×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
۴.۵میلیارد دلار ضرر خام‌فروشی‌سنگ‌آهن در سال ۹۳

در حالی سال ۹۳ حدود ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار صادر شده که در صورت تبدیل آن به فولاد بیش از ۵.۵ میلیارد دلار عاید کشور می شد و ۴.۵ میلیارد دلار از جیب دولت و مردم نمی‌رفت.

به گزارش "چغادک نیوز"، یکی از الزمات توسعه بخش‌های معدنی کشور جلوگیری از خام فروشی و فراوری کردن مواد معدنی در داخل است. اما متأسفانه هر ساله شاهد خام فروشی مواد معدنی هستیم. به عنوان نمونه برخلاف تمام اظهارات تولیدکنندگان سنگ آهن که این محصول به صورت خام صادر نمیشود اما عدم فراوری کردن آن و البته فروش ارزان این کالا در بازارهای صادراتی مشکلاتی را برای سایر تولیدکنندگان به وجود اورده است چراکه آنان مجبورند نیاز خود را از محل واردات تأمین کنند.

براساس آخرین آمار گمرک ایران در یازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سنگ آهن کمتر از خلوص ۴۰ درصد و ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن با خلوص بیشتر از ۴۰ درصد صادر شده است . البته اگر صادارت ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تنی کنسانتره و گندله را هم به این رقم اضافه کنیم در مجموع طی یازده ماهه سال ۹۳ حدود ۱۷ میلیون  و ۳۶۰ هزار تن سنگ آهن با ارزش ۶۱٫۴ دلاری در هر تن صادر شده است.

حال اگر میانگین قیمت سنگ آهن را در همین بازده زمانی با نوسانات قیمت معادل ۶۱ دلار در نظر بگیریم بیش از ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بابت صادرات سنگ آهن بدست آمده است. این در حالی است که اگر همین میزان سنگ آهن در داخل کشور فراوری می‌شد  حجم زیادی از نیاز واردات فولاد کشور برطرف می‌گردید.

بنا بر اظهارات رضا شهرستانی عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد، به ازای هر تن سنگ آهن می توان نصف واحد فولاد تولید کرد. بنابراین به جای صادرات ۱۷ میلیون تن سنگ آهن  می توانستیم بیش از ۸٫۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم که با احتساب متوسط قیمت هر تن فولاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار بیش از ۵٫۵ میلیارد دلار عاید کشور می شد و دیگر نیازی هم به واردات نبود. با این حساب بیش از ۴٫۵ میلیارد دلار از جیب ملت رفته است.

مطابق آمار گمرک حجم کل واردات فولاد در یازده ماهه ۹۳ حدود ۳ میلیون و ۸۵۹ هزار تن بوده است که بخش اعظم این واردات را ورق های فولادی به میزان ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تن اختصاص داده است.

بنا به اذعان تولیدکنندگان فولاد ما مجبوریم برای ارزان ترین ورق های میلگرد فولادی وارداتی ۵۰۰ دلار هزینه پرداخت کنیم در حالی که اگر سنگ اهن داخلی را فراوری می کردیم ارزش افزوده زیادی برای کشور به وجود آمده و نیاز تولیدکنندگان فولادی نیز از داخل کشور تأمین می شود.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false