×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
وضعیت نشر در ۲ ماه اول ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰/ کتاب ۵۱٫۵ درصد گران شد

به گزارش چغادک نیوز، این روزها که قیمت همه کالاها افزایشی شده، قیمت کتاب هم بنا به ملزومات و نبود کاغذ در قیاس با سال گذشته افزایش ۵۱.۵ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، در این مجال قصد داریم قیاسی میان آمار نشر در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با سال گذشته یعنی ۱۳۹۹ داشته باشیم.

* در دوماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ چه تعداد کتاب چاپ شد؟

بر اساس آمار دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ مجموعا ۷ هزار و ۵۹۱ کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده است که سهم ناشران تهرانی ۶ هزار و ۲۰۲ کتاب و سهم شهرستانی‌ها هزار و ۳۸۹ کتاب بوده است.

*سهم تهران و شهرستانی‌ها چطور بود؟

تعداد کتاب‌های چاپ اول در دوماهه ابتدای سال جاری ۴ هزار و ۷۹۲ عنوان و تجدید چاپ حدود دو هزار و ۷۹۹ کتاب بوده است. در حالی که در سال ۹۹ تعداد کل عناوین دوماهه نخست (تا اردیبهشت ماه) ۸ هزار و ۶۸ عنوان بود، سهم تهرانی‌ها ۶ هزار و ۶۲۲ کتاب و سهم شهرستانی‌ها هزار و ۴۴۶ کتاب بود.

با این حساب، در مجموع کتاب‌های چاپ اول ۳.۸ درصد افزایش و تجدید چاپی‌ها ۱۸.۹ درصد کاهش داشته است.

* شمارگان آب رفت!

سال گذشته تعداد آثار چاپ اول تا اردیبهشت ماه ۴ هزار و ۶۱۴ کتاب و  ۳ هزار و ۴۵۴ کتاب تجدید چاپی منتشر شد. جالب اینکه شمارگان کتاب در دوماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ طبق آمار ۹ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۹۶ نسخه بوده است در حالی که در سال ۹۹ شمارگان حدود ۱۰ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۴۰ نسخه بود و ما در سال جاری کاهش را در این بخش شاهدیم. با این حساب شمارگان کتاب هم ۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

* بازهم گرانی کاغذ و کاهش تعداد صفحات کتاب

در سال ۹۹، یک میلیون و ۷۶۴ هزار و ۴۴۳ صفحه کتاب طی دو ماه ابتدایی روانه بازار شد، اما در سال ۱۴۰۰ تعداد صفحات منتشر شده یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۱۱۱ بوده است که در میزان صفحه هم شاهد سیر نزولی در سال جاری هستیم. میانگین صفحه در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۷ بوده و در سال جاری ۱۸۲ صفحه ثبت شده است.

* بیشترین کتاب‌ها در چه گروهی چاپ شد؟

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه حوزه «ادبیات» با هزار و ۵۳۰ کتاب بیشترین عناوین را روانه بازار کتاب کرده و پس از آن، علوم اجتماعی، کودک و علوم عملی در رتبه‌های دیگر هستند.

بیش‌ترین کتاب‌های چاپ اول در سال جاری هم مربوط به گروه «ادبیات» است./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false