×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تُنُک کردن خوشه‌های خرما در ایستگاه تحقیقات میوه‌های گرمسیری بوشهر آغاز شد

به گزارش چغادک نیور به نقل از ایرنا، محمد اسماعی امیری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از مزایای آرایش و تنک کردن خوشه‌های نخیلات را افزایش دسترسی میوه به ماده غذایی، هوادهی بین خوشه‌ها، جلوگیری از شکستن ساقه اصلی، سهولت برداشت محصول، کاهش سال‌آوری و افزایش کمیت و کیفیت محصول عنوان کرد.

وی اظهار کرد: آرایش و نگهداری خوشه‌ها در خرما از جمله عملیات متداول در نخلستان‌ها است که خوشه‌ها را از بخش درونی تاج نخل بیرون کشیده و آن‌ها را به سمت بیرون بر روی برگ‌ها قرار می‌دهند و مهمترین مرحله بعد از گرده افشانی در نخیلات، آرایش و اصلاح خوشه‌ها یا تنک کردن خرما است.

امیری بیان کرد: این عملیات ۶ تا ۸ هفته پس از گرده افشانی و زمانی که میوه‌ها حدود یک سوم وزن اصلی خود را به دست آورده اند اجرا می‌شود.

مسئول ایستگاه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری به خرماکاران توصیه کرد: برای تنک کردن خوشه‌های خرما به ازای هر ۱۰ برگ سبز ، یک خوشه و یا یک سوم خوشه خرما را از پایین حذف کنند؛ این کار علاوه بر مرغوبیت محصول، موجب می‌شود که درختان خرما نیز هر ساله به بار بنشیند.

مسئول ایستگاه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری استان بوشهر ادامه داد: آرایش و اصلاح خوشه‌های خرما بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد و هر چه هوا زودتر گرم شود، این کار زودتر انجام می‌شود در غیر این صورت کار اصلاح خوشه‌های خرما معمولا با تاخیر انجام می‌شود.

استان بوشهر دارای بیش از ۶میلیون اصله نخل در قالب ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان است و سالانه ۱۶۵ هزار تن محصول تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false