×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
موج جدید کوچ جوانان اصلاح‌طلب به احزاب تازه تأسیس/ استعفای دسته جمعی در جریان اصلاحات چه معنایی دارد؟

که دانشجویان مستعفی کجا را خانه جدید خود قرار دادند به نوعی اشاره به علت استعفای آنان دارد. اغلب اعضای مستعفی حزب کار به حزب ندا و حزب همبستگی، پیوسته‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"، شکاف سیاسی در جریان اصلاحات هر روز بیشتر از گذشته آشکار می شود. موج استعفای نیروهای جوان از احزاب کهنه در این جریان سیاسی گسترده شده است تا مساله « پوست اندازی » که صادق خرازی در زمان راه اندازی حزب ندا (نسل دوم اصلاح طلبان) بدان اشاره کرد، رنگ واقعیت به خود بگیرد.

در همین راستا اعضای جوان و دانشجوی حزب کار در اقسا نقاط کشور متن استعفانامه‌ای که بیشتر شبیه به یک بیانیه انتقادی بود را تنظیم کرده و در اختیار مدیران حزب کار قرار داده‌اند. نزدیک به هفتاد نفر از دانشجویان این استعفانامه را امضاء کردند اما در زمینه علت چنین عملی در بیانیه چیزی ذکر نشد.

اما از لابه لای سخنان اعضای مستعفی و همچنین دست اندرکاران حزب کار می توان به علت واقعی چنین اقدامی به راحتی پی برد.

بازهم پای ندا در میان است

اینکه دانشجویان مستعفی کجا را خانه جدید خود قرار دادند به نوعی اشاره به علت استعفای آنان دارد. اغلب اعضای مستعفی حزب کار به حزب ندا و حزب همبستگی، پیوسته‌اند. آنان از بسته بودن فضای کهنه حزب کار شکایت داشته و بیان می کنند که چهار سال گذشته خود را با عضویت در این حزب تلف کرده اند.

یکی از اعضای سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار دلیل استعفای اعضاء را عدم توجه کافی به آنان می‌داند و در گفت‌وگو خود با خبرگزاری فارس می‌گوید: چهار سال عضو این سازمان بودیم اما حزب اسلامی کار هیچ یک از اعضای سازمان را نه تنها در شورای مرکزی حزب بلکه به عضویت حزب نیز در نیاورد.

مهدی فرنیان، رئیس سازمان دانشجویی حزب کار نیز با اشاره به علت استعفای این افراد و پیوستن‌شان به حزب تازه تاسیس کار می‌گوید: ما برای این دوستان آرزوی موفقیت داریم اما به نظر ما این اقدام بیشتر از روی هیجان بود شاید این دوستان خیلی زود پشیمان شوند. هیچ اختلافی میان اعضای حزب و دوستان وجود نداشته و این اسعفا‌ها به دلیل اختلاف نبوده ضمن اینکه‌ این اتفاق مربوط به روزهای اخیر نیست چراکه ۶ ماه پیش این مسئله رخ داد.

اما اگر اختلافی وجود ندارد چرا اعضا به طور دسته جمعی اقدام به ترک حزب متبوع خود کردند.

گذر از مرحله تشکیل احزاب سیاسی به مرحله وزن کشی سیاسی

تب پوست اندازی در جریان اصلاحات سبب شده تا جوانان اصلاح‌طلب برای اینکه بعد از مدتی که در محاق بودند، سری در سرا در بیاورند، از احزاب کهنه که کمتر در آن راه پیشرفت خود را باز می‌بینند، کوچ کنند و به احزاب تازه تاسیس بپیوندند. در این میان برخی از احزاب سیاسی مانند حزب همبستگی نیز در حال بازسازی خود با جذب نیروهای جدید و جوان است.

رفتن برخی از اعضای سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در حالی به حزب همبستگی صورت می‌گیرد که این حزب در  سال ۷۷ توسط جمعی از نمایندگان مجلس پنجم و برخی از نیروهای اجرائی دولت در خارج از مجلس، برای حمایت از دستاوردهای دوم خرداد و برنامه‌های خاتمی تشکیل شده بود اما چندسالی است که فعالیت مستمری نداشته و به یکی از احزاب نیمه فعال تبدیل شده است، البته حضور این افراد به حزب همبستگی به دعوت «ابراهیم اصغرزاده» انجام می‌شود.
 

موج جدید کوچ جوانان اصلاح?طلب به احزاب تازه تاسیس/ استعفای دسته جمعی از حزب اصلاح طلب کار به چه معناست؟ 
ششمین کنگره حزب اسلامی کار

 

در همین راستا البته احزابی مانند کارگزاران نیز پیش از این با ورود اعضای جدید و استعفای اعضای قدیمی مانند محمد هاشمی دست به پوست اندازی زدند. اما در این میان آنچه مهم است جایگاه سیاسی احزاب تازه تاسیس و ترمیم یافته اصلاح‌طلب است.

تا به امروز که نسل اول با نسل دوم روی خوش نشان نداده است و اعضای احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین به شدت به طور منفی با احزابی مانند ندا برخورد و حتی آنان را نفوذی‌های جریان رقیب قلمداد کرده‌اند. از این جهت به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نسل اول با مشکل عبور از فیلتر شورای نگهبان به جهت فعالیت در فتنه ۸۸ روبرو هستند، از این موضوع در هراسند که نسل دومی‌ها جای آنان را در صحنه سیاسی کشور بگیرند؛ چه اینکه نسل دومی‌ها از پیرمردهای اصلاحات به جهت فعالیت غیر معمول گذشته نیز انتقاد دارند و با انتقاد به کارنامه سیاه برخی از آنان احزاب خود را تشکیل داند.

با این حال انشقاق سیاسی درون جریان اصلاحات بیش از این موارد است و تنها اصلاح‌طلبان سعی دارند این روند را کتمان کنند و در  پشت پرده با استحاله احزاب تازه تاسیس و مشروع ندانستن آنان به طور ضربتی تب پیوستن به تشکل‌های تازه را پایین بیاورند اما استعفای جمعی از اعضای حزب دانشجویی کار نشان داد که این پروژه درون جناحی اصلاح طلبان تا به امروز شکست خورده است و از این رو در آینده نزدیک بعد از مرحله تشکیل و ترمیم احزاب نسل دومی که حاکی از انشقاق درون جناحی است، این جریان به مرحله سهم خواهی و وزن کشی سیاسی پای می گذارد. دعواهای سیاسی که از همین حالا نمودهای جالب توجهی داشته است.  
 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false