوسروان مکانیک محمدرضا احمدی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین افسران ناوشکن شهید دریابان نقدی است که اگر ۲ سال ابتدایی خدمتش را کنار بگذاریم، تمام ۲۷ سال بقیه را برروی همین ناو خدمت کرده و حالا بخشی از تاریخ این یگان شده است.

با او در آخرین روزهای سال ۹۳، وقتی ناوگروه ۳۳ نداجا در اقیانوس هند بود و به سمت بندر کوچی در هندوستان حرکت می کرد، به گفتگو نشستیم.

ناوسروان احمدی گفت: در مناطقی مثل خلیج عدن که حدود ۳۰ کشور حضور دارند، آمریکایی‌ها هم هستن و وقتی ناو نقدی رو می‌بینند و با زمانی که ساخته شده مقایسه‌اش می‌کنند و می‌بینند که به روز شده، تعجب می‌کنند.

* تمرین تیراندازی شبانه ناوهای ایرانی به اهداف هوایی در دریای عمان

ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در مراحل پایانی ماموریت خود در آبهای آزاد و جنوب شرق آسیا، به انجام تمرینات عملیاتی رزمی در دریای عمان پرداخت.

از آنجا که یکی از اهداف اصلی ناوگروههای اعزامی نداجا به آبهای آزاد، حراست از خطوط مواصلاتی و محافظت از کشتی‌های تجاری در برابر خطرات است، تمرین تیراندازی و مقابله با اهداف هوایی یکی از عملیات های مهم در طول این ماموریت‌هاست.

در ناوگروه سی و سوم نیز این تمرین با هماهنگی و دقت بالای پرسنل صورت گرفت و شب گذشته در چندین نوبت به اهداف هوایی تیراندازی شد.

در این تمرین شبانه ۴ قبضه توپ ۲۰ م.م از ناوبندرعباس و سامانه‌های توپ ۴۰ م.م و ۲۰ م.م ناو نقدی اقدام به تیراندازی کردند.

پیش از انجام این تمرین، پیام واضح و روشنی حاوی زمان دقیق (تاریخ و ساعت) و نیز موقعیت جغرافیایی محل تیراندازی به زبان لاتین بر روی کانال عمومی به اطلاع همه شناورهای موجود در منطقه رسیده و پس از اطمینان از ایمن بودن منطقه، اقدام به انجام ماموریت می‌شود.

* بازگشت به خانه پس از ۷۷ روز دریانوردی

سرانجام پس از ۷۷ روز دریانوردی ناوگروه اطلاعاتی، عملیاتی و آموزشی سی‌وسوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن شهید دریابان نقدی و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس عصر امروز هجدهم فروردین ماه به ماموریت خود پایان داد و در بندعباس پهلو گرفت.

* نقدی و بندرعباس رکورددار شدند

این پنجمین ماموریت مشترک ناوهای پشتیبانی بندرعباس و نقدی رزمی بود تا رکوردی در میان یگان‌های مشترک اعزامی نیروی دریایی به آبهای آزاد ثبت شود.

پیش از این بندرعباس و نقدی در قالب ناوگروه‌های ۲، ۶، ۸ و ۱۴ به آبهای آزاد اعزام شده بودند.

از سوی دیگر در میان ناوهای پشتیبانی رزمی (لجستیک)، بیشترین حضور با ۱۳ ماموریت، متعلق به ناو جمهوری اسلامی «بندرعباس» است.

این شناور لجستیک پیش از این در قالب ناوگروه‌های ۲-۶-۸-۱۴-۱۶-۲۰-۲۱-۲۳-۲۶-۲۸-۲۹و۳۱ ماموریت خود در آبهای آزاد را به انجام رسانده بود.

همچنین ناوشکن رزمی دریابان نقدی نیز با ۷ بار حضور در ماموریت‌های نداجا در کنار ناو الوند بیشترین حضور درمیان یگان‌های رزمی را به خود اختصاص داد.

نقدی هم بهمراه ناوگروه‌های ۲-۶-۸-۱۴-۱۸-۲۲و۳۳ در آبهای آزاد حضور پیدا کرده است.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false