کسب یک موفقیت در اورهال جنگنده F-7 نهاجا | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کسب یک موفقیت در اورهال جنگنده F-7 نهاجا

طرح طاها؛ هدف، تهیه و گردآوری یک بسته مدیریت محتوای آموزش کامل اورهال موتور هواپیمای اف۷ در قالب یک نرم‌افزار تحت شبکه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی­های فضای مجازی و چندرسانه­‌ای است که مراحل پایانی تدوین خود را می‌گذراند.

به گزارش "چغادک نیوز"، پیشرانه­‌های هوایی به عنوان یکی از پیچیده­‌ترین و حساس­ترین سامانه­‌های مهندسی شمرده می­‌شوند. لذا آماده­‌سازی این سامانه­‌ها به قطع از الویت­های اصلی هر سازمان مرتبطی به حساب می­‌آید. این آمادگی حاصل نمی­شود مگر در صورت آمادگی کامل تجهیزات پروازی و آمادگی تخصصی کارکنان فنی آن سازمان.

به‌علاوه موفقیت در نت فراگیر و پایدار (TPM) در حوزه تعمیرات و اورهال پیشرانه‌های هوایی، نیازمند اجرای صحیح و دقیق رکن آموزش­های تخصصی به کلیه کارکنان فنی درگیر با این سامانه­‌هاست. به همین منظور آمادگی تخصصی کارکنان می­‌بایست با برنامه­‌ریزی مناسبی جهت اجرای یک فرآیند آموزشی کارآمد و پایدار با نگرشی نوین در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات حساس پروازی صورت گیرد.

از این رو برای افزایش بهر­ه­‌وری در حوزه بازآماد (اورهال) موتورجت هواپیمای اف۷، طرح آموزشی نوین وکارآمدی با تکیه بر تجربیات تعدادی از کارکنان قدیمی و آموزش دیده در کارخانه سازنده و تلفیق آن با توانمندی تعدادی از کارکنان جدید و مسلط به نرم افزارهای مهندسی ارائه گردید.

لذا هدف، تهیه و گردآوری یک بسته مدیریت محتوای آموزش کامل اورهال موتور هواپیمای اف۷ در قالب یک نرم‌افزار تحت شبکه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی­های فضای مجازی و چندرسانه­‌ای است. این طرح موسوم به «طاها» بوده که در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین در فرماندهی لجستیکی نیروی هوایی ارتش است.

در همین راستا، بنا شد تا کلیه فعالیت­های عملیاتی و اورهالی در حوزه این پیشرانه با کمک نرم­افزارهای مدلسازی و پویانمایی ویژه، از طریق محیط­های چندرسانه­ ای (Multimedia) به کارکنان فنی تحت آموزش انتقال یابد.

لذا طرح موصوف بدین­ صورت هدف­گذاری گردید که تمام فعالیت­ها به همراه دسترسی به ابزار همان کار، نشریات و نظرات متخصصین آن فعالیت در صفحات تحت شبکه بارگذاری گردد تا با تعین سطح دسترسی، هر کدام از پرسنل، در یک فضای دوسویه بنا به اقتضای تخصص خود با مراجعه به سامانه اینترانت نیروی هوایی ارتش، به این سایت محلی آموزشی متصل و بهره­ برداری آموزشی و تخصصی نمایند. لذا در این طرح هدف­گذاری اصلی، حوزه آموزش پیشرانه جت و اختصاصاً آموزش مبانی اورهال پیشرانه جت هواپیمای اف۷ است. در تب­های صفحه تحت شبکه بخشی نیز به عنوان آموزش­های عمومی موتور جت در مورد زیرسیستم­های پیشرانه از قبیل سیستم هوا، روغن و الکتریک و … به کارآموز ارائه می­گردد.

فازبندی طرح

برای حصول اطمینان از کارآمدی چنین برنامه مدیریت محتوای آموزشی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای تخصصی امروز و آینده نیروی هوایی ارتش در نت موتورهای هوایی را داشته باشد، لزوماً می­بایست تمام مراحل طراحی، مدل­سازی، مستندسازی، تدوین و … با دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام شود.

در این طرح می­ بایست کلیه قطعات موتور هواپیمای (WP-7C) پس از مدل­سازی وارد فضای انیمیشن شده تا بر اساس مستندات تدوین شده از تجربیات، آموزش­های پودمانی صورت گرفته در کارخانه سازنده و بخشی نیز مقتبس از نشریات، پویانمایی کلیه فعالیت­های تعمیری و اورهالی کامپوننت­ها و موتور در قالب کلیپ­های چند دقیقه ­ای تولید گردد. این کلیپ­ها به همراه نشریات تعمیری، تصاویر ابزار آلات مورد نیاز تعمیر، نشریات قطعه شناسی و امکانات کامنت گذاری در صفحات شبکه داخلی بارگذاری شده و در دسترس افراد مشخص قرار داده می ­شود.

مسیر اجرای طرح برای مانیتورینگ بهتر به پنچ فاز اصلی تقسیم گردید:

فاز اول:

در این مرحله، کلیه قطعات دیمونتاژ شده پپیشرانهWP-7C، می­بایست مدل­سازی گردد. قطعات با پارت مجزا با پیچیدگی­ های خاص خود و با کیفیتی بی­نظیر با استفاده از نرم ­افزارهای مهندسی Catia و Solidwork مدلسازی گردید. تعداد محدودی از قطعات سازه (بدنه) پپیشرانه دارای طرح (Sketch) کارخانه­ای بود که با توجه به مقیاس ۱:۱راه­گشای مناسبی محسوب می­گردید. ولی درصد بالایی از قطعات فاقد نقشه ­های مدل­سازی بوده و مدل­سازی آنها از طریق اندازه­گیری­ دقیق انجام شد. در نهایت این ریزقطعات در قالب کامپوننت­‌هایی که فعالیت اورهالی می­بایست بر روی آن صورت گیرد جمع­ آوری و مونتاژ می­شود.

 فاز دوم:

مرحله مستندسازی و ثبت تجربیات است. این فرآیند که در واقع بحث اصلی مدیریت دانش محسوب می­شود، همزمان با طراحی قطعات در سطح مجتمع آغاز شده است. بدین منظور متخصصین، مأمور ثبت و نگارش کامل فعالیت­های خود بر روی هر قطعه گردیدند.

این فعالیت­ها که ماحصل نشریات فنی هر شعبه، دوره ­های آموزشی و تجربه سالیان متمادی فعالیت تخصصی در زمینه نت پیشرانه WP-7C بود به صورت کاملاً شفاف و دسته­ بندی شده برای هر کامپوننت تهیه و ویرایش گردیده است. در این مرحله به ترتیب مأموریت کامپوننت، نحوه جداسازی (Disassemble)، روش تعمیر و اورهال، نحوه جمع­آوری و نحوه نصب و پیاده شدن روی موتور یا کامپونت دیگر، گام به گام مکتوب و مستند شده است. در واقع این فرآیند از مهم­ترین اقدامات در بحث مدیریت دانش بوده است چرا که دانش و تجربه نهان متخصصین دچار تغییر وضعیت شده است.

 فاز سوم:

در فاز سوم کلیه کامپوننت­­ها به صورت جمع­ آوری (Assemble) شده از فضای نرم­افزار Catia و Solidwork به نرم‌افزار پویانمایی ویژه موسـوم به ۳d via composer منتقل (Export) شده تا پروسه انمیشین­سازی بر اساس مستندات جمع­آوری شده در فاز دو بر روی هر قطعه آغاز گردد.

خروجی این فاز تولید مجموعه فیلم­های خام از جزئیات فعالیت­های اورهالی مجتمع است. این مجموعه محتوی حدود ۴۰۰ کلیپ تصویری بوده است. همچنین در این مرحله تمامی قطعات در قالب فایل­هایPDF در اختیار کاربران قرار می­گیرد تا کاربران مبتدی و غیر مسلط به نرم­افزارهای تخصصی به راحتی بتوانند جزئیات قطعات را ببینند و در صورت لزوم قطعات را شناسایی کنند.

فاز چهارم:

در فاز چهارم صدابرداری از متون مستند شده از فعالیت نت موتور موصوف و ترکیب آن با کلیپ­ های استخراجی در فاز سوم اجرا می­ گردد. تکمیل این فاز از فاکتورهای خاص هنری برخوردار بوده که جهت رعایت جنبه­ های روحی و روانی کار­آموز می­ بایست کاملاً بر اساس اصول تکنیکی و اعمال ظرافت های روانشناسی آموزشی اجرا گردد.

فاز نهایی:

شامل طراحی وب و قالب اصلی برنامه است. جهت تسهیل شرایط دسترسی سایر یگان­های فنی-تخصصی به بخش­های محتوایی نرم ­افزار طاها برنامه به صورت تحت شبکه با استفاده از موتور PHP طراحی گردیده است. کلیه کلیپ­ها پس از آماده ­سازی به همراه تصاویر ابزارآلات مورد نیاز و نشریات مربوطه در هر صفحه بارگذاری می گردد.

در واقع این صفحات کاربر محور، ویترین و نمایش­گر بسته محتوایی طاها بوده و کارآموز را قادر می­سازد تا بدون استفاده از هرگونه استاد یا ناظر آموزشی، در کمترین زمان ممکن با استفاده از امکانات طراحی شده در این صفحات به موضوع آموزشی خود دسترسی داشته باشد.

مشرق

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false