اردن در سودای بهره‌برداری از جنایت هالیوودی داعش | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اردن در سودای بهره‌برداری از جنایت هالیوودی داعش

فیلم بسیار وحشتناک اما در عین حال حرفه‌ای سوزاندن ستوان خلبان اردنی «معاذ الکساسبه» اسیر داعش، درست زمانی انتشار یافت که شاه اردن در حال دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن بود.

به گزارش "چغادک نیوز"، فیلم زنده‌سوزی هالیوودی داعش در حال تبدیل شدن به یک بهانه از نوع ۱۱ سپتامبری برای به پا کردن آتش فتنه‌ای گسترده‌تر از پیش در شام است. پادشاه و دولت اردن نیز در واکنش به انتشار فیلم سوزانده شدن خلبان‌شان توسط داعش، نشان دادند از صحنه‌پردازان غربی فیلم داعش چیزی کم ندارند و پروپاگاندای تبلیغاتی وسیعی را آغاز کرده‌اند که همان سان مهندسی شده براساس آخرین متدهای غربی تسخیر افکار عمومی به نظر می‌رسد. بدین ترتیب عبدالله دوم قصد دارد طبق نقشه‌ای آمریکایی- اسرائیلی که حدود ۳ ماه پیش از این توسط دولت سوریه افشا شده بود به بهانه انتقام گرفتن از تروریست‌های دست‌پرورده دولت‌های غربی- عربی نیروهای نظامی‌اش را از جنوب وارد خاک سوریه کند. این در حالی است که بر خلاف نقشه اولیه، آمریکایی‌ها نتوانستند موافقت اردوغان برای حمله موازی ترکیه از مرزهای شمالی سوریه را جلب کنند.

 جنگ روانی شاه انگلیسی اردن

فیلم بسیار وحشتناک اما در عین حال حرفه‌ای سوزاندن ستوان خلبان اردنی «معاذ الکساسبه» اسیر داعش، درست زمانی انتشار یافت که شاه اردن در حال دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن بود. این فیلم هدف تحقیر پادشاه و ملت اردن را دنبال می‌کرد تا عبدالله دوم بتواند سوار بر موج احساسات بخشی از افکار عمومی کشورهای عربی را برای هرگونه واکنش نظامی تلافی‌جویانه آماده کند.

از طرف دیگر تاریخ انتشار فیلم یک ماه جلوتر عنوان شد بدین معنی که تروریست‌های شام و عراق قصد داشته‌اند در مبادله زندانیان با اردن، فریب‌کاری کنند زیرا داعش در ازای آزادی الکساسبه که قبلا کشته شده بود خواهان رهایی الریشاوی از زندان‌های اردن شده بود.  بدین ترتیب عبدالله دوم که وانمود می‌کرد مورد اهانت و خیانت قرار گرفته، فرصت یافت پیش از آنکه سفر خود را طبق ادعاهای مطرح شده نیمه‌تمام بگذارد و خود را برای موضوعی بدین مهمی به امان برساند، حضورا از مقامات آمریکایی بخواهد تجهیزات نظامی مورد لزوم برای یک حمله همه‌جانبه زمینی و هوایی در اختیارش بگذارند.

 پس از بازگشت او به امان بود که شبکه اسکای‌نیوز فاش کرد «درخواست عبدالله از جان کری وزیر خارجه و چاک هیگل وزیر دفاع فعلی ایالات متحده برای تجهیز سریع ارتش اردن به لوازم یدکی جنگنده‌ها، تجهیزات دید در شب و دیگر تسلیحات با استقبال سناتورهای آمریکایی روبه‌رو شده است. اما وارث آنگلوساکسون تاج و تخت اردن- از طرف مادر- نه‌تنها به‌واسطه خون انگلیسی که در رگ‌هایش جریان دارد ذاتا مکار و حیله‌گر است بلکه از پدرش ملک حسین هم ژن نمایش‌های ایذایی حماسی را به ارث برده است.

او بلافاصله پس از بازگشت جنگ روانی را آغاز کرد و مقامات دولتی هم ترتیب یک استقبال ظاهرا خودجوش با شعارهای انتقام‌جویانه در همان بدو ورودش به فرودگاه امان را دادند، اگرچه نتوانستند جلوی شعارهای ضددولتی در تظاهرات خیابانی را بگیرند. سپس عبدالله دوم همزمان با رایزنی برای جلب رضایت برخی کشورهای سیرک ائتلاف داعش و عربستان برای ورود به خاک سوریه، یک بیانیه احساسی صادر کرد که وعده انتقام می‌داد و حتی پای اسلام را هم وسط کشید: «خون شهید قهرمان خلبان معاذ الکساسبه هدر نخواهد رفت.

اردن و ارتش عربی آن واکنش سختی را در قبال آنچه بر سر این فرزند گرانقدرش با این عمل جنایتکارانه آمده، خواهد داشت زیرا این سازمان تروریستی فقط با ما نمی‌جنگد بلکه با اسلام توحیدی و ارزش‌های والای آن در ستیز است». در همین حال صافی کساسبه، پدر خلبان اردنی پس از شنیدن خبر قتل فاجعه‌بار فرزندش در مصاحبه با شبکه العربیه از یک طرف از مردم خشمگین خواست دولت را بانی سوزاندن فرزندش ندانند و صبور باشند و از طرف دیگر تقاضا کرد تا انتقام خون فرزندش را از این گروه گمراه و «تروریستی» بگیرند.

 فردای آن روز پادشاه همراه ملکه و عبدالله نسور نخست‌وزیر، برای تسلیت‌گویی به خانواده الکساسبه به زادگاه خلبان سوخته، شهر کرک در ۱۲۰ کیلومتری جنوب امان رفتند. در آنجا نیز بساط صحنه‌آرایی به قصد جریحه‌دار کردن احساسات عربی پهن بود. عبدالله در خیمه سلطنتی بزرگی که به این منظور تدارک دیده شده بود به خانواده کساسبه تسلیت گفت. همزمان هواپیماهای نیروی هوایی به نشانه بزرگداشت یاد معاذ کساسبه بر فراز شهر پرواز کردند. همچنین صدها نفر از مقامات نظامی و کشوری و نیز ساکنان شهر و کودکان در داخل و اطراف چادر محل حضور ملک‌عبدالله حضور داشتند که شعار نابودی داعش را سر می‌دادند.

 اما هنگامی که شاه اردن در روستای کوهستانی کاراک به پدر خلبان مقتول وعده می‌داد «افراط‌گرایانی را که در قتل و سوزاندن این خلبان نقش داشته‌اند، تعقیب و مجازات کند» شبکه فرانس ۲۴ حین پوشش زنده این مراسم فاش کرد خاندان کساسبه از طایفه‌ای بانفوذ در اردن هستند که بخش مهمی از ارتش را در اختیار دارند. همچنین تحلیلگر این شبکه فرانسوی با اشاره به چهره خشمگین عبدالله، تلویحا از ورود نظامی عنقریب اردن به خاک همسایه شمالی صحبت کرد.

عبدالله سپس در دیدار روز چهارشنبه خود با مقامات ارشد نظامی و امنیتی اردن نیز با «لفظ نبردی سرسختانه و بی‌رحمانه» خواستار تشدید مبارزه با داعش شد و بر تعهد اردن به مبارزه با داعش به منظور دفاع از اصول انسانی و ارزش‌های کشورش تاکید کرد آن هم در حالی که داعش به همراه دیگر گروه‌های تروریستی سوریه مثل جبهه النصره تا چند ماه پیش رسما توسط امان حمایت می‌شد. بلافاصله در فضای جدید و در حالی که امارات از ترس تکفیری‌ها از سیرک ائتلاف بیرون کشیده بود، اردن حملات هوایی‌اش به مراکز داعش در الرقه را افزایش داد.

جالب آنکه یکی از فرماندهان نزدیک به ابوبکر البغدادی بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی فاش کرد نیروهایشان از پیش برای ترک اقامتگاه‌هایشان در این شهر شرقی سوریه باخبر بوده‌اند. طبیعی بود داعشی‌ها هم از بازار شام تبلیغاتی که خود با اشاره حامیان غربی‌شان برای دعوت از نیروهای نظامی اردن به خاک سوریه راه انداخته بودند جا نماندند و در مقابل کری خواندند که جنگ را به امان می‌کشانند و دیر یا زود سر عبدالله را خواهند برید. تهدیدی که طی یک ماه اخیر تمام سران عربی دشمن سوریه از عبدالله بی‌نفس تا شیخ حمد بحرینی و حتی ژنرال السیسی را شامل شده و حکم کارت دعوت برای حضور نظامی دوباره آمریکا و ناتو را دارد.

جنگ نیابتی اردن به جای تروریست‌ها

حال اردن کوچک می‌خواهد به بهانه خونخواهی خلبانش، بزرگی کند البته با حمایت کامل آمریکا، اسرائیل و با دلارهای نفتی عربستان. این به معنای شکست جنگ نیابتی تروریستی غربی- عربی علیه نظام سوریه و آغاز جنگی دیگر بر ضد بشار اسد و مردم سوریه خواهد بود.

هدف دیگر این حمله احتمالی که بعید نیست در میانه راه نیروهای آمریکایی نیز بدان ملحق شوند برداشتن فشار ناشی از گشوده شدن جبهه جدید حزب‌الله علیه اسرائیل در منطقه جولان است.  یک مقام بلندپایه دولتی به وبگاه «العرب الیوم» گفته است که طرح مبارزه زمینی با داعش (در سوریه) روی میز شاه اردن قرار گرفته است که مستلزم هجوم به خاک سوریه خواهد بود.

این مقام که هویت وی فاش نشد همچنین گفت: «ایده حمله سریع به داعش در انتقام خون خلبان شهید معاذ الکساسبه، سپس ایجاد راهبرد جدید در داخل ائتلاف [ضدداعش] به ریاست آمریکا برای نابود کردن داعش و پایان دادن به وجود آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، چیزی است که دولت [اردن] الان به آن می‌اندیشد». البته پیش از این، منابع پلیس مرزی عراق در استان الانبار روز چهارشنبه از حرکت واحدهای نظامی اردنی به سوی مرز و موضع گرفتن در مقابل شهر طربیل عراق سخن گفته بودند.

 اما سرلشکر بازنشسته اردنی «فایز الدویری»، اقدام منفردانه کشورش در ورود به جنگ زمینی با داعش را به دلیل مسافت جغرافیایی با «رقه» (مقر اصلی داعش) در شمال شرق سوریه بعید دانست و گفت این اقدام فقط در پوشش عربی و بین‌المللی امکان‌پذیر است.  به گفته او، اردن شاید پروازهای خود در جنگ علیه داعش را افزایش دهد. این نظامی اردنی در ادامه از سیاست «لَنگ» باراک اوباما در مبارزه با گروه داعش و تروریسم انتقاد کرد و گفت ائتلاف تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است.

منبع: وطن امروز
 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false