×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
دوازدهم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یک شنبه دوازدهم بهمن ۱۳۹۳هجری خورشیدی، یازدهم ربیع الثانی ۱۴۳۶ هجری قمری و یکم فوریه ۲۰۱۵ میلادی است. ۳۶ سال پیش در چنین روزی، امام خمینی معمار بزرگ انقلاب پس از ۱۴ سال دوری از وطن در میان استقبال میلیونی مردم ایران به کشور بازگشتند.

به گزارش "چغادک نیوز"،

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

 

 

۱۲ بهمن ۱۳۹۱

حسن ابراهیم حبیبی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس بنیاد ایران شناسی در ۷۵ سالگی درگذشت. وی از جمله حقوقدانانی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیش نویس متن قانون اساسی را با استفاده از نقاط قوت قانون اساسی دیگر کشورها تهیه کرد.

 

۱۲ بهمن ۱۳۹۱

محمدرضا بابامخیر چهره ی ماندگار و پدر علم دامپزشکی ایران و صاحب کتاب بیماری های ماهیان پرورشی در ۷۱ سالگی درگذشت.

 

۱۲ بهمن ۱۳۵۷

امام خمینی معمار بزرگ انقلاب پس از ۱۴ سال دوری از وطن در میان استقبال میلیونی مردم به ایران بازگشت، روزنامه ی کیهان طول جمعیت استقبال کننده را ۳۳ کیلومتر اعلام کرد.

 

۱۲ بهمن ۱۳۵۷

امام خمینی در فرودگاه مهرآباد در سخنانی فرمودند: من از عواطف طبقات مختلف مردم تشکر می کنم و بار ملت بر دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم. ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم. پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت کلمه مسلمین بوده است، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین وحدت طبقه روحانی و سیاسی همه باید این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است. آن را از دست ندهیم و خدای نخواسته شیاطین میان صفوف شما تفرقه بیاندازند.

 

۱۲ بهمن ۱۳۵۷

امام خمینی پس از ورود به تهران در میان جمعیت استقبال کننده به طرف قطعه ی شهدا در بهشت زهرا رفت و در آنجا درباره ی محمدرضا پهلوی، دولت، مجلسیان، ارتش و برنامه های آینده انقلاب، سخنانی را بیان فرمودند.

 

۱۲ بهمن ۱۳۵۷

به دنبال قطع پخش مستقیم مراسم ورود امام به ایران از تلویزیون و برانگیخته شدن خشم مردم، شاپور بختیار گفت: من دستور قطع برنامه زنده تلویزیون را ندادم.

 

۱۲ بهمن ۱۳۴۳

سفیر کبیر آمریکا در تهران هنگام تحویل جت های جنگی تازه آمریکا به ایران گفت: کمک های نظامی آمریکا در ایران در ۱۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

 

۱۲ بهمن ۱۳۳۷

موافقت نامه ی همکاری میان دولت های ایران و آمریکا در مورد استفاده ی صلح آمیز از انرژی اتمی به تصویب مجلس شورای ملی رسید، این موافقت نامه در یک مقدمه و ۱۱ ماده در چهاردهم اسفند ۱۳۳۵ هجری خورشیدی امضا شده بود.

 

۱۲ بهمن ۱۳۳۶

هنری کیت لاج نماینده ی دایمی آمریکا در سازمان ملل با هدف تسلیم پیام آیزنهاور رییس جمهوری این کشور به محمدرضا پهلوی وارد تهران شد، متن پیام فاش نشد.

 

۱۲ بهمن ۱۳۳۲

آیت الله کاشانی در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که دولت در انتخابات دخالت دارد و از تمامی حوزه ها تنها اسم های کاندیداهای دولتی، با نفوذ و دخالت دولت از صندوق ها بیرون می آیند.

 

۱۲ بهمن ۱۳۳۱

شیلات دریای خزر ملی اعلام شد و امور ماهی‏گیری و بهره‏برداری در کرانه های شمالی ایران به دولت ایران واگذار و شرکت سهامی شیلات ایران، مامور صید و بهره برداری ماهی شد.

 

۱۲ بهمن ۱۳۲۴

مظفر فیروز مدیر روزنامه ی رعد، معاون سیاسی قوام السلطنه نخست وزیر وقت شد. او مدیر روزنامه ای بود که به وسیله ی سید ضیاء الدین طباطبایی در آذر ۱۲۹۲ هجری خورشیدی و با کمک مالی سفارت انگلیس منتشر می شد.

 

۱۲ بهمن ۱۳۰۳

وزارت پست و تلگراف تصمیم گرفت برای گسترش مهارت تلگرافچیان خود، تعدادی را برای تحصیل این علم به اروپا بفرستد.

 

۱۲ بهمن ۱۳۰۰

احمدشاه قاجار که برای سفر به اروپا از ایران خارج شده بود، وارد بغداد شد.

 

۱۲ بهمن ۱۲۹۱

گروه افسران سوئدی که برای اداره ی امور نظمیه استخدام شده بودند، وارد تهران شدند.

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱ و ۴)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false