خطای موشک‌های ساحل به دریا صفر است/ آمریکا توان پاک‌سازی مسیر مین‌ریزی شده را ندارد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خطای موشک‌های ساحل به دریا صفر است/ آمریکا توان پاک‌سازی مسیر مین‌ریزی شده را ندارد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز به‌ همت کادر جوان و انقلابی و بومی کشورمان خطای موشک‌های ساحل به دریا صفر شده و وقتی شلیک می‌شوند پاشنه ناو را مدنظر قرار خواهند داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه ۲ با اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم۹ سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، با موفقیت‌آمیز خواندن این رزمایش،‌ گفت: برگزاری این رزمایش توسط فرزندان ملت نمایش یک شکوه و یک اقتدار بی‌نظیر بود که در طول تاریخ حیات سیاسی ایران به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: پیام‌های بسیار دقیق و واقعی با برگزاری این رزمایش هم به دشمنان بزرگ و هم به دوستانمان داده شد، که در ورای اینها یک اطمینان خاطر و نیرومند نیز برای ملت عزیز و شریف ایران اسلامی به ارمغان آورده شد.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به تهدیدهای دشمنان ایران در مواجهات سیاسی و دیپلماتیکی، اظهار داشت: در این مواجهه سیاسی دشمنان از وجود گزینه‌های نظامی روی میز و از اعمال تحریم‌های اقتصادی سخن می‌گویند و ما با برگزاری این‌گونه رزمایش‌ها به‌دنبال آن هستیم که به دشمن نشان دهیم در مقابل گزینه‌های متعددشان نه تنها دستمان بسته نیست بلکه کاملاً مبسوط‌الید هستیم و توان آن را داریم که نشان دهیم دامنه قدرت دفاعی ما آن‌قدر توسعه یافته است که امروز می‌توان به آن بعد جهانی داد و به‌نوعی می‌تواند خنثی‌کننده تهدیدات دشمنان ما در سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی باشد.

سردار سلامی با بیان "دشمنان انقلاب تلاش می‌کنند تا نفود منطقه‌ای ما را کاهش دهند" اضافه کرد:  دشمنان تلاش می‌کنند ادبیات سیاسی و دیپلماتیک‌شان را با محتوا و مضمون یک قدرت نظامی همراه کنند و از پتانسیل ارعاب و قدرت نظامی خود برای ایجاد تأثیر سیاسی بهره گیرند و این یک امر طبیعی است که ما هم وقتی در مسیر سیاسی و دیپلماتیک حرکت می‌کنیم باید این قدرت سیاسی و قدرت دیپلماتیک ما از یک محتوای قدرتمند نظامی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی برخوردار باشد.

وی یکی از اهداف اصلی برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۹ را پاسخ به دشمنانی دانست که از ادبیات تهدید‌آمیز استفاده می‌کنند و ادامه داد: آنان سعی می‌کنند ادبیات تهدید را جانشین مذاکرات سیاسی کنند و ما در مقابل می‌خواهیم دشمنانمان با واقعیت‌های دفاعی ما آشنا شوند و دچار خطا در محاسبه نشوند.

به‌گفته جانشین فرمانده کل سپاه دشمنان ایران منطق سیاسی را متوجه نمی‌شوند و از تهدید نظامی و تحریم‌های اقتصادی صحبت می‌کنند و تلاش دارند تهاجمات فرهنگی و امنیتی به نظام وارد کنند تا نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد.

سردار سلامی با بیان "این یک اصل است که ما هم زمانی که در مسیر سیاسی و دیپلماتیک حرکت می‌کنیم قدرت سیاسی و دیپلماتیک ما از یک محتوای قدرتمند نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشد" اظهار داشت: سپاه پاسداران با برگزاری این رزمایش دشمنان را با واقعیت‌های قدرت بازدارندگی آشنا‌تر کرد و قطعاً آنها دچار خطای در محاسبه‌ای نخواهند شد.

وی ادامه داد: اگر دشمنان ما مرتکب خطا و اشتباه در محاسبات خود شوند، نخست خسارت‌های بزرگی برای آنها به‌دنبال خواهد داشت و در مرحله بعدی  برای کشورهای منطقه، بنابراین تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که محاسبات دشمنان را نسبت به واقعیت‌های به وجود آمده در قدرت دفاعی‌مان دقیق کنیم یعنی آنان دچار خطای در برآورد نشوند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این مطلب که دشمنان باید متوجه باشند که با چه‌قدرتی طرف هستند، و این منطقه مکانی نیست که بتوان با اجرای شوهای نظامی، معادل جنگ‌های قبلی، سرزمینی را اشغال یا بمباران کرد، گفت: اینجا شکوفه‌های تحریم در قالب یک قدرت دفاعی نیرومند سر برآورده است که ثمره‌های آن را در عرصه‌های مختلف ملی می‌بینیم.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به زمان برگزاری این رزمایش، گفت: ما تحت شرایطی که احساس می‌کنیم نیازمند نمایش اقتدار هستیم لازم دانستیم این رزمایش را برگزار کنیم؛ رزمایش تمرینی برای بهتر بودن در صحنه جنگ است؛ ما می‌خواهیم نشان دهیم که صاحب اراده برای به کار بردن قدرت هستیم و آن را در میدان به تصویر می‌کشیم و رزمایش پیامبر اعظم ۹ تجلی این واقعیت بود که ما امروز به‌برکت تکیه بر توانمندی‌های درون جامعه ایرانی و هدایت‌های مقام معظم رهبری و اراده متراکم ملی و با الهام از روح مقاومت اسلامی، به یک قدرت دفاعی با کارایی‌های فوق‌العاده متنوع و در عین پیشرفته دست یافتیم.

سردار سلامی درخصوص وجه تمایز رزمایش پیامبر اعظم۹ سپاه پاسداران با رزمایش‌های گذشته، گفت: معمولاً ناوهای هواپیمابر نماد جهانی قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا هستند، این ناو‌ها در همه‌جای جهان پراکنده هستند و قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا از پتانسیل ارعاب این ناوها میدان تأثیر سیاسی می‌سازند و معمولاً به‌ندرت کشورهایی پیدا می‌شوند که در فضای ذهن و خیال‌شان این تصور را به خود راه دهند که می‌توانند بر این توانمندی غلبه کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تنها و یا جزو معدود کشورهایی است که به‌خاطر داشتن یک مکتب اعتقادی نیرومند، یک رهبری حکیم و شجاع و با یک روح الهام‌بخش و مردمی هوشمند و بزرگ توانسته‌ از ارتفاع تصویری که دشمن از قدرت خود ساخته‌ است، عبور کند، این قدرت‌ها گرچه به‌ظاهر بزرگند اما به همان نسبت آسیب‌پذیرند. بنابراین اگر ملتی در باورهای خود تصمیم بگیرد علیه پدیده‌ای غلبه کند، حتماً همه ابزارهای لازم را برای شکست آن قدرت مورد استفاده قرار می‌دهد.

"در رزمایش پیامبر اعظم ۹ تاکتیک‌های مختلفی را که نشان از قابلیت‌ و توانمندی‌های ایران است شاهد بودیم که به‌نوعی بخشی از قابلیت‌های ما بود چرا که بخشی از توانایی‌های ما تا لحظه عمل مکتوم باقی خواهد ماند، بنابراین آنچه را می‌توانستیم نشان دهیم، فقط آنها را به صحنه آوردیم و از آنچه می‌توانستیم کمیت بسیار نازلی را به صحنه آوردیم، فقط نمونه‌هایی را به این دلیل به صحنه آوردیم که دشمنان و دوستان ما واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را به‌خوبی درک کنند یعنی ما به‌دنبال مدیریت ادراک دشمنان و دوستان‌مان هستیم".

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به مرحله مین‌ریزی در تنگه هرمز در خلال برگزاری رزمایش سپاه پاسداران، گفت: در رزمایش پیامبر اعظم ۹ شناورهای مین‌ریز ما تعداد ۳۰ فروند بودند ولی دراصل این شناورها صدها فروند شناورند که دارای توانایی اعماق دریانوردی متنوعی هستند آن هم با مین‌هایی در کلاس‌های متنوع در اعماق متنوع و با مکانیزم‌های متنوع، یعنی در این شرایط همه مین‌ریزهای دشمن هم در منطقه مشغول مین‌روبی شوند چند ماه طول می‌کشد که یک مسیری را پاک کنند، این امر تقریباً در فضای نبرد ممکن نیست و این یک توانایی است.

جانشین فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع موشک‌های ساحل به دریا و ساحل به ساحل اشاره کرد و با بیان این مطلب که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه امروز دارای یک قدرت بالقوه است، اظهار داشت: این موشک‌ها متحرک و در شرایطی شلیک می‌شوند که کاملاً ناپیدا است یعنی قابل کشف نخواهند بود که در برگزاری این رزمایش نیز صدها سیستم ساحل به دریا وجود داشت که از این سیستم‌ها به‌صورت پخش زنده به تصویر کشیده شد اما آن‌قدر حجم پدیده‌ها زیاد بود که نشد همه آنها را به تصویر بکشیم.

سردار سلامی در ادامه با تأکید بر این نکته "ما قبلاً هم اعلام کرده بودیم، که کاهش خطای این موشک‌ها از اهداف استراتژیک ما است و امروز به این هدف نائل شده‌ایم" خاطرنشان کرد: امروز به‌همت کادر جوان و انقلابی و بومی کشورمان خطای موشک‌های ساحل به دریا صفر شده و وقتی شلیک می‌شوند پاشنه ناو را مدنظر قرار خواهند داد و توانایی این را داریم که صدها موشک از این جنس را همزمان شلیک کنیم.

به‌گفته جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، این موشک‌ها اصلاً خطا ندارند و کاملاً ایرانی هستند و مورد تولید انبوه قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به توانمندی موشک خلیج فارس تصریح کرد: خلیج فارس یک موشک بالستیک بوده که با موشک کروز تفاوت دارد. سرعت این موشک در جو فوق‌العاده بوده و با صدها کیلومتر برد و با خطای صفر روی شناور متحرک فرود می‌آیند؛ به‌عبارتی هنگام شلیک و برای برخورد به هدف خط دید موشک عوض می‌شود و در یک روش ناوبری خاص دقیقاً روی شناور فرود می‌آید.

سردار سلامی با بیان اینکه این موشک در رزمایش اخیر نیز با موفقیت شلیک شد و توانست شناور متحرک ۶۰متری را مورد اصابت قرار دهد، به طرح این سؤال "وقتی یک موشک بالستیک می‌تواند یک صحنه را که چند برابر کوچک‌تر از ناو هواپیمابر است با دقت صفر مورد اصابت قرار دهد، آیا زمان آن نرسیده که ما داستان ناوهای هواپیمابر را تمام‌شده تلقی کنیم؟" پرداخت و گفت: اساساً شاید کشور دیگری نتواند چنین موشکی بسازد، چرا که این فناوری‌ها فوق‌مدرن هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رژه چندین فروند شناور موشک‌انداز و راکت‌انداز درخصوص اظهار نظر بعضی از مقامات غربی خصوصاً مقامات آمریکایی گفت: آنها عنوان کرده بودند که ما دارای یک سیستم دفاعی نیرومند هستیم و با این حرف‌ها می‌خواستند رزمایش را کم‌اهمیت جلوه دهند و بگویند این رزمایش برای ما دارای اهمیت چندانی نیست.

وی درخصوص علت غرق نشدن ماکت شناور آمریکایی بر اثر شلیک‌های متعدد موشک‌ها و راکت‌ها اظهار داشت: این ماکت به‌گونه‌ای ساخته شده بود که در زیر صفحه بالای ناو، لوله‌هایی با قطرهای سنگین به کار گرفته شده بود، که باعث می‌شد حالت شناوری آن صفحه حفظ شود و همان‌گونه که فرمانده نیروی دریایی سپاه هم اعلام کردند از آنجایی که ما در رزمایش‌های مختلفی می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، اساساً هم نمی‌خواستیم آن را غرق کنیم، علاوه بر آن نیز در تمام این لوله‌های حجیم فوم تزریق کردیم و هرچه به این ماکت شلیک شود، این صفحه غرق‌شدنی نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: ما در عمل، یک یا دو و چند موشک شلیک نمی‌کنیم بلکه دریایی از آتش را برقرار می‌کنیم، علاوه بر آن نیز هدف ما ناکارآمدسازی و از کار انداختن شناورها و تصرف آنهاست نه غرق کردن و زیر آب بردن، و می‌تواند این اقدام ما دلیل انسانی داشته باشد چرا که ۶هزار نیرو روی این ناو هم حضور دارند و تنها در صورتی که مقاومت‌هایی شکل بگیرد ما مجبور به غرق کردن آن می‌شویم.

وی در بخش پایانی سخنانش به فناوری پهپادها اشاره کرد و با بیان "امروز به یک نقطه بسیار قابل قبولی در این زمینه رسیده‌ایم" تصریح کرد: این توانمندی ما در این فناوری در حدی است که به‌عنوان مثال یکی از پهپادهای ما با ویژگی رادارگریزی ۳۰ ساعت مداومت پرواز دارد و شعاع عملیاتی آن نیز حدود  3هزار کیلومتر است که هم در بخش شناسایی و هم در بخش تهاجمی کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false