لاریجانی: ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور اسبق مبنای قانونی دارد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
لاریجانی: ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور اسبق مبنای قانونی دارد

در مورد بحث هسته ای باید این نکته را عرض کنم که در کل در مجلس اراده نمایندگان بر این است که در مذاکرات حرکت رو به جلو داشته باشیم.

به گزارش "چغادک نیوز"،

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ضمن تشکر از دولت یازدهم برای رعایت کردن ضوابط آیین نامه ای در ارایه بودجه، به تشریح ویژگی های بودجه ۹۴ پرداخت و گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک اتصال بودجه به نفت قطع شود.
 
علی لاریجانی در نشست خبری که در سالن شهید مدرس تالار مشورطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به تصویب سه قانون اقتصادی طی ماه های اخیر افزود: سه قانون مهم در چند وقت اخیر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

گزیده اظهارات لاریجانی را در ادامه می‌خوانیم:

  • یکی از این قوانین طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است و مهم است. قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال های آینده را مشخص می کند.
  • برای تدوین این قانون هم شرایط کشور و هم شرایط سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه بود.
  • خروج از رکود دومین مصوبه اقتصادی مجلس طی ماه های بود که امروز در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شد.
  • این قانون متناسب با سیاست های اقتصادی مقاومتی توسط دولت به مجلس ارائه شد و در کمیسیون مشترکی مورد بررسی قررار گرفت.
  • خروج صنایع و تولید از رکود، سهل گیری برای سرمایه گذاری، حمایت های بانکی و نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی را از جمله موارد مندرج در این قانون است. سومین قانون اقتصادی که در ماه های اخیر در مجلس به تصویب رسید، قانون بودجه بود که امروز شورای نگهبان نظر نهایی خود را درباره آن اعلام کرد و طی ساعات آینده به دولت ابلاغ می شود.
  • از دولت آقای روحانی تشکر می کنم که ضوابط آیین نامه را در ارائه لایحه بودجه در ۱۵ آذر رعایت کردند و هم کمیسیون های تخصصی و هم کمیسیون تلفیق وقت زیادی را گذاشتند تا خوشبختانه تا پایان سال به نتیجه رسید و از اول سال آینده اجرا می شود.
  • اولین ویژگی بودجه ۹۴ کاهش جدی نفت در بودجه جاری بود که این رقم به ۲۵ درصد رسید این در حالی است که به گفته رییس مجلس سهم نفت در بودجه جاری طی سه سال گذشته ۵۰ درصد بوده است که به ۲۵ درصد رسیده است.

حمایت مجلس از مذاکرات هسته ای

  • در مورد بحث هسته ای باید این نکته را عرض کنم که در کل در مجلس اراده نمایندگان بر این است که در مذاکرات حرکت رو به جلو داشته باشیم.
  • البته در مجلس آرا مختلف است اما در کل بر آیند فکری مجلس این است که از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم تا مذاکرات را به پیش ببرند.
  • منتهی چارچوب هایی دارد که رهبری مشخص کردند، امیدواریم در همین چارچوب کارها پیش برود و طبعا یک بخشی از کار مجلس هم نظارت است، نظارت بر موضوع مذاکرات بخشی از وظایف مجلس است و ما با رویکرد حمایتی از مذاکرات نظارت بر پویایی را خواهیم داشت.

اتفاق شیراز به نظام کمکی نکرد

  • اتفاقی که در شیراز و چندی قبل در قم افتاد به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد. امیدوارم این مسئله حل شود و دستگاه هایی اجرایی و قضایی با آن برخورد کنند. رفتارهای مشابه شیراز و قم در نظام مردم سالار و در کشوری که آزادی بیان وجود دارد قابل قبول نیست. رفتارهایی از این جنس کار ناصحیحی است امیدوارم که جلوی اینگونه امور گرفته شود.
  • در روش کار جمهوری اسلامی ایران پرونده‌هایی که در اختیار شورای امنیت ملی قرار دارد به دلیل ماذونیت رهبری قابلیت تصمیم گیری وجود دارد هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند و با همفکری هم عمل می‌کنند که تحت اشرافیت مقام معظم رهبری هستند.

کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است

  • کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است و نباید موردی باشد که از آنها تاسی کنیم حتی این اقدام سناتورها نیز در آمریکا با واکنش مواجه شد؛ لذا نباید انتظار داشت اگر کار غلطی انجام دادند تقدیر کنیم. در این گونه توافقات مختصر عقلی هم وجود دارد که دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد

  • هیچ مانعی وجود ندارد که گفت‌وگوها میان ایران و همسایگان آن برقرار باشد و جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی همکاری مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته است و هیچ وقت تجاوزی به کشوری نداشته‌ایم و این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگ هشت ساله را به راه انداخت حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز به عراق رفتند اما ایران حتی پس از سرنگونی حکومت صدام تلافی نکرد.
  • مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران از نظر اجرایی مسیر برادرانه به دیگر کشورها بوده است. انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد اگر به سایر کشورها کمک می‌کنیم کشور دوست و همسایه هستند و گرفتار ماجرای زیاد و جریان تروریستی بوده‌اند. البته این مردم عراق هستند که دفاع می‌کنند ما فقط کمک می‌کنیم حتی در لبنان و یا فلسطین نیز در مقابل با صهیونیست‌ها آن‌ها دفاع می‌کنند لذا این تصور تصور دقیقی نیست که گاهی به دلایلی به آن دامن می‌زنند.
  • کشورهای همسایه مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب در این ۳۶ سال نشان می‌دهد که ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد و قصد برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی دنبال می‌کند.

امیدواریم سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود

  • جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت جدید مرتب‌تر تشکیل شده و بعضی از موضوعات را دنبال می‌کنند لذا به طور دقیقی این جلسات صورت می‌گیرد. طرحی در مجلس است که سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود و امیدواریم که به نتیجه برسد و موضوعات را حل کند.
  • مباحث رسانه‌ها را تا حدودی شماها باید از آن نهی کنید نه این که رسانه‌ها تا خبر مهمی را صید کردند سریعا انتشار داده و تاثیر خود را نیز بر جای بگذارد.

جریان‌های سیاسی باید به شکل سازمان یافته حرکت کنند

  • من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود.
  • پرداختن به مسائل انتخاباتی برای انتخابات مجلس کمی زود است و از هم اکنون نمی‌شود در مورد فعالیت‌های سیاسی قضاوت شود. اما آنچه که مهم است این است که من از کارهای تشکیلات سیاسی حمایت می‌کنم و این کار را برای کشور مفید می دانم.
  • برای اینکه دموکراسی در کشور شکل بهتری بگیرد و نگاه‌های دقیقتری نسبت به فعالیت‌های سیاسی شود بهتر است که جریان‌های سیاسی به شکل سازمان یافته حرکت کنند.

قانون برنامه ششم توسعه در شش ماه اول سال ۹۴ در مجلس بررسی می‌شود

  • یکی از مهمترین سیاست‌ها و قوانین کشور که در سال آینده بررسی می‌شود قانون برنامه ششم توسعه است که در مسیر اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری خواهد داشت و باید در این حوزه دقت ویژه‌ای شود.
  • آنچه که من اطلاع دارم این است که سیاست‌های کلی و چارچوب این قانون در مجمع تشخیص در حال بررسی است و بعد از اتمام این بررسی‌ها در مجمع تشخیص دولت و مجلس نیز نظرات خود را در این حوزه ارائه خواهند کرد و ان شاء الله در شش ماه اول سال آینده این قانون در مجلس بررسی می‌شود که امیدواریم بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام مثبتی برداریم.

در ساختار قانونی می‌دانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم

  • ساختار قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران ساختار مناسبی است و می‌دانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم. توافق خوب مذاکره‌کنندگان قطعا مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
  • نفوذ ایران در منطقه و پرونده هسته‌ای دو مقوله مجزا از یکدیگر است، این دو مقوله باید از یکدیگر تفکیک شوند. جمهوری اسلامی منطق برادرانه‌ای را در سطح منطقه دنبال می‌کند و همواره در کنار همسایگان و دوستان خود می‌ماند.

شرایط سرمایه‌گذاری باید در سال ۹۴ بهبود یابد

  • گرانی مساله بسیار مهمی است اما باید توجه داشت عامل اساسی آن فضای رکودی است که باید برای رفع آن تولید رونق یابد. مجلس سه قانون برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید تصویب کرد.
  • مجلس و دولت باید تلاش کنند تا شرایط سرمایه‌گذاری در سال ۹۴ بهبود یابد.
  • بگم‌ بگم‌ها از قبل شروع شده است و طرفین از آن استفاده می‌کنند. مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر دستخوش کشمکش‌های سیاسی شود قطعا راه به جایی نمی‌برد. رسانه‌ها تلاش کنند برخورد با مفاسد اقتصادی به سمت مسائل ملی سوق یابد.

حتما مسیر قانونی طی شده است

  • -از رئیس مجلس پرسیده شد که سال گذشته بعد از طرح مباحثی مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن رئیس جمهور اسبق کشور شما در مصاحبه با روزنامه لوموند واکنش‌هایی را نشان دادید امسال اتفاق دیگری در مورد ایشان رخ داد و رسانه‌ها از انتشار نام‌شان منع شده و دچار دوگانگی شدند. به نظر می‌رسد که اصول ۲۳ و ۳۶ قانون اساسی نقض شده است. با توجه به این‌که شما فراجناحی هستید نظرتان در این رابطه چیست؟ رئیس مجلس در پاسخ گفت: حتما مسیر قانونی طی شده است. فکر می‌کنم این موضوع از موضوعاتی است که باید از مسیر خود و از محل سنجیده‌ای حل و فصل شود. در مورد ممنوع‌الخروجی ایشان نیز که در مصاحبه با روزنامه لوموند مطرح کردم بحث بر سر این بود که قوه قضائیه ایشان را ممنوع‌الخروج نکرده بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفته بود.-

تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است

  • در مورد حضور وزرا در مجلس نباید موضع منفی داشت. این یک ساختار دموکراتیک است که وزرا از راه گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مسائل را حل و فصل می‌کنند. این نکته مثبت کشور آن زمان آسیب پذیر می‌شود که تصور شود وزرا به دلیل داشتن قدرت اجرایی نباید روی کارشان نظارت داشته باشند.
  • تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است. طرح سوالات و تذکرات از وزرا وضعیت ویژه‌ای نیست. قبلاً هم بوده و اکنون نیز ادامه دارد و آن هم به این دلیل است که نمایندگان مجلس ارتباط بیشتری با مردم دارند و مشکلات را منعکس می‌کنند.
  • در موضوعات مهم کشور مجلس همواره از دولت حمایت کرده که از جمله آن می‌توان به مسأله هسته‌ای و قوانینی که به نوعی باعث آبادانی، پیشرفت و بهبود وضعیت می‌شود اشاره کرد.
  • مسأله مجلس مسائل اقتصادی و معیشتی است. بر همین اساس مجلس در طول چهار ماه گذشته لوایح ارائه شده از سوی دولت را مورد بررسی قرار داد و آن را به تصویب رساند.
  • شرایط سیاسی کشور بستگی به رفتارها دارد. اگر کشور به سمتی رود که مردم احساس کنند خدمات خوبی انجام شده است نگرش‌ها تغییر می‌کند اما به کل آن‌چه باید دغدغه باشد این است که سازوکارها،‌ روش‌ها و رفت و آمدها منجر به اصلاحات اقتصادی در کشور شود. مهمترین مسأله برای کشور رونق تولید است.
  • نباید حاشیه بر متن غلبه کند. جریانات مختلف باید بر روی بهبود شرایط اقتصادی با نگاه ویژه به تولید توجه کنند و تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود.

در آمریکا هیچ چارچوبی حاکم نیست

  • در آمریکا مبارزات جناحی وجود دارد و هیچ چارچوبی حاکم نیست. به طوری که در نظرسنجی ۲۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا اقدام اخیر کنگره سنا در انتشار نامه را تقبیح کرده و حتی آنان را خائن تلقی کردند. اما در ایران نگاه ملی بر موضوع هسته‌ای حاکم است و چارچوب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایران انضباطی بین جریان‌های مختلف برقرار است.
  • در مورد نظارت‌ها بیشتر ان پی تی مطرح است، اما شرایطی هم وجود دارد و ما در مجلس قانونی داشتیم مبنی بر این‌که پروتکل زمانی تصویب می‌شود که پرونده در شورای منیت نباشد؛ اگر قرار است موافقت صورت گیرد مجلس به این موضوع توجه می‌کند.
  • در خصوص حادثه قم و اینکه آیا عاملان دستگیر شدند این را نباید از من سوال کنید. از بخش‌های دیگر باید بپرسید. تا جایی که به من گزارش داده‌اند پیگیری‌هایی را کرده‌ام. من اصلا پیگیر نیستم؛ هر بخشی مسئولیتی دارد، من مسئول اجرای آن نیستم.

ادعای یک متهم نباید دست‌آویز شود

  • در خصوص دریافت پول توسط ۱۷۰ نماینده از رحیمی، اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز افراد مختلف قرار گیرد. به قوه قضاییه گفتیم بررسی کند؛ آن‌ها وظیفه دارند به این مسئله رسیدگی کنند.

دولت قانونگراست

  • اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم حرکت این دولت به سمت قانونگرایی است و از این حیث دولت عملکرد مطلوبی داشته است.
  • از گزارشات معاونت نظارت و دیوان محاسبات مجلس می‌توان برداشت کرد که حرکت در مسیر تحقق برنامه مطلوب نبوده که باید در این زمینه دقت بیشتری شود.
  • دولت‌ها در کشور در زمینه قانونگرایی وضع متفاوتی دارند و آنچه که از گزارشات هیأت تطبیق مصوبات دولت با قانون به ما ارائه شده نشان دهنده این است که در دولت گذشته بسیاری از مصوبات به دلیل مغایرت با قانون رد می‌شد که این مشکل در دولت فعلی وجود ندارد و حرکت دولت به سمت قانونمداری بوده است.

اسناد پول‌های کثیف باید ارائه شود

  • حرف ما این است که اگر در مورد پول های کثیف اسنادی وجود دارد باید به قوه قضاییه ارائه شود و قوه قضاییه نیز پیگیری کند و اگر این کار نیز اتفاق بیفتد ما نیز در مجلس بر چگونگی بررسی‌ها نظارت می‌کنیم. اما اگر خارج از این روال باشد نمی‌شود آن را دنبال کرد.
  • «اگر توافق جامع صورت نگیرد دنیا به آخر نمی‌رسد» ما در هر صورت به زندگی خود ادامه می دهیم و اتفاقی برای ما نمی‌افتد، اما اگر توافق جامع صورت بگیرد هم ایران و هم دنیا و هم منطقه منتفع خواهد شد و برای آن‌ها مفید خواهد بود.

نگرانی درباره مسائل ضدامنیتی منطقه مساله خوبی است

  • رییس مجلس شورای اسلامی از پیگیری معاونت نظارت مجلس در خصوص پرونده‌های ارجاع شده به قوه قضاییه به ویژه پرونده سازمان تامین اجتماعی به قوه قضاییه خبر داد.
  • در خصوص نتایج سفر منطقه‌ای اخیر و دیدار با خالد مشعل باید بگویم، در این سفرها در خصوص مسائل منطقه‌ای و فلسطین صحبت کردیم. مسئولان کشورهای منطقه نگاه‌شان برای مبارزه با تروریسم جدی است اما اینکه چقدر مشارکت کنند متفاوت است.
  • در کل این مساله خوب است. نگرانی درباره مسائل ضدامنیتی منطقه مساله خوبی است.

موارد خلاف قانون را گزارش دهید

  • در خصوص فضاسازی برخی رسانه‌ها بر ضد سایر رسانه‌ها، اگر موارد خلاف قانونی اتفاق افتاده است اطلاع دهید تا پیگیری کنیم چرا که رسانه‌ها در چارچوب قانون باید بتوانند کار رسانه‌ای‌شان را انجام بدهند.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را پیگیری کردیم

  • در قانون بودجه منابعی قرار دادیم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری‌هایی که مربوط به نخبگان و کارآفرینان است کاهش یابد. مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید منابعی را در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌کرد که این کار را انجام دادیم. نرخ سود تسهیلات نیز توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.
 
منبع: فرارو

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false