×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کدام نویسندگان همدان از مقام معظم رهبری تقریظ گرفتند؟

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، به مناسبت گرامیداشت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این گزارش کتاب‌های مورد تقریظمقام معظم رهبریکه صاحبان آن نویسندگان همدانی هستند معرفی می‌شوند ضمن اینکه چهار راوی از پنج کتاب مذکور بعد از روایت داستان زندگی و اتمام آخرین مأموریتشان به دیار حق شتافتند.
این کتابها تنها نمونه ای از ادبیات پایداری هستند که به شکل خلاقانه ای به رشته تحریر درآمده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و مرور این ادبیات  به ما مردم قرن امروز که درگیری‌ها و مشقات گوناگون و متعددی داریم نوعی مقاومت در برابر مبارزه را می‌آموزد حتی زمانی که هیچ جنگی به صورت نظامی در جریان نباشد.
مقام معظم رهبری بر پنج کتاب از نویسندگان همدانی تقریظ نوشتند، «تَقْریظ»، به معنای درآمد ستایش‌آمیز بر یک اثر همراه با تأیید و ستایش نویسنده و معرفی کتاب است و معرفی کتاب‌ها با توجه به تنوع موضوعی آن به عنوان یک عامل مهم در ترویج فرهنگ کتابخوانی به منظور دنبال کردن متن کامل کتاب اهمیت بسیاری دارد که کار تقریظ از یک نظر معرفی نویسنده و محقق بوده و از سوی دیگر به معرفی خود اثر می‌پردازد.
استان همدان در حوزه ادبیات پایداری دارای نویسندگان برجسته‌ای چون؛ سردار حمید حسام، بهناز ضرابی زاده، مونا اسکندری، مهین سمواتی، لیلا صادق‌محمدی و غیره است که در طول سالیان عمر و قلم خود را در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار داده‌اند.
در این میان سردار حمید حسام بیشترین آثار در این حوزه را داراست که از جمله آثار او راز نگین سرخ، غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند، دلیل، دهلیز انتظار، پوتین‌های آشنا، سوم خردادی‌ها، سفر به روایت سرفه‌ها، فقط غلامِ حسین باش، وقتی مهتاب گم شد، آب هرگز نمی‌میرد، ردپا برهنه‌ها، خس بی‌سروپا که سفرنامه اربعین است، بچه‌های ممد گره، کتاب خاطرات همسر شهید حاج حسین همدانی با نام «خداحافظ سالار» و «مهاجر سرزمین آفتاب» خاطرات کونیکویامامورا تنها مادر شهیدی است که اصالت ژاپنی دارد است.
مهاجر سرزمین آفتاب

خاطرات کونیکویامامورا تنها مادر شهیدی است که اصالت ژاپنی دارد و فرزند شهیدش جوان ۱۹ ساله‌ای بود که در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت و در زمان دوران دفاع مقدس نیز با وجود سن کم، راهی جبهه‌ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند و در نهایت در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید. این بانوی ژاپنی سال گذشته بر اثر بیماری در تهران درگذشت.
تقریظ رهبری بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب: سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جداً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است.

ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدن به خانواده اسلامی و مردم مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.
فرازی از کتاب زندگی سبا بابایی
در واقع «کونیکو یامامورا» بعد از آشنایی با یک تاجر مسلمان ایرانی و ازدواج با او، ژاپن را به مقصد ایران ترک کرد و کتاب هم فراز و فرودهای زندگی او را تا اواخر عمر نشان می‌دهد. در بخشی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره انتخاب یک همسر ایرانی توسط کونیکو یامامورا و مقاومت خانواده‌اش این‌ طور آمده است: «همین‌که پا به اتاق گذاشتم، برادرم، هیداکی، با توپ پٌر به سراغم آمد و، درحالی که پدر و مادرم می‌شنیدند، سرم داد زد و با صدای بلند گفت: «تو هیچ می‌فهمی زندگی با یک مسلمان چه سختی‌هایی دارد؟! آن‌ها هر گوشتی نمی‌خورند! شراب نمی‌خورند! اصلاً تو می‌دانی ایران کجای دنیاست که می‌خواهی خاک آبا و اجدادیت را به خاطرش ترک کنی!؟» … بغض کردم و رفتم توی اتاقم؛ همان‌جا که اتسوکو نشسته بود و با غیظ و غضب نگاهم می‌کرد. ناامیدی و دلتنگی بر سرم آوار شد…
مراسم ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در سال ۹۵ به همراه رونمایی از تقریظ‌های رهبری بر چهار کتاب حوزه‌ی ادبیات دفاع مقدس از نویسندگان استان همدان، از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد و در آن از چهار تقریظ بر کتاب‌های «دختر شینا«، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم» و «آب هرگز نمی‌میرد» که به شرح حال رزمندگان همدانی می‌پردازد، رونمایی شد.
دختر شینا

این کتاب خاطرات قدم‌خیر محمّدی‌کنعان درباره همسر شهیدش (سردار حاج ستار ابراهیمی هژیر) به قلم بهناز ضرابی‌زاده است.
متن تقریظ رهبری بر این کتاب به این شرح بود: «رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد. جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.»گلستان یازدهم

در مراسم یاد شده از متن تقریظ کتاب «گلستان یازدهم» نیز رونمایی شد. این کتاب به خاطرات زهرا پناهی روا همسر شهید سردار علی چیت سازیان اختصاص دارد که توسط بهناز ضرابی زاده به رشته تحریر درآمده است.
متن تقریظ این کتاب به این شرح است:‌ «این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید .. هنیئاً له. راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ی خود بروشنی نشان داده است. در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ی کتاب.»
آب هرگز نمی‌میرد

کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» از کتاب‌هایی است که متن تقریظ آن توسط رهبری در مراسم ششم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت منتشر شد. در متن تقریظ این کتاب آمده است:‌  «سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعتهای خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:
درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم
هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم …
در میان کتابهای خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند.»

به گزارش تسنیم، سردار پاسدار «میرزامحمد سلگی» راوی کتاب «آب هرگز نمی میرد» که از اولین روزهای جنگ در سن ۲۲ سالگی در جبهه‌های جنگ حضور داشت پس از تحمل رنج‌های ناشی از اثرات شیمیایی به جا مانده از دوران دفاع مقدس، پاداش مجاهدت‌های خود را از پرورگار گرفت و در سال ۱۳۹۹ به درجه رفیع شهادت نائل شد.
وقتی مهتاب گم شد

متن تقریظ برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد» نیز در مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت رونمایی شد.
متن تقریظ: «بچّه‌های همدان؛ بچّه‌های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی‌ادّعا؛ یاران حسین (علیه‌السّلام)؛ یاوران دین خدا .. و آنگاه مادران؛ مردآفرینان شجاع و صبور – و آنگاه فضای معنویّت و معرفت؛ دلهای روشن، همّتها و عزمهای راسخ؛ بصیرتها و دیدهای ماورائی .. اینها و بسی جویبارهای شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمه‌ی این روایت صادقانه و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق لذّت میکند و آتش شوق را در آن سرکش‌تر میسازد.

راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده‌ی او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، و الحمدلله ربّ العالمین(۱). نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه‌دیدگان است. بر او و بر همه‌ی آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان‌شاء‌الله. درباره‌ی نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از اینها است. مقدّمه‌ی کتاب یک غزل به تمام معنی است.»
به گزارش تسنیم، راوی این کتاب علی(جمشید) خوش‌لفظ، از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، بر اثر جراحات شیمیایی ناشی از دوران دفاع مقدس در سال ۹۶ به یاران شهیدش پیوست.
ادبیات پایداری همان ادبیات زندگی است که باید به گونه‌ای خلاقانه توسط نویسندگان حاذق به رشته تحریر درآید تا مخاطبان در رده‌های سنی مختلف را در خود درگیر کند و رسم زندگانی در شرایط سخت و آسان را به نسل‌های جدید نشان دهد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false