×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کدام مطالبات مردم برای مبارزه با مفاسد در دولت روحانی روی زمین ماند؟

به گزارش چغادک نیوز،دولت کارخانه سلطان‌سازی است؛ علت‌العلل بسیاری از مفاسد اقتصادی بویژه در هشت سال گذشته. وقتی بی‌انضباطی‌های مالی و عدم مراعات بیت‌المال عملاً موجب تاراج هزاران میلیارد تومان سرمایه ایرانی‌ها شد. همین حالا رئیس کل سابق بانک مرکزی دولت روحانی با یک کیفرخواست ۳۰ میلیارد دلاری در حال محاکمه است. برادر آقای رئیس‌جمهور و معاون اول نیز با اتهامات عمدتاً مالی پشت میله‌های زندان!

امضاهای طلایی، تصمیمات مشکوک اعضای دولت عملاً اصلی‌ترین عامل تولید رانت و در نهایت سؤاستفاده‌های مختلف مالی است. بویژه در ۸ سال گذشته؛ دولت تدبیر و امید حتماً عملکرد مناسبی در حوزه مبارزه با تخلفات نداشت. هر گوشه کار را بررسی می‌کردی امکان نداشت سؤاستفاده یا رانت‌خواری اتفاق نیفتاده باشد. تصمیماتی که از جانب دولت‌مردان گرفته می‌شد متأسفانه در موارد بسیاری زمینه‌ساز بروز طیف گسترده‌ای از انواع مفاسد می‌شد.

برای مردم اما این موارد بسیار اهمیت داشت؛ یک مورد فساد نیز حتی برای دستگاه‌های اجرایی زیاد است. گزارش‌های فراوانی از طریق سامانه سوت‌زنی «فارس من» به دست ما رسید. این گزارش‌ها عمدتاً حاکی از دغدغه‌های پرشمار مردم برای مبارزه با مفاسد بود. به‌صورت محرمانه اغلب گزارش فساد شهروندان در تحریریه فارس بررسی می‌شد. در صورت صحت و سقم ماجرا مراتب برای پیگیری‌های بیشتر و برخورد با متخلفین به دستگاه‌های ذی‌صلاح ارسال می‌گشت.

بعضی از این پویش‌ها نیز از آنجا که مشتمل بر موارد محرمانه نبود، علنی منتشر شد. مثلاً این پویش که خواستار تصویب هرچه سریع‌تر طرحی برای حمایت مالی از گزارش‌گران فساد شده بود. موضوعی که در ممالکت مترقی عمدتاً جاری است؛ اصلاً بدون سوت‌زنی و بدون حمایت‌های قانونی از گزارش‌گری فساد نمی‌توان جلوی مفسدان اقتصادی ایستاد. مع‌الاسف اما علیرغم پیگیری‌های فراوان خبرنگاران فارس این موضوع هم در دولت روحانی به جایی نرسید.

جدول زیر برخی مطالبات و گزارش‌های مخاطبان «فارس من» در حوزه مبارزه با مفاسد است. کمپین‌هایی که جدی گرفتن هر کدامشان می‌توانست چه در کوتاه کردن ایادی مفسدان، چه در بازگرداندن امید به مردم چه در حفاظت از بیت‌المال اثربخش باشد. نشد؛ علیرغم پیگیری‌های پرتلاش همکاران من در خبرگزاری فارس، دولت تدبیر و امید عزم مناسبی برای مبارزه با این ویژه‌خواری‌ها نداشت. برای همین این مطالبات لاینحل باقی ماند:

عنوان امضا پیوند

به داد بازنشستگان نفت و سرمایه‌های صندوق آنان برسید

۱۵۰۱ لینک

پیگیری موضوع شرط‌بندی در بعضی رشته‌های ورزشی

۳۸۸

لینک

لزوم همکاری مسؤولین با دستگاه قضا در مبارزه با فساد

۲۷۸

لینک

برخورد با نماینده رد صلاحیت شده مجلس

۲۱۱

لینک

طرح حمایت مالی از گزارشگران فساد به کجا رسید؟

۱۶۹

لینک

لزوم تصویب قانونی فوری برای مبارزه با احتکارگران

۱۴۶

لینک

مبارزه با فساد بدون اغماض ادامه یابد

۱۱۲ لینک

درخواست رسیدگی به آشفتگی سیستم تخصیص ارز دولتی

۱۱۱ لینک

انحصار لیمو‌ترش را از دست ۵ نفر بگیرید

۱۰۷ لینک

شفافیت، نسخه شفابخش مشکلات کشور

۸۳ لینک

دولت آینده کار ساده‌ای نخواهد داشت؛ تپه‌های مرتفعی از مشکلات اقتصادی و تصمیمات و دستگاه‌های سلطان‌پرور میراث دولت دوازدهم است. همه باید به سیزدهمین رئیس‌جمهور برای آواربرداری از گرفتاری‌ها و مبارزه با مفسدان اقتصادی کمک کنند. لیست بلندبالای «فارس من» از مطالبات مردم برای رئیس‌جمهور آینده است. برای آنکه بیشتر با مطالبات واقعی افکار عمومی آشنا شود. برای آنکه سریع‌تر به جنگ ناکارآمدی‌ها برود.

گزارش از محمد آزادی

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false