شباهت های عربستان متجاوز و اسرائیل اشغالگر | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شباهت های عربستان متجاوز و اسرائیل اشغالگر

عربستان و کشورهای همراه با این کشور در جنگ علیه یمن در حالی تجاوزگری خود را در راستای حمایت از مردم این کشور می دانند که چندین دهه است که ملت فلسطین را در مقابل ماشین کشتار صهیونیست ها تنها گذاشته و حتی علیه آن ها توطئه چینی می کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"، بامداد پنج شنبه ششم فروردین بود که جنگنده های سعودی و متحدانشان، صدها بمب را بر سر مردم بی دفاع یمن در مناطق مختلف این کشور ریختند که در نتیجه آن ده ها کودک و زن بیگناه شهید و زخمی شدند.

طولی نکشید که الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن، فرمان ملک سلمان مبنی بر جنگ علیه یمن را اعلام کرد، این که واشنگتن محل اعلام جنگ افروزی عربستان و متحدانش علیه یمن باشد، یک حقیقت را آشکار کرد و آن این که، ماجراجویی نظامی در یمن با چراغ سبز و حمایت آمریکا آغاز شده است.

مقامات سعودی در توجیه جنگ غیر قابل توجیه خود علیه یمن، مدعی شده اند برای حمایت از مردم یمن، دست به این تجاوزات زده اند.

از سوی دیگر، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان مهمی که شامگاه جمعه هفتم فروردین ایراد کرد، به متجاوزان سعودی درباره پیامدهای ویرانگر ماجراجویی نظامی شان در یمن هشدار داد.

رهبر مقاومت لبنان خطاب به آل سعود گفت از تجاوزات خود به یمن خوشحال نباشید، چرا که شکست سرنوشت شما خواهد بود و ملت یمن هم بر شما پیروز خواهد شد.

نصرالله با محکوم کردن تجاوزات سعودی آمریکایی به یمن، بهانه عربستان برای نقض آشکار تمامیت ارضی یمن و حملات وحشیانه به این کشور را بهانه واهی خواند. عربستان و کشورهای همسو با آن در توجیه حملات غیر قانونی خود به یمن مدعی شده اند که یمن تهدیدی برای منطقه خلیج فارس است.

نصرالله در رد بهانه تراشی آل سعود خطاب به آن ها گفته است آیا شما دلیل قاطعی برای اثبات ادعایتان به مسلمانان و علما و حتی مفتی هایی که در حمایت از شما فتوا می دهند، مبنی بر این که اوضاع جدید یمن(پس از سرنگونی حکومت وابسته به عربستان) تهدیدی برای عربستان و منطقه  خلیج فارس است، در اختیار دارید ارائه کنید؟

این که چند کشور عربی به راحتی و بدون هرگونه دلیل موجه، متجاوزان سعودی را همراهی می کنند، از این نظر تاسف بار است که این کشورها در جریان جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع و  تحت محاصره این منطقه، نه تنها هیچ اقدامی برای توقف این تجاوزات نکردند، بلکه با سکوت و حتی همدستی  خود، در ریخته شدن خون کودکان بیگناه فلسطینی مشارکت کردند.

تجاوز چند کشور عربی به سرکردگی عربستان به یک کشور عربی دیگر یک پدیده خطرناک به شمار می رود و از سوی دیگر دلیل دیگری برای اثبات این که، از نظر اکثر کشورهای عربی که اکنون ائتلاف جنگ ظالمانه علیه یک کشور عربی دیگر را تشکیل داده اند، رژیم صهیونیستی نه دشمن است و نه تهدید.

سئوالی که باید از عربستان و دیگر کشورهای عربی متخاصم و متجاوز علیه یمن پرسید تا دروغ بودن ادعای آن ها مبنی بر کمک به مردم یمن اثبات شود، همان پرسشی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله مطرح کرد و آن این که، اگر هدف ادعایی این کشورها، نجات مردم یمن است، چرا چندین دهه است که ملت فلسطین را در برابر ماشین کشتار و تجاوزگری بی رحمانه صهیونیست های غاصب تنها گذاشته و نه تنها کمکی به آن ها نمی کنند، بلکه علیه  آن ها توطئه چینی هم می کنند؟

مشکل اساسی همان گونه که رهبر مقاومت لبنان بیان کرد، در نگرش آل سعود است که چیزی را که نامش ملت هاست، هرگز به رسمیت نمی شناسند و آن ها را به چشم برده و نوکر خود می دانند و آن گاه که منافعشان به خطر افتد، از نام همین ملت ها برای اهداف شوم خود استفاده ابزاری می کنند، موضوعی که بارها در خصوص سوریه، لبنان و یمن شاهد آن بوده و هستیم که به بهانه حمایت از ملت سوریه، بیش از چهار سال است که ده ها هزار تروریست مزدور را از هشتاد کشور جهان جمع کرده و پس از آموزش شیوه های آدمکشی و ترور برای کشتار و ویرانگری به سوریه و در ادامه به عراق اعزام کرده اند. عربستان و متحدانش پس از شکست در براندازی نظام طرفدار مقاومت سوریه، با آوردن تروریست های وحشی از سرتاسر کره زمین، عمق کینه ورزی خود با ملت سوریه را نشان داده اند، اما ملت سوریه که خواهان حل سیاسی بحران هستند، معتقدند این جنگ تنها به خرابی و کشتار بیشتر منجر شده است که عربستان از مهمترین عامل این جنگ و مصایب است، جنگی که رژیم صهیونیستی هم با حمایت آشکار از تروریست های تکفیری تربیت شده مکتب وهابیت، در کشتار مردم بیگناه سوریه و تخریب زیر ساخت های این کشور مشارکت دارد تا شباهت های آل سعود و صهیونیست ها و همسویی آن ها بیشتر از گذشته برای افکارعمومی منطقه و جهان آشکار شود.

یکی از بزرگترین دروغ هایی که سعودی ها و طرف های همسو با آن ها از طریق رسانه های دروغ پراکن و فتنه گر خود به طور گسترده ترویج می کنند، این دروغ است که به ادعای آن ها، یمن از سوی ایران اشغال شده است که پاسخ این ادعا و دروغ را سید حسن نصرالله این گونه داده است که دلیل و مدرک دروغگویان چیست؟ در حالی که بهانه متجاوزان برای جنگ علیه  یمن، مساله رئیس جمهور یا نخست وزیر نیست.

همه موضع خصمانه و کینه توزانه آل سعود علیه انقلاب مردم مصر را به یاد دارند که با دلارهای نفتی خود، زمینه سرنگونی رئیس جمهوری منتخب مردم مصر یعنی محمد مرسی و به قدرت رساندن مهره خود، عبدالفتاح السیسی، البته در یک انتخابات کاملا فرمایشی و یک طرفه فراهم کرد. هنوز داستان تلخ لشکرکشی عربستان به بحرین برای سرکوب مبارزات مسالمت آمیز مردم این کشور که فقط به دنبال عدالت و حقوق از دست رفته خود هستند و نیز سرکوب وحشیانه و بی رحمانه اعتراضات مردم شرق عربستان از حافظه ملت های منطقه بیرون نرفته است.

نصرالله از مدعیان دفاع از ملت یمن که ائتلاف جنگ علیه آن ها را به بهانه دفاع از آن ها و آن چه بازگرداندن مشروعیت به عبدربه منصور هادی خوانده اند، این سئوال را پرسیده است که چرا، برای حمله به مصر و نجات مردم این کشور، ائتلافی تشکیل ندادند؟ پرسش منطقی رهبر مقاومت لبنان از آل سعود این است که پس از ده ها سال از حکومت مستبدانه خود، چه خدمتی به ملت یمن و ثبات و اقتصاد آن کرده اند، آیا مگر همین رژیم عربستان نبود که با پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس مخالفت می کرد، آیا حاکمان عربستان از موضع بالا با ملت رنج دیده و فقیر یمن برخورد نمی کنند، آیا مگر همین رژیم عربستان نبود که از شش جنگ ویرانگر علیه  یکی از بخش های مهم ملت یمن یعنی حوثی های تحت محاصره در استان صعده برای نابودی آن ها حمایت نکرد؟

اما دلیل واقعی جنگی که رژیم های مرتجع و سرکوبگر عرب به سرکردگی عربستان علیه یمن به راه انداخته اند، چیست؟ پاسخ آن را سید حسن نصرالله به خوبی داده است، این که، عربستان در یمن شکست خورده و نفوذ و توان تاثیرگذاری خود را در این کشور از دست داده و از گزینه ها و مزدوران داخلی و گروه های تکفیری مورد حمایت خود هم ناامید شده است، چرا که نتوانسته اند سیاست ها و اهداف مد نظر ریاض را عملی و محقق کنند،آل سعود وقتی این حقیقت را مشاهده کرد که یمن دیگر به آغوش ملتش باز گشته و گروه های ملی واقعی که به تمامیت و استقلال کشورشان اعتقاد دارند، در حال اداره امور کشورشان هستند و حاضر به پذیرفتن قیمومیت هیچ قدرتی و در راس آن ها عربستان نیستند، آن گاه به یمن حمله کرد، چرا که هدف از این جنگ، تلاش برای سیطره و سلطه مجدد بر یمن است، یمنی که حیات خلوت رژیم عربستان بود، دیگر حاضر به تسلیم در برابر زورگویی و سیاست های دیکته شده عربستان نیست.

سرنوشت این جنگ نابرابری که رژیم عربستان به همراه چند کشور عرب کاملا وابسته از نظر اقتصادی به ریاض و با چراغ سبز و حمایت آشکار آمریکا به راه انداخته اند، چه  خواهد شد، آیا رژیم عربستان همان طور که یک مقام نظامی آن گفته، واقعا توان از بین بردن جنبش مردمی انصارالله و به قدرت رساندن مزدوران خود را دارد؟ پاسخ این سئوال را هم رهبر مقاومت لبنان بیان کرده است : این حق ملت مظلوم و شریف و شجاع یمن است که از خود در برابر متجاوزان دفاع کند و قطعا این کار را خواهد کرد و در نهایت به پیروزی خواهد رسید، تاریخ تمام متجاوزان شکست آن ها را ثبت کرده و قطعا این سرنوشت شوم برای متجاوزان سعودی تکرار خواهد شد، البته همان طور که نصرالله گفته است، آل سعود هنوز فرصت دارند تا به ماجراجویی پرهزینه خود در یمن پایان داده و از شکست تلخی که در انتظارشان است، بگریزند و به حملات خود علیه مردم بی دفاع یمن دل نبندند.

نکته تامل برانگیز دیگر، همراهی آشکار حکومت ترکیه با تجاوز عربستان به یمن است، دولتی که حاضر به همراهی با ائتلاف ادعایی آمریکا و متحدانش علیه داعش نشد، این بار به صراحت از زبان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور خود، از متجاوزان سعودی و کشتار مردم یمن حمایت کرد و حتی وعده داد هر کمکی که عربستان بخواهد در جنگ علیه یمن، در اختیار متجاوزان قرار خواهد داد، البته اردوغان ادعاها و اتهامات بی اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و به زعم خود تلاش کرد با این اتهامات به انقلاب مردم یمن و تلاش و عزم جدی گروه های یمنی که خواهان استقلال کشورشان و خارج کردن آن از یوغ تبعیت و قیمومیت عربستان هستند، خدشه وارد کند.

اما حقیقت دیگری هم در جنگ عربستان علیه یمن آشکار شد که البته از قبل هم افکارعمومی از آن آگاه شده بودند و آن همسویی رژیم اشغالگر صهیونیستی با رژیم متجاوز عربستان در این جنگ است که رسانه های اسرائیلی به صراحت این جنگ را در راستای منافع اشغالگران قدس قلمداد کرده اند، این همسویی.

لزوم توقف تجاوزگری عربستان به یمن و دنبال کردن راه حل سیاسی برای بحران این کشور توصیه مهم سید حسن نصرالله به کشورهای عربی و اسلامی است، چرا که شکست و ننگ، سرنوشت متجاوزان است.

اما نکته تاسف بار در خصوص جنگ افروزی عربستان، حمایت ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آن است و باید از این شخصیت سازشکار پرسید آیا منافع ملت فلسطین در این است که از تجاوز به ملت یمن حمایت کند، سئوالی که سید حسن نصرالله مطرح کرده است.

رژیم های مرتجع عرب به سرکردگی عربستان، مدت هاست مساله فلسطین را در همدستی و سازش با صهیونیست های غاصب رها کرده اند. بر خلاف اتهامات بی اساس مقامات عرب، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا انقلاب تا کنون از حامیان بی منت حقوق ملت فلسطین و دیگر ملت های مستضعف و مظلوم و مقاومت مشروع بر ضد رژیم صهیونیستی بوده، ایران هرگز بر فلسطینی ها و تصمیم گیری های آن ها سلطه ندارد .به گفته سید حسن نصرالله، هنگامی که لبنان اشغال شد، فقط ایران به کمک لبنانی ها آمد و تجربه مقاومت را به آن ها منتقل کرد.

از متجاوزان به یمن این سئوالی را باید پرسید که نصرالله مطرح کرد و آن این که، رژیم عربستان و دیگر متجاوزان از صدام متجاوز در جنگ هشت ساله علیه ایران حمایت کرده و وی را برای کشتار و ویرانگری در ایران تحریک و تشویق کردند و حتی زمانی که صدام به کشتار مردم عراق در شمال و جنوب این کشور و حمله به مردم در مرکز عراق دست می زد، آن ها از رژیم صدام حمایت می کردند، این رژیم ها، چند سال بعد، جرج بوش را برای جنگ علیه عراق و اشغال این کشور تشویق کردند، همین رژیم ها وقتی صدام سرنگون شد و دولت منتخب پس از انتخابات پارلمانی آزاد و شفاف تشکیل شد، گروه های تروریستی القاعده و تکفیری و داعش را برای ارتکاب جنایت به عراق اعزام کردند، جز سازمان اطلاعات سعودی چه کسانی تروریست های انتحاری را به عراق ارسال و ارسال خودروهای بمب گذاری شده را مدیریت و عملیات کشتار را در شهرهای عراق مدیریت می کنند، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به گواه و اعتراف مقامات عراقی، در نبردی که به موجودیت عراق مربوط بود، از ملت عراق حمایت کرد و همین حمایت ها، بغداد را از سقوط نجات داد و اسباب پیروزی های بعدی را بر تروریست های تکفیری فراهم کرد.

بر خلاف آل سعود که با رژیم های ضعیف عرب از موضع بالا رفتار می کند و اگر دستوراتش را اجرا نکنند، بلافاصله از اهرم فشارهای اقتصادی سوء استفاده و کمک های اقتصادی خودرا قطع می کند، ایران هرگز چنین رفتاری را با ملت ها و گروه های مقاومت در پیش نگرفته و همواره به استقلال و تصمیم گیری مستقل ملت ها و مقاومت احترام گذاشته است.

 سید حسن نصرالله هم  در این باره تاکید کرده است ایران هرگز حتی یک روز به ما برای انجام کاری دستور نداده است. در کره زمین به جز ایران هیچ کشوری به گروه های مقاومت و ملت فلسطین در جنگ با صهیونیست های متجاوز کمک نکرد، مگر ایران و سوریه بر خلاف ادعاها و اتهام زنی سعودی ها و رسانه هایشان به ایران مبنی بر دخالت در امور کشورهای عربی، حقایق نشان می دهد که عربستان از مهمترین عوامل بی ثباتی سیاسی و ناامنی در کشورهای عربی است و به طور مشخص در لبنان با مانع تراشی و کارشکنی های خود، تا کنون اجازه انتخاب رئیس جمهوری و پایان یافتن خلاء سیاسی در این کشور را نداده است، نکته ای که سید حسن نصرالله هم به آن اشاره کرده و گفته است مسئول اصلی بحران سیاسی و انتخاب نشدن رئیس جمهور در لبنان، عربستان و شخص سعود الفیصل وزیر خارجه این رژیم است که از طریق گروه های وابسته به خود در لبنان مانع انتخاب یک شخصیت ملی مسیحی شده است.

سیاست های ماجراجویانه و خطرناک عربستان در منطقه که با جنگ افروزی در یمن به اوج خود رسیده است، نشان می دهد که حاکمان غیر منتخب عربستان هرگز از تجارب شکست خورده خود در سوریه و عراق درس نگرفته اند و به عواقب بازی پرهزینه خود در یمن هم بی توجه هستند.

بی شک همان طور که تحلیلگران مسائل منطقه ای تاکید کرده اند، یکی از دلایلی که عربستان را بر ادامه ماجراجویی پرهزینه در منطقه وادار کرده است، موفقیت های روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه و افزایش تاثیرگذاری کشورمان است، با این حال ریاض به جای بررسی دلایلی که باعث شده عربستان در منطقه به بن بست برسد و در تنگنای شدید قرار گیرد، بر ادامه سیاست های اشتباه خود پافشاری می کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آزادی و عدالت و حمایت از مسائل مشروع ملت های مظلوم و در راس آن ها ملت مظلوم و تحت اشغال فلسطین را از مهمترین اصول خود اعلام کرد و از آن زمان از هیچ کمکی به ملت فلسطین و ملت لبنان و دیگر ملت های مستضعف برای بازپس گیری حقوق مشروع خود و کمک به آن ها برای رهایی از چنگال اشغالگران دریغ نکرده است.

این در حالی است که رژیم آل سعود از ترس انتقال شراره های انقلاب مردم بحرین به عربستان بلافاصله به بحرین لشکرکشی کرد و نظامیانش برای حفظ رژیم آل خلیفه که اتفاقا پیوندهای خانوادگی هم دارند، در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین، مرتکب جنایات هولناکی شده و می شوند. رژیم عربستان بدون شک در ماجراجویی نظامی علیه یمن بازنده خواهد شد، این رژیم گمان می کند که انصارالله همان گروهی است که چندین سال پیش، شش جنگ نابرابر وخونین را علیه آن ها از طریق رژیم عبدالله صالح به راه انداخت، در حالی که انصارالله دیگر آن گروهی که چند سال پیش، ریاض با آن جنگید، نیست، زیرا تجارب نظامی و نفوذ سیاسی این جنبش امروز هرگز قابل مقایسه با گذشته نیست.

رژیم های عربی حاشیه خلیج فارس به استثنای عمان، گزینه های بسیار محدودی در اختیار دارند و اگر هر چه زودتر جنگی را که علیه ملت یمن به راه انداخته اند، متوقف نکنند، در باتلاق سرزمین سباء غرق خواهند شد.

در پایان باید تاکید کرد که عربستان به خوبی می داند که هرگز توان حذف جنبش انصارالله را ندارد و فقط به زعم خود به دنبال تضعیف این جنبش قدرتمند است، با این حال، اگر این رژیم بر ادامه ماجراجویی نظامی خود اصرار داشته باشد، یمن به باتلاقی برای آن تبدیل خواهد شد که خروج از آن به آسانی امکان نخواهد داشت و ناکامی در یمن هم به فهرست شکست های پیاپی عربستان به عنوان مهمترین عضو محور سازش و سرسپردگی و دنباله رو صهیونیست ها و استکبار جهانی در برابر محور ایستادگی و مقاومت به رهبری ایران اضافه خواهد شد.

 

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false