×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اربعین حسینی عامل ترویج و صدور انقلاب عاشورا

نماینده مردنم دشتستان در مجلس گفت: در واقع اربعین حسینی معیادگاه و همایش بزرگ همه دلسوختگان و عاشقان فرهنگ پاک و زلال حسینی و عامل ترویج و صدور انقلاب عاشورا شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از "منبری ها" رهبر معظم انقلاب درباره‌ جایگاه ویژه‌ زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده‌اند: «شروع جاذبه‌ مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت(ع) دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.» این جاذبه سال‌ها است که در قالب برگزاری تجمع میلیونی و پیاده‌روی زائران حسینی از نجف تا کربلا تجسم پیدا کرده است. همزمان با اربعین امسال، خبرنگار منبری ها در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، به بحث و بررسی درباره‌ دلایل اقبال بیش از پیش شیعیان به حضور در این تجمع میلیونی و برکات معنوی و اثرات سیاسی و اجتماعی آن به‌ویژه در شرایط خطیر کنونی کشور عراق پرداخته است.

 منبری ها – با نگاهی به احکام و عبادات اسلامی درمی‌یابیم که برخی از آن‌ها دارای جنبه اجتماعی و برخی دارای جبنه‌ فردی‌اند؛ اما برخی نیز هر دو آن‌ها را دارا هستند؛ مانند حج که دارای هر دو وجه است. به نظر می‌رسد که زیارت اربعین نیز از سنخ این دسته‌‌ سوم باشد که هر دو وجه فردی و اجتماعی عبادت در آن پررنگ است. حال اگر از این بُعد به زیارت اربعین بنگریم، وجه تمایز آن نسبت به سایر عبادات چیست؟
اربعین حسینی آغاز جلوه گری جنبه های ناشناخته قیام ابا عبدالله علیه السلام است. دژخیمان یزیدی که سرمست از پیروزی ظاهری و خاموش کردن صدای مخالف بودند، به یک باره با جنبه ناشناخته ای از قیام عاشورا مواجه شدند. در پی خطبه های آتشین حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) کم کم عمق فاجعه برای مردم روشن شد؛ دستگاه حاکم و دولت اموی که بنیان های خود را متزلزل می دیدند، به فکر چاره ای افتادند تا از خشم روز افزون مردم جلوگیری کنند. به همین دلیل با آزادی اسرا و خواسته حضرت زینب(س) مبنی بر عزاداری برای سرور وسالار شهیدان و اصحاب مظلومش موافقت کردند و اینجا نقطه آغاز زوال حکومت یزید بود و اربعین حسینی از همین جا به عنوان یک حرکت روشنگر و حماسی معرفی و به نسل های بعدی تا کنون منتقل شد.
در واقع اربعین حسینی معیادگاه و همایش بزرگ همه دلسوختگان و عاشقان فرهنگ پاک و زلال حسینی و عامل ترویج و صدور انقلاب عاشورا شد. به نظر من، وجه تمایز اصلی همایش جهانی اربعین حسینی با دیگر عبادات و مراسمات مذهبی، حضور حماسی و عاشقانه مسلمانان و شیعیان در راهپیمایی آن است.
منبری ها – مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود به این موضوع اشاره می کنند که "شروع جاذبه های مغناطیس حسینی از اربعین است"به نظر شما چرا باید اربعین را شروع این جاذبه بدانیم؟
همان گونه که در پاسخ سوال اول عرض کردم، از اربعین حسینی بود که مردم متوجه گناه بزرگ عدم یاری امام حسین علیه السلام و اوج شکوه و زیبایی حرکت فرزند رسول الله(ص) شدند و برپایی مراسم عزاداری و سوگواری برای شهدای مظلوم دشت نینوا از همین جا شروع شد.
منبری ها – به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر و به‌طور خاص از زمانی که زائران ایرانی به پیاده‌روی اربعین رفتند، می‌توان گفت که نهضت پیاده‌روی اربعین به یک رخداد اجتماعی و فرهنگی بین‌المللی تبدیل شده است. چه ظرفیت‌هایی در اربعین نهفته است که به آن بُعد بین‌المللی می‌بخشد؟
هیچ مکتب فکری و اعتقادی نمی تواند به اندازه مکتب تشیع چنین اجتماع و همایش خودجوش مردمی را هدایت کند. در هیچ جای دنیا شما نمی توانید مشابه این مراسم را مشاهده کنید. مراسم اربعین حسینی امسال یک ویژگی تاریخی و منحصر به فرد دارد که دیگر تکرار نخواهد شد و آن حضور وحشی ترین و جنایتکار ترین گروه تروریستی تاریخ در سرزمین عراق با آن همه تهدید به قتل و کشتار و خطرات جانی فراوان است. از آن طرف حضور مقتدرانه نیروهای جان برکف مردمی فرماندهی یک دلاور مرد اسطوره ای ایرانی است.
جمهوری اسلامی بیش از سی سال با ترورها و تهدیدات فرا منطقه ای و کشتار هوادارانش مدارا کرده و بنای سیاست خارجی ما روشنگری و حمایت معنوی و دیپلماتیک از مردم مظلوم جهان خصوصا شیعیان بوده است. اما اکنون خطر بیخ گوش ماست و ما را هدف قرار داده است. ما نمی توانیم صبر کنیم تا دشمن از روی جسد مردم مظلوم عراق و ویرانه های عتبات عالیات رد شود و به پشت مرزهای ما برسد.
 منبری ها – در حال حاضر، مدل‌های مختلف و متفاوتی از اسلام در جهان و به‌ویژه غرب آسیا مطرح می‌شود که می‌توان به دو مدل اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی تقسیم کرد. زیارت اربعین چگونه می‌تواند پیام اسلام ناب را به جهان مخابره کند؟
از نظر امام راحل(ره) اسلام ناب محمدی، اسلام پابرهنگان مغضوب ابر قدرت‌های جهان است. اسلام ناب، اسلام منطق و روشنگری و اسلام مقابله با ظلم و ستم است و این دو خصوصیت بارز در زیارت اربعین متجلی است. اکنون چشم همه آزادی خواهان جهان به این مراسم بسیار با شکوه معطوف است و به نظر من این مراسم زیارت اربعین و نماز جماعت بیست کیلومتری آن و مضامین والای زیارت اربعین، تاثیر خود را تا اربعین دیگر حفظ خواهد کرد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false