×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رئیس‌جمهور عسلویه را به مقصد تهران ترک کرد

رئیس‌جمهور دقایقی پیش سفر خود به شهرستان‌های عسلویه و کنگان را پایان داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل  از خبرگزاری تسنیم از عسلویه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که پیش از ظهر امروز برای افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی وارد کنگان شده بود دقایقی پیش فرودگاه عسلویه را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس جمهور را که در این سفر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست، محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و مصطفی سالاری استاندار بوشهر همراهی می‌کردند، فاز ۱۲ به‌عنوان بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی را افتتاح  کرد.

به‌گزارش تسنیم، میدان مستقل گازی جهان با عنوان پارس جنوبی در جانب ایران و با نام گنبد شمالی در بخش قطری از ۴۰ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و حدود ۵۰ میلیارد بشکه ذخایر میعانات گازی برخوردار است که سهمی معادل ۲۷ درصد از مجموعه ذخایر اثبات شده گاز جهان را در خود جای داده است.

فاز ١٢ پارس جنوبی، بزرگ‌ترین پروژه‌ توسعه‌ای پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه‌گذاری و تولید به شمار می‌رود که با بهره‌برداری کامل آن، روزانه ۳ میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش (معادل ۷۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ در این فاز همچنین ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد برای صادرات تولید می‌شود.

این فاز با توجه به سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلاری و برنامه‌ریزی برای حفاری بیش از ۴۵ حلقه چاه به‌ارزش ٢ میلیارد دلار، از منحصر به فرد‌ترین پروژه‌های نفت و گاز در خاورمیانه است.

فاز ١٢ میدان گازی پارس‌جنوبی با مساحتی در حدود ۲۰۵ کیلومتر مربع، روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠متری کف خلیج فارس و در ۱۰۵ کیلومتری سواحل ایران قرار گرفته است، این فاز با برخورداری از ذخایر در جای معادل ۶٠٠ میلیارد مترمکعب گاز حدود ۵ درصد از ذخایر میدان گازی پارس جنوبی را به خود اختصاص داده است.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه‌گذاری، عظیم‌ترین طرح تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تولید گاز جهان در سالهای اخیر است.

 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false